توضیحات بیمارستان میلاد ارومیه درباره یک خبر: با پزشک و پرستار مقصر قطع همکاری شد

کلیه پرسنل اورژانس بیمارستان میلاد نیز مکلف به گذراندن دوره کامل رفتار حرفه‌ای و مهارت‌های ارتباطی و همدلی گردیده اند تا از تکرار وقایع مشابه پیشگیری گردد.

در پی انتشار خبری در عصر ایران درباره بیمارستان میلاد ارومیه، توضیحاتی از سوی این مرکز درمانی ارسال شده  است که عیناً منتشر می شود.

مدیر محترم سایت تحلیلی خبری عصر ایران
با سلام        
احتراماً و با آرزوی مزید توفیقات الهی، پیرو درج مطلبی در صفحه اجتماعی مورخه 28/4/1403 در خصوص مراجعه بیمار بدحال به بیمارستان میلاد ارومیه، بدینوسیله پاسخ مربوطه جهت تنویر افکار عمومی تقدیم می‎گردد. مقتضی است برابر قانون مطبوعات و عرف اطلاع‎رسانی در اولین فرصت و عیناً با همان فونت و اندازه و ارجاع از صفحه اول سایت مطابق با شرایط درج مطلب فوق‌الاشاره اقدام به انتشار پاسخ بفرمایید. قبلا از بذل توجه جنابعالی و همکاران زحمتکش‎تان کمال امتنان اعلام می‌گردد.


                                                                                                                      دکتر جمشیدی
  مدیرعامل

با سلام و احترام فراوان
پیرو درج مطلبی با عنوان "اتفاقی عجیب و غیرانسانی در بیمارستان میلاد ارومیه"، به اطلاع مردم شریف می‌رساند حدود ساعت 30/19 روز شنبه 23 تیرماه سالجاری مرد جوانی (آقای .ث) با حال عمومی نامناسب از حیث تب و استفراغ و اظهار درد به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کند که همکاران اورژانس قبل از تریاژ با توجه به برگه معاینه و ارجاع از یکی از درمانگاه‎های معتبر سطح شهر ارومیه به عنوان مشکوک به "تب دنگی" ( با توجه به اینکه بیمار هم طی روزهای اخیر از سفر حج بازگشته است)، اعلام می‎کنند که بایستی به مرکز درمانی مرجع (بیمارستان طالقانی) مراجعه کنند و از حیث پروتکل‌های درمانی بیماری شایع تب دنگی، بیمارستان میلاد امکان پذیرش و ارائه خدمات درمانی (بخش بستری عفونی ایزوله) ندارد.
لیکن همراهان بیمار اصرار به بستری شدن در بیمارستان میلاد بعنوان یک مرکز درمانی معتبر داشتند که این اقدام عملا میسور نبود. 

 متاسفانه در این میان چند قصور اتفاق افتاده است:
1-  پزشک اورژانس بدون معاینات اولیه لازم و تشکیل پرونده و اطمینان از تشخیص اولیه، می‌بایست مراتب ارجاعات پزشکی بیمار را ترتیب می‎داد که متاسفانه کوتاهی کرده و حتی در تماس با ریاست بیمارستان و نیز پزشک متخصص عفونی آنکال بیمارستان، اعلام نکرده که برای بیمار پرونده معاینات تشکیل نداده و معاینه اولیه اساساً صورت نگرفته است و ایشان صرفا برای پذیرش در بخش‎های بستری از طریق تماس تلفنی کسب تکلیف کرده است.

بدین سبب بیمارستان میلاد تشخیص داد که پزشک محترم قصور کرده و از ادامه همکاری با ایشان ممانعت و  برای ایشان پرونده‌ای تشکیل و به منظور رسیدگی تخصصی به مرجع قانونی مربوطه (سازمان نظام پزشکی) معرفی نموده است.   

2-  پرستار مسئول شیفت که قانوناً می‌بایست بر سیر ورود بیمار از کانال تریاژ تا پذیرش و تشکیل پرونده و ارجاع به پزشک اورژانس نظارت می‌نمود و در صورت ضرورت ترتیب انتقال بیمار توسط آمبولانس مستقر در بیمارستان را می‌داد. همچنین بایستی با دقت و حوصله لازم و با روحیه مردمداری و ابتنای بر پاسخگویی صحیح، جهت روشن کردن موضوع و راهنمایی دقیق بیمار و همراهان برای ارجاع به مرکز درمانی تعیین شده توسط دانشگاه علوم پزشکی استان اقدام می‌کرد که متاسفانه بدلیل قصور در انجام وظایف به کمیته انضباطی بیمارستان معرفی و به علت ضعف حرفه‌ای در بروز این خطا، قطع همکاری با ایشان انجام پذیرفت.

3- کلیه پرسنل اورژانس بیمارستان میلاد نیز مکلف به گذراندن دوره کامل رفتار حرفه‌ای و مهارت‌های ارتباطی و همدلی گردیده‎اند تا از تکرار وقایع مشابه پیشگیری گردد.
     لازم بذکر است که همه این تصمیمات قبل از تاریخ درج مطلب توسط سایت محترم عصرایران صورت گرفته و مستندات مربوطه قابل ارائه است کما اینکه یکی از بستگان بیمار (شوهرخواهر) که تصادفاً از دوستان دیرینه یکی از مسئولان بیمارستان میلاد است (واحتمالا نگارنده مطلب فوق)؛ فردای همان روز کاملا و جز به جز مطالب فوق‌الاشاره در جریان برخورد تنبیهی و اصلاحی بیمارستان میلاد ارومیه قرار گرفته بودند و حتی طی پیام تشکر، نسبت به حساسیت مدیران بیمارستان میلاد نسبت به موضوع و تلاش برای تماس و دلجویی مترون بیمارستان را اذعان کرده بودند. 

    لیکن نکته ابهام‌آمیز و جای گلایه اخلاقی اینکه چه موضوعی سبب شده که با علم به پیگیری لحظه به لحظه و مسئولانه و انسان‌دوستانه مدیریت بیمارستان میلاد، مجدداً مسئله را با این عنوان رسانه‌ای کرده‌اند (با اغماض از سابقه آشنایی نگارنده محترم محتمل با صاحب امتیاز سایت محترم عصر ایران)، و چه ضرورتی داشت که عنوان تخصصی و فوق تخصصی یک بیمارستان خصوصی معتبر را که با دلسوزی جمع کثیری از سرمایه‌گذاران وطن‌دوست و عاشق خدمت در یک استان مرزی و محروم راه‌اندازی شده، اینگونه به تازیانه استعاره تخریب بنوازد. آیا این سهامداران که نه فقط پزشکان خدوم بلکه پرستاران عاشق خدمت و کارکنان دلسوز بخش سلامت را شامل می‌شوند و یکی از بهترین شرایط درمانی با بالاترین استانداردهای مربوطه را ایجاد کرده‌اند، مستحق طعنه‌هایی این‌چنینی هستند؟ آن هم به جرم یک اتفاق ناخواسته و غیرمسبوق به سابقه در بیمارستانی که همگان اذعان دارند خط قرمزش رضایت مراجعان است؟ آیا این رویکرد متضمن توسعه در استان‌های کمتر برخوردار مانند آذربایجان غربی خواهد بود؟

   البته مدیریت بیمارستان میلاد ارومیه با تاکید بر خطایی که رخ داده و ضمن پوزش از جریحه‌دار شدن افکار عمومی بواسطه این رخداد، امیدوار است در هیچ کجای میهن اسلامی، هیچ بیماری به زعم رهبر معظم انقلاب اسلامی، بغیر از درد بیماری، اندوه دیگری را متحمل نشود و ما به سهم خود برای رسیدن به آن افق انسانی از کوچکترین تلاش فروگذار نخواهیم کرد. 

                                                       
  مدیرعامل شرکت پیشگامان سلامت و بیمارستان میلاد ارومیه

عصر ایران: با تشکر از پاسخ بیمارستان میلاد ارومیه، به استحضار می رسانیم که خبر مربوط به بیمار فوق و عدم پذیرش او در بیمارستان میلاد دقیقاً مطابق توضیحی که خود این مرکز درمانی ارسال داشته، همان روز به دست مان رسید ولی به دلیل مقارن شدن با تاسوعا و عاشورای حسینی، تصمیم گرفتیم بعد از سپری شدن آن ایام خبر را منتشر کنیم و خوشبختانه در همان چند روز، مسوولان بیمارستان، کارهایی که لازم بوده - توبیخ پزشک و پرستار مقصر و برگزاری دوره آموزشی رفتار حرفه ای برای بقیه پرسنل - را انجام داده اند که مایه خرسندی و امیدواری است.

خطای پرسنل یک بیمارستان، هر چند فردی باشد، طبیعتاً ناظر به برند آن خواهد بود و رسانه نیز مکلف به بازتاب آن است که در خبر عصر ایران نیز فارغ از حاشیه هایی که ذکر شده، دقیقاً همین اتفاق افتاده است.
با این حال، برخی برندها این قابلیت را دارند که خطا را با مدیریت بهینه به فرصتی برای "بهبود" تبدیل کنند و آنچه از توضیحات بیمارستان میلاد بر می آید نشانگر آن است که این اتفاق نیک رخ داده چرا که اولاً مانند بسیاری از مجموعه های دیگر، اشتباه رخ داده را کتمان و انکار نکرده اند و ثانیاً حتی قبل از رسانه ای شدن موضوع، سعی در اصلاح رویه ها کرده اند که این، بسیار ارزشمند است و می تواند الگویی برای دیگر دستگاه ها باشد که تا خطایی از آنها سر می زند و سر از رسانه ها درمی آورد، تکذیب می کنند و راه ناصواب شان را ادامه می دهند.

بر سبیل انصاف باید گفت همان طور که رفتار آن پزشک و پرستار نکوهیده و شایسته توبیخ بود، رفتار حرفه ای مدیران بیمارستان نیز به شرحی که ذکر شد، بایسته تقدیر و قدردانی است.
امید که وقایعی مشابه آنچه در آن شب تلخ گذشت، نه در این بیمارستان و نه در هیچ مرکز درمانی دیگری تکرار نشود.
برای همه عزیزانی که در عرصه سلامت این مرز و بوم، صادقانه می کوشند، بهترین ها را از درگاه احدیت آرزومندیم.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر