۵ نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-۲ Dragon Lady (+عکس)

زمانی که تنها هشت ماه برای طراحی هواپیمایی با قابلیت پرواز در ارتفاع ۷۰۰۰۰ پا (۲۱۳۳۶ متر) فرصت داده شد، کلارنس “کلی” جانسون، مهندس ارشد کمپانی لاکهید (تصویر زیر) و تیمش در کارخانه سری Skunk Works در کالیفرنیا چیزی را تحویل دادند که اساساً یک گلایدر با موتور جت به نام CL-۲۸۲ بود که بعداً U-۲ نام گرفت.

هواپیمای جاسوسی U-2 که اغلب از آن با عنوان “بانوی اژدها” (Dragon Lady) یاد می شود، با طراحی صیقلی و توان فنی خود، یکی از نمادین ترین هواپیماها در تاریخ هوانوردی نظامی است.

به گزارش روزیاتو، این هواپیمای تیزپرواز که در اوایل دهه 1950 در پاسخ به افزایش تهدیدات هسته ای و موشک های دوربرد اتمی اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد ساخته شد، چشم انداز شناسایی و جاسوسی هوایی را تغییر داد و توانایی جمع آوری اطلاعات بی نظیری را در اختیار ایالات متحده قرار داد. در این مقاله، نگاهی می اندازیم به تعدادی حقایق جالب در مورد بانوی اژدهای افسانه ای.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

1- پروازهای آزمایشی سری U-2 باعث افزایش مشاهده یوفوها شد

زمانی که تنها هشت ماه برای طراحی هواپیمایی با قابلیت پرواز در ارتفاع 70000 پا (21336 متر) فرصت داده شد، کلارنس “کلی” جانسون، مهندس ارشد کمپانی لاکهید (تصویر زیر) و تیمش در کارخانه سری Skunk Works در کالیفرنیا چیزی را تحویل دادند که اساساً یک گلایدر با موتور جت به نام CL-282 بود که بعداً U-2 نام گرفت.

از آنجایی که زمان بسیار حیاتی بود، این طراحی به سرعت توسط سازمان سیا تایید شده و تولید آن بلافاصله شروع شد. حرف U در هواپیمای U-2 به معنای utility بود که به صورت عامدانه برای مبهم و گول زننده ساختن این نام به خاطر اهداف سری اش در آن زمان انتخاب شده بود.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady
واحدهای تکمیل‌شده برای آزمایش بسیار محرمانه‌ تحویل منطقه آزمایشی و آموزشی نوادا، که به منطقه 51 نیز معروف است، تحویل داده شدند. به ادعای سیا، آزمایش این هواپیما در ارتفاع بالا منجر به افزایش قابل توجهی در گزارش های دیدن یوفوها یا بشقاب پرنده ها شد.

در حالی که بیشتر پروازهای تجاری زیر 20,000 فوت (6,096 متر) و هواپیماهای نظامی زیر 40,000 فوت (12,192 متر) پرواز می کردند، خلبانان این هواپیماها از شیئی که بسیار بالاتر از آن ها و در ارتفاع 60,000 فوتی (18,288 متری) پرواز می کرد مات و مبهوت شده بودند، ارتفاع پروازی که در آن زمان شاهکاری غیرممکن به نظر می رسید.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady
تحت شرایط خاص، نور خورشید از روی بال‌های نقره‌ای آن زمان U-2 منعکس می‌شد، که باعث می‌شود آنها شکل “اشیائی آتشین” در حال پرواز بالا در بالای سر خلبان به نظر برسند. گزارش‌های متعددی از دیدن یوفوها منجر به عملیات «کتاب آبی» (Operation Blue Book) توسط نیروی هوایی آمریکا، که به عنوان پروژه کتاب آبی نیز شناخته می‌شود، در پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون، اوهایو، شد.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

عملیات کتاب آبی تمام گزارش‌های دیده شدن بشقاب پرنده‌ها را جمع‌آوری کرد و آن‌ها را با گزارش‌های پرواز U-2 انطباق داد. متعاقباً، بازرسان نیروی هوایی ایالات متحده این گزارش ها را به عنوان “پدیده های طبیعی” رد می کنند و مدعی می شوند که قادر به افشای حقیقت پشت این مشاهدات نیستند. اعتقاد بر این است که U-2 (و بعداً OXCART) منبع بیش از نیمی از گزارش های دیده شدن بشقاب پرنده ها از اواخر دهه 1950 تا 1960 بوده است.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

در تصویر بالای یک هواپیمای U-2C با رنگ استتاری خاکستری موسوم به «Sabre» در سال 1975 می بینید که با درخواست دولت بریتانیا چنین رنگ آمیزی شده بود زیرا این کشور نگرانی هایی در مورد هواپیماهای جاسوسی که از بریتانیا بلند می شدند داشت.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

2- مناسب برای سفرهای فضایی

خلبانان U-2 که تا لبه فضا در ارتفاعات بیش از 70000 فوت (21336 متر) اوج می گیرند، ملزم به پوشیدن لباس های فضایی تخصصی، که با نام لباس های فشار کامل نیز شناخته می شوند، هستند که توسط همان شرکتی که لباس های فضانوردان ناسا را می سازد تهیه می شود تا بتوانند در محیط خشن بالای جو زنده بمانند.

مدل S1034 لباس فضایی، در صورتی که سیستم فشار کابین خلبان از کار بیفتد، به عنوان یک سیستم پشتیبانی از زندگی شخصی عمل می کند، و برای محافظت از خلبانان در برابر اختلاف فشارزدایی، هیپوکسی (کمبود اکسیژن در بافت های بدن) و قرار گرفتن در معرض شرایط نزدیک به خلاء ارتفاع بالا کلیدی است.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady
مهندسی این لباس بسیار حیرت انگیز است، لباسی که به دقت طراحی شده است تا بین ایمنی، عملکرد و راحتی تعادل ایجاد کند که شرایط سختی را که خلبانان U-2 با آن روبرو هستند را برجسته می نماید.

این لباس دارای یک کلاه ایمنی متمایز مجهز به یک سیستم ارتباطی، نقابی که می تواند برای جلوگیری از مه گرفتگی گرم شود و یک سیستم تامین اکسیژن که جریان هوای قابل تنفس را برای خلبان تضمین می کند، است. علاوه بر این، این لباس دارای یک بخش خنک‌کننده است که با لوله‌ای برای گردش آب با دمای کنترل‌شده ترکیب شده و خلبان را در طول ماموریت‌های طولانی راحت نگه می دارد. قیمت لباسی که خلبانان هواپیمای جاسوسی U-2 به تن می کنند حدود 250,000 دلار است.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

3- مثل دوچرخه ای است که 7,257 کیلوگرم وزن دارد با بال های بزرگ

طراحی شده برای به حداقل رساندن وزن هواپیما و پرواز در ارتفاع بالاتر، پیکربندی منحصر به فرد ارابه فرود U-2 آن را از اکثر هواپیماهای معمولی متمایز می کند. برخلاف هواپیماهای معمولی که از آرایش سه چرخه استفاده می کنند، U-2 از آرایش دوچرخه با دو مجموعه چرخ در امتداد محور طولی بدنه استفاده می کند.

این ساختار شامل یک ارابه فرود اصلی رو به جلو است که درست در پشت کابین خلبان قرار دارد و یک ارابه فرود اصلی در عقب در نزدیکی دم که به سکان متصل است تا عملکرد فرمان را در حین مانور تاکسی فراهم کند.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

هواپیمای U-2 با الهام از شخصیتی در کتاب کمیک Terry and the Pirates طراحی شده توسط میلتون کانیف در سال 1934 لقب «بانوی اژدها» را دریافت کرد.

برای حفظ تعادل در هنگام برخاستن، U-2 از ابزارهای پشتیبانی جانبی استفاده می‌کند که در اصطلاح عامیانه به آن «pogos» یا پای فنردار می‌گویند. این چرخ‌های قابل جدا شدن به سوکت‌هایی در میانه بال متصل می‌شوند و در هنگام برخاستن، روی باند رها می شوند.

پس از فرود، هنگامی که هواپیما روی نوک بال خود قرار می گیرد، این پاهای فنردار برای حرکت روی باند پرواز، مجدداً نصب می شوند. بنابراین بلند شدن و فرود این هواپیمای جاسوسی بسیار متفاوت و خارق العاده است.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

4- رام کردن بانوی اژدها

U-2 به طور گسترده ای به عنوان سخت ترین هواپیما برای پرواز شناخته می شود. تسلط بر U-2 نیاز به سطحی استثنایی از تخصص، مهارت و انعطاف پذیری دارد، ویژگی هایی که گروه نخبه خلبانان (کمتر از 1,500 نفر) را که قادر به رام کردن “بانوی اژدها” هستند، متمایز می کند. عوامل متعددی در کنترل بسیار دشوار آن نقش دارند که آن را به آزمونی واقعی برای مهارت و استقامت خلبان تبدیل می کنند.

اول اینکه U-2 در ارتفاعات بسیار بالا، اغلب بالای 70,000 فوت (21,336 متر)، جایی که هوا رقیق است و حاشیه خطا به حداقل می رسد، پرواز می کند. طراحی این هواپیما عملکرد در این ارتفاعات را نسبت به سهولت کنترل در اولویت قرار می دهد که به ترکیبی منحصر به فرد از سیستمی با کنترل بسیار حساس و مانورپذیری کم منجر می شود. بسیاری از خلبانان اولیه U-2 پرواز با آن را به کشتی گرفتن با اژدها توصیف می کردند.

دوم اینکه، مراحل برخاستن و فرود U-2 به طور ویژه ای چالش برانگیز است. در هنگام برخاستن، بال های عظیم و قاب سبک وزن هواپیما، آن را به شدت در برابر بادهای متقابل و سایر اختلالات جوی آسیب پذیر می کند.

فرود U-2 نیز به دلیل پیکربندی ارابه فرود دوچرخه مانندش، همانطور که در بالا توضیح داده شد، به همان اندازه دلهره آور است. فرود U-2 به مهارت و هماهنگی فوق العاده ای نیاز دارد، در شرایطی که خلبان باید تعادل هواپیمای خود را روی یک ارابه فرود دو چرخه ای حفظ کند و در عین حال سرعت و ارتفاع را کاهش دهد و این کار را با همکاری یک خودرو تعقیب گر که خلبان دیگری هدایتش را بر عهده دارد انحام می دهد.

همکاری که بازخورد فرود را در هر لحظه به خلبان اصلی منتقل می کند. چیزی که اوضاع را بدتر می کند این است که به دلیل طراحی خاص هواپیما، میدان دید به شدت محدود می شود.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

علاوه بر این، خلبانان باید ماموریت‌های طولانی را تحمل کنند که می‌تواند بیش از ده ساعت طول بکشد، در شرایطی که در لباس‌های تحت فشار مشابه لباس‌هایی که فضانوردان می‌پوشند، تحت فشار و محدودیت قرار دارند. به تن داشتن این لباس به دلیل شرایط سخت در ارتفاع کروز ضروری است و از نظر راحتی فیزیکی، مدیریت خستگی و تاب آوری، چالش‌های بیشتری را به همراه دارد.

هواپیمای U-2 هنوز در سرویس است اما نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد این هواپیمای نمادین را در سال 2026 بازنشسته کند.

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

5- خلبانان U-2 در طول پرواز چه می خورند؟

خلبانان U-2 با پروازهای ده ساعته و بیشتر از آن، اغلب نیاز به خوردن و نوشیدن در طول پرواز دارند. با این حال، در چنین ارتفاعات بالایی، انجام این کار به آن سادگی که به نظر می رسد نیست.

به گفته گروهبان دیوید لابارژ، سرپرست بخش راه اندازی و بازیابی U-2، به خلبانان U-2 دستور داده شده است که وقتی کلاه ایمنی آنها قفل شد، تا زمانی که به زمین بازنگشته و فرود نیامده اند، آن را باز نکنند. عدم توجه به این هشدار می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

تا زمانی که کابین خلبان تحت فشار باشد، از نظر تئوری، یک خلبان U-2 می تواند با خیال راحت کلاهخودش را برای خوردن غذا، خاراندن بینی یا نوشیدن جرعه ای آب باز کند. با این حال، گروهبان لابارژ هشدار می‌دهد که در چنین ارتفاعاتی، در صورتی که خلبانی کلاهخودش را باز کند و سیستم فشار کابین خلبان ناگهان از کار بیفتد یا دچار نقص شود، “خون در بدن آنها فوراً به جوش می‌آید و منجر به مرگ آنی می‌شود.”

5 نکته جالب و خواندنی در مورد هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 Dragon Lady

به این ترتیب، کلاهخود خلبانان این هواپیمای جاسوسی با یک پورت تغذیه طراحی شده است که خلبانان می توانند از طریق آن از یک بطری آب تغذیه شده با نیروی جاذبه بنوشند و از طریق لوله ای ساخته شده توسط همان افرادی که غذاهای آماده برای خوردن (MRE) می سازند، غذا بخورند. این غذا از طریق یک لوله خمیر دندان مانند از طریق درگاه تغذیه کلاهخود، تحت فشار به طور مستقیم به دهان خلبان منتقل می شود.

سرویس شام در داخل هواپیمای U-2 انتخاب های مختلفی از جمله بیف استروگانف، ترافل مک و پنیر، مرغ آلفردو، هلو، گلابی، پودینگ شکلاتی و حتی سس سیب دارچینی کافئین دار را ارائه می دهد. یک بخاری در داخل هواپیما باعث می شود که گوشت موجود در تیوب ها گرم و خوشمزه باشد.

ویژگی های هواپیمای جاسوسی U-2  
موتور یک موتور General Electric F118-101
قدرت پیشرانه 17,000 پوند
طول بال ها 32 متر
طول 19.2 متر
ارتفاع 4.8 متر
وزن 7,257 کیلوگرم
سرعت 660 کیلومتر بر ساعت
برد 11,278 کیلومتر
خدمه 1 نفر
اولین سال ورود به خدمت عملیاتی 1956
قیمت هر فروند فوق محرمانه
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر