معجزه این سبزی را برای سلامتی بدن دست کم نگیر

سبزی که برای سلامتی معجزه می‌کند.

اسفناج ضمن کاهش فشار خون، برای سلامت قلب هم مفید است.

به گزارش سرگرمی روز، اسفناج این سبزی برگ‌دار به عنوان یکی از مغذی‌ترین سبزیجات شناخته می‌شود؛ به این دلیل که هر 30 گرم اسفناج خام، نیاز روزانه بدن به ویتامین A و K را تا حد قابل توجهی فراهم می‌کند.

اسفناج هم‌چنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کم می‌کنند. سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج حاوی بتاکاروتن و لوتئین (دو آنتی‌اکسیدان با خاصیت کاهش خطر ابتلا به سرطان) هستند.

همچنین اسفناج ضمن کاهش فشار خون، برای سلامت قلب هم مفید است.

اسفناج گیاه گل‌دار یک‌ساله‌ای است که به خانواده تاج‌خروسیان از جمله چغندر، برگ چغندر و کینوا تعلق داشته و گیاه بومی ایران است و به دلیل خواص اسفناج و بالا بودن درصد مواد غذایی آن کم‌کم از اوایل قرن اول میلادی به سراسر دنیا راه پیداکرده و امروزه کشت اسفناج در تمام نقاط دنیا معمول است. 

اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم بوده و در دو نوع پائیزه و بهاره کاشته می‌شود. برگ اسفناج ازنظر طب سنتی کمی سرد و تر است. 

از جمله خواص اسفناج می‌توان به‌سلامت قلب، مغز، چشم و درمان یبوست، کم‌خونی، فشارخون بالا و دیابت اشاره کرد. اسفناج از بروز آسم و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

اسفناج سرشار از ویتامین B3 است درمان خوبی برای بیماری پلاگرا است که به علت کمبود ویتامین 3B ایجادشده و نشانه‌های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و به وجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است. همچنین برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A,B3,C، آهن و پتاسیم هست.

مریم تقوی، متخصص طب ایرانی با اشاره به ریشه ایرانی اسفناج و کاربردهای آن در سفره غذایی، درخصوص انتخاب و شستشوی صحیح این سبزی، عنوان کرد: اسفناج، به‌ عنوان یکی از سبزیجات با طبع خنک، مناسب برای مصرف در فصل گرما است. در انتخاب اسفناج باید به تازگی، جوان بودن و کوتاه بودن ساقه‌های آن دقت کرد. شستشوی صحیح سبزیجات، به‌ویژه اسفناج، ضروری است. ابتدا باید سبزی را در آب گذاشت تا گل و لای آن جدا شود، سپس با مایع ظرفشویی و محلول ضدعفونی‌کننده شسته شود.

تقوی به ارزش غذایی بالای اسفناج اشاره کردند و افزود: اسفناج منبع غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که در جلوگیری از پیری، کاهش عملکرد سلول‌های مغزی و محافظت از سلول‌های بدن در برابر بدخیمی نقش دارد. همچنین، این سبزی می‌تواند به تنظیم قند و چربی خون کمک کند.

با این حال، وی به نکاتی درخصوص مصرف اسفناج نیز اشاره کرد و گفت: نیترات بالای اسفناج می‌تواند مشکل‌ساز باشد، بنابراین مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. همچنین، اگزالات موجود در اسفناج می‌تواند جذب کلسیم و آهن را کاهش دهد، بنابراین بهتر است اسفناج با لبنیات مصرف نشود. 

افرادی که مشکلات تیروئید، اسید اوریک بالا و سنگ کلیه دارند، باید مصرف اسفناج را محدود کنند.

تقوی همچنین به نکات مهمی در مورد مصرف اسفناج تازه اشاره کرد و افزود: اسفناج تازه منبع خوبی برای ویتامین C است و نسبت به سایر سبزیجات کمتر نفخ ایجاد می‌کند. این سبزی دارای مزاج سرد و تر است و می‌تواند در کاهش حرارت بدن، عطش و التهابات پوستی مفید باشد. اسفناج غنی از ویتامین K است و افرادی که از ضدانعقادها استفاده می‌کنند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

وی خاطرنشان کرد: اسفناج دوباره گرم‌شده یا فریز شده، سرطان‌زا نیست، اما آنتی‌اکسیدان‌های آن کاهش می‌یابد که می‌توان با افزودن کمی لیموترش تازه یا فلفل دلمه‌ای این کاهش را جبران کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر