مزدا ام اکس-۸۱ آریا: ببینید ایتالیائی ها ۴۳ سال پیش چه کردند!

مزدا MX-۸۱ آریا، یک خودروی مفهومی با طراحی جسورانه و آینده‌نگرانه بود که در سال ۱۹۸۱ توسط برتون طراحی شد. این خودرو با حذف فرمان سنتی و استفاده از یک کمربند مستطیلی، انقلابی در طراحی داخلی خودرو ایجاد کرد. MX-۸۱ که بر پایه مزدا ۳۲۳ ساخته شده بود، با خطوط ساده و مینیمال خود، استانداردهای زیبایی‌شناسی خودرو را در آن دوره تغییر داد.

عصر ایران - یک کوپه‌ چهار نفره آینده‌نگر بر پایه مزدا 323 که سال های آغازین دهه 80 میلادی توسط استودیو افسانه ای برتونه معرفی شد. در مزدا آریا فرمان جای خود را به یک کمربند مستطیلی داد. هر چند این پروژه به تولید انبوه نرسید اما مزدا از جزئیات آن به میزان زیادی برای توسعه محصولات آینده خود ایده گرفت.

نسل چهارم مزدا 323 سوژه ای برای این پروژه برتونه بود. داخل کابین، فرمان مستطیلی الهام گرفته از خودروهای فرمول یک بود که دارای کنترل‌های داخلی برای چراغ راهنما، برف پاک کن، بوق و چراغ‌های جلو بود. یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر، تلویزیون رنگی مینی CRT تعبیه شده در وسط فرمان بود که تمام اطلاعات را نمایش می‌داد و جایگزین امپر سنتی شد.

  برتونه یکی از مطرح ترین نام ها در زمینه طراحی خودرو است که از سال 1912 در تورین ایتالیا شکل گرفته و تا کنون فعالیت خود را ادامه داده است. برتونه بالغ بر 1200 کارمند دارد و دفتر مرکزی آن هم اکنون در تورین قرار دارد.

برتونه یکی از غول های طراحی صنعتی با آثاری ماندگار است که تعدادی از آنها را در گروه خودروی عصر ایران معرفی کرده ایم. برتونه با مطرح ترین تولیدکنندگان خودروی جهان همکاری داشته و نمونه های ارزشمندی که فقط یک دستگاه از آن موجود است را نیز در کارنامه خود دارد.

مزدا MX-81 آریا: انقلابی در طراحی خودرو در دهه 80 (+فیلم و عکس)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر