هریس پس از دیدار با نتانیاهو: درباره فجایع غزه سکوت نخواهم کرد

ناظران عدم حضور هریس در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره و نیز اظهارات دیروز او درباره فجایع انسانی در غزه پس از ملاقات با نتانیاهو را برای جلب آرای رای دهندگان جوان منتقد اسرائیل در حزب دموکرات می دانند.

“کامالا هریس” معاون رئیس جمهوری و نامزد احتمالی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2024، دیروز (پنجشنبه) پس از دیدار با نتانیاهو در واشنگتن، اعلام کرد که درباره وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه سکوت نخواهد کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، هریس روز پنجشنبه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن، به خبرنگاران گفت که تعهد او به موجودیت و امنیت اسرائیل "تزلزل ناپذیر" است، اما در جنگ غزه و طی بیش از 9 ماه گذشته "بیش از حد" غیرنظامیان بی گناه کشته شده اند.

او گفت:" آنچه در غزه در 9 ماه گذشته رخ داده است ویرانگر است. تصاویر کودکان کشته شده و افراد مستاصل و گرسنه که برای امنیت خود به دنبال سرپناهی هستند و گاهی اوقات برای بار دوم، سوم یا چهارم آواره می شوند."

وی افزود:" ما نمی توانیم در مواجهه با این فجایع بی تفاوت باشیم. ما نمی توانیم به خود اجازه دهیم در برابر رنج بی حس شویم و من سکوت نخواهم کرد."

هریس که در اقدامی حساب شده به نشست سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نرفته و تلاش کرده رای دهندگان جوان حزب دموکرات را بار دیگر به کارزار انتخاباتی خود جلب کند؛ گفت که او از نتانیاهو خواسته است تا با پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت آمریکا موافقت کند.

وی در این باره گفت:" زمان آن فرا رسیده است که این جنگ به گونه‌ای پایان یابد که اسرائیل در امنیت باشد، همه گروگان‌ها آزاد شوند، درد و رنج فلسطینیان در غزه پایان یابد و مردم فلسطین بتوانند از حق خود برای آزادی، کرامت و تعیین سرنوشت خود استفاده کنند."

هریس پس از دیدار با نتانیاهو: درباره فجایع غزه سکوت نخواهم کرد

این اظهارات در حالی است که نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آب پاکی را روی دست هر مقام و ناظری که انتظار حل مساله با تشکیل فرمول دو دولت فلسطینی و اسرائیلی را دارد، ریخت و مدعی شد اسرائیل خانه تاریخی قوم یهود و شهر اورشلیم (قدس) پایتخت غیرقابل تقسیم آن است.

هریس همچنین حمایت خود از حق اسرائیل برای دفاع از خود را تکرار کرد و حماس را به عنوان یک "سازمان تروریستی بی رحم " محکوم کرد و اسامی پنج شهروند آمریکایی را که گمان می‌رود در اسارت حماس در غزه هستند را برشمرد.

او گفت: "من تاکنون چندین بار با خانواده‌های این گروگان‌های آمریکایی ملاقات کرده‌ام و هر بار به آنها گفته‌ام که آنها تنها نیستند و من در کنار آنها هستم و رئیس جمهور بایدن و من هر روز برای بازگرداندن آنها به خانه تلاش می‌کنیم."

هریس با اشاره به اختلافات و جو قطبی درباره اسرائیل و فلسطین در جامعه آمریکا پس از جنگ غزه، از آمریکایی ها نیز خواست تا به "پیچیدگی" و "ظرایف" این درگیری توجه کرده و از نگاه صفر و یک به موضوع اجتناب کنند. 

در حالی که اظهارات هریس اختلافی اساسی با سیاست بایدن در قبال جنگ 10 ماه گذشته در غزه نداشت؛ اما اشارات صریح او به رنج فلسطینیان و عدم سکوت در قبال فجایع انسانی در غزه با لحن رئیسش بایدن متفاوت به نظر می رسد و یک دلیل عمده آن نیز از نظر ناظران جلب آرای رای دهندگان جوان سرخورده به حزب دموکرات و جامعه مسلمانان آمریکایی در ایالت هایی مثل میشیگان است که کسب آرای آنها در انتخابات پیش رو برای پیروزی در برابر ترامپ بسیار کلیدی است.

"پتی کولهان" خبرنگار الجزیره در واشنگتن گفت که هریس بیشتر از بایدن در مورد رنج فلسطینیان صحبت کرد، در زمانی که او به عنوان نامزد احتمالی حزب دموکرات به دنبال جلب حمایت لابی اسرائیلی و تقویت اعتبار خود به عنوان یک شخصیت طرفدار اسرائیل بود.

او در مورد گرسنگی و قحطی در غزه صحبت کرد. تعداد افرادی که امنیت غذایی ندارند. تعداد افرادی که چندین بار مجبور به جابجایی شده اند و نیز در مورد دیدن تصاویر کودکان کشته شده صحبت کرد.

به قول خبرنگار الجزیره؛ این اظهاراتی است که در رسانه های آمریکا کمترین بازتاب را دارد و تصاویر فلسطینی های کشته و زخمی در غزه بسیار کمتر در صفحه نخست روزنامه های آمریکایی جا می گیرد و در مورد وضعیت اسفبار مردم غزه بحث بسیار کمی در فضای رسانه ای آمریکا می شود. 

در حالی که هریس سابقه طولانی در حمایت قوی از اسرائیل دارد.

او پس از ورود به سنای آمریکا در سال 2017، اولین سفر خارج از کشور خود را به اسرائیل انجام داد و یکی از اولین اقدامات او در مقام معاونت ریاست جمهوری ارائه قطعنامه ای در مخالفت با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت اسرائیل بود.

هریس همچنین در کنوانسیون سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا - اسرائیل (AIPAC)  در آن سال سخنرانی کرد و به حاضران گفت که پیوندهای بین ایالات متحده و اسرائیل "ناگسستنی" است و "ما هرگز نمی توانیم به کسی اجازه دهیم بین ما فاصله بیندازد."

"مایکل هرتزوگ" سفیر اسرائیل در آمریکا، در مصاحبه ای با  روزنامه اسرائیلی "یدیوت آحرنوت" که روز سه شنبه گذشته منتشر شد، گفت که کارنامه کلی هریس "مثبت" است، اما او "تعدادی اظهارات مشکل ساز" در مورد جنگ غزه بیان کرده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر