گزارش محمد قوچانی از فعالیت کمیته انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد

۲۰ نکته محمد قوچانی روزنامه‌نگار و عضو کمیته انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد (‌ذیل کارگروه فرهنگی و شورای راهبری دولت چهاردهم) درباره شرح کار این کمیته

 محمد قوچانی روزنامه‌نگار شناخته شده و عضو کمیته انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد (‌ذیل کارگروه فرهنگی و شورای راهبری دولت چهاردهم) درباره شرح کار این کمیته 20 مورد را از این قرار برشمرده است:

1. کمیته فرهنگ برآیندی از نمایندگان اصناف مطبوعاتی،  سینمایی ، هنری ، ادبی ، قرآنی، مدیریتی بود و محدود به  یک جریان خاص در درون اصلاحات نبود. 

از خانه سینما و خانه هنرمندان و انجمن صنفی روزنامه نگاران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و خبرگزاری‌های حامی  دکتر پزشکیان و مدیران ادوار ارشاد و انجمن های نشر و نویسندگان کودک و نوجوان در  کمیته حضور داشتند به جز نماینده جبهه اصلاحات و حزب اعتدال و توسعه و ستاد رئیس جمهور و ...

2. رئیس کمیته آقای تابش کوچک ترین لابی برای هیج کس نکرد و همه مراحل احصا، غربال‌گری، شمارش، امتیاز و ...شفاف بود . البته مرحله نهایی در اختیار شورای راهبری بود و حتی رئیس نقشی در آن نداشت. 

3.نزاع حامیان نامزدها در بیرون اثری بر رای کمیته نداشت‌ . در مورد آقای حسین انتظامی موافق و مخالف در بیرون به حدی است که نمی‌توان قضاوتی کامل کرد و البته در کمیته این اختلاف‌ها وارد صحن و جلسه نشد. 

4. مواردی در مورد برخی اعضا بود که می‌توانست قابل نقد باشد که به آقای تابش ربطی نداشت اما حتی در یک مورد خبر نادرست و نسبت ناروا پس از بر طرف شدن شبهه رای‌گیری مجدد و مجددا استمزاج شد تا بی‌شبهه باشد.

 5. در مورد انتخاب اعضا  هم مواردی بود که می‌توانست مورد نقد باشد اما به آقای تابش ربطی نداشت. 

6. انتخاب‌ها در نهایت دور از انتخاب‌های جامعه مدنی نبود‌. هم پیر کارکشته داشتیم و هم جوان هنرمند‌. هم روزنامه‌نگار و هم فیلم‌ساز ، هم زنان فرهیخته و هم مدیربرنامه وزارت‌، هم روحانی و هم کلاهی‌. این نکته را می‌توان با مقایسه فهرست نهایی با گمانه‌زنی‌ها دید که نشان می‌دهد انتخاب‌ها جز در یکی دو مورد قابل حدس اهل فرهنگ است. 

7. رئیس کارگروه آقای صالحی امیری یک بار هم با کمیته لابی نکرد و از نامزدی وزارت قبل از بحث  تعارض منافع انصراف داد. 

 8. رییس کمیته آقای تابش  با وجود شانس آشکارتر وزارت انصراف داد. 

 9. آقای دبیر کارگروه امین عارف نیا با مصوبه شورای راهبری ترجیح داد در شورا بماند و از نامزدی وزارت انصراف داد و البته قبل از آن هم از کمیته منصرف شد و تلاشی برای تصدی وزارت در صحن کمیته نکرد. 

 10‌. با مصوبه شورای راهبری درباره تعارض منافع  6 نامزد محتمل وزارت مستعفی شدند. 

 11. امتیازها محرمانه داده شد‌. هم آرا شمرده شد و هم طبق دستور رئیس جمهور و رئیس شورای راهبری امتیازها ملاک شد و نه آرا. 

12. بیش از 105 نامزد از همه جناح ها و احزاب و اصناف بررسی شدند و هیچ‌کس از قلم نیفتاد.

13. همه فهرست‌ها و گمانه‌زنی‌ها حتی آقای ....- که اطلاعات شگفت‌آوری از پشت‌پرده دارند !- دارای نواقصی در حدس و خبر است که آن را بی‌اعتبار می‌کند چون یک فهرست بیشتر نداریم و آن هم در اختیار دکتر ظریف است.


14. با وجود نقدها اصل کار این کمیته‌ها یک قدم به جلو بود و باید از دکتر ظریف تشکر کرد .هیچ دولتی در آینده نمی‌تواند بی توجه به این تجربه باشد. 

 15. حق دکتر پزشکیان است که از درون یا بیرون این فهرست نامزد معرفی کند هرچند که ما به خواست ایشان بیش از 8 جلسه چند ساعته حتی در روز جمعه و عاشورا داشتیم. 

 16. انتخاب وزیر زن و جوان پاسخ به مطالبات جامعه مدنی بود و اینکه رهبری و مجلس از اختیارات خود استفاده کنند خللی در پیشنهاد و کار ما ایجاد نمی‌کند. 

17‌. شخصا مخالف تقبل هر مسوولیت در وزارت فرهنگ از سوی اعضای کمیته فرهنگ هستم و این محصول کنش‌گری جامعه مدنی بود که نامه مهمی نوشتند و افرادی مانند مهندس بهزاد نبوی و دکتر ظریف از آن حمایت کردند.
 
18. با پایان ماموریت خواهان انحلال کمیته هستم چنان‌که آقای تابش انحلال آن را اعلام کردند.

19. به دکتر ظریف پیشنهاد کردم با پایان کار کمیته ها اسامی اعضا را اعلان فرمایند. 

20. ایرادات شورای راهبری در رایزنی با دکتر ظریف کمتر شد که باید از ایشان تشکر کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر