کشف شکارچی بزرگی که ۴۰ میلیون سال قبل از دایناسور‌ ها می‌زیست

«گایاسیا جنیا» ۳۰۰ میلیون سال پیش با آرواره‌های کاملا باز در آب‌های باتلاقی کمین می‌کرد و آرواره‌های بزرگ خود را بر روی طعمه‌های بی‌خبر از همه جا می‌بست. این جانور که بسیار بزرگتر از انسان بود، در نزدیکی باتلاق‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کرد.

دانشمندان اخیرا موجودی را کشف کردند که جمجمه‌ای دو فوتی داشت و 40 میلیون سال قبل از تکامل اولین دایناسور‌ها می‌زیست. این جانور یک موجود غول‌پیکر سمندر مانند با سری به شکل «صندلی توالت» و دندان‌های نیش بزرگ بود.

به گزارش العربیه؛ «گایاسیا جنیا» 300 میلیون سال پیش با آرواره‌های کاملا باز در آب‌های باتلاقی کمین می‌کرد و آرواره‌های بزرگ خود را بر روی طعمه‌های بی‌خبر از همه جا می‌بست. این جانور که بسیار بزرگتر از انسان بود، در نزدیکی باتلاق‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کرد.

سر بزرگ و مسطح گایاسیا جنیا که به صندلی توالت شبیه بود، به آن اجازه می‌داد دهان خود را ناگهان بسیار باز کند تا طعمه را به سوی دهانش بکشد. دندان‌های نیش بزرگ تمام جلوی دهان این جانور را می‌پوشاند. این شکارچی بزرگ کمین‌گر بود و با صبر و حوصله شکارش را به دام می‌انداخت.

اسم این جانور از جایی در نامیبیا به نام «گایاآس» که فسیلش اولین بار در آنجا کشف شد، گرفته شده است. نامیبیا امروزه در جنوب غربی آفریقا قرار دارد، اما 300 میلیون سال پیش در جنوب آفریقا، جایی در نزدیکی 60 درجه عرض جغرافیایی و تقریباً همسطح با شمالی‌ترین نقطه قطب جنوب امروزی قرار داشت.

در آن زمان زمین به پایان عصر یخبندان نزدیک می‌شد، زمین‌های باتلاقی نزدیک خط استوا در حال خشک شدن بودند و جنگل‌ها پدیدار می‌شدند، اما باتلاق‌ها در نزدیکی قطب‌ها، احتمالاً در کنار تکه‌های یخ و یخچال‌های طبیعی باقی ماندند.

در بخش‌های گرم‌تر و خشک‌تر جهان، حیوانات به شکل‌های جدیدی تکامل یافتند. مهره‌داران چهارپای اولیه که به عنوان «چهارپایان ساقه‌ای» شناخته می‌شوند، در آن زمان از یکدیگر جدا شدند و به دودمان‌هایی تقسیم شدند که بعد‌ها به پستانداران، خزندگان و دوزیستان تبدیل شدند.

اما در حاشیه جهان، در مکان‌هایی مانند نامیبیای باستانی، اشکال کهن بیشتری باقی ماندند. گایاسیا یک چهارپای ساقه‌ای بود که قبل از تکامل و تقسیم شدن چهارپایان به گروه‌های جدید تحت عنوان «چهارپایان تاجی» در نامیبیا به وجود آمد، و بنابراین یکی از کهن‌ترین چهارپایانی است که تاکنون شناخته شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر