گزارش اختصاصی مشرق/

تلاش اردوغان برای اجرایی کردن پیش شرط دیدار با بشار اسد / جزئیات سناریوی آنکارا برای انتقال تروریست‌ها از شمال سوریه به استان دهوک عراق + نقشه میدانی

پیش شرط اصلی دمشق برای دیدار بشار اسد با اردوغان، عقب نشینی ارتش ترکیه و اخراج گروهک های تروریستی از شمال سوریه است و همین مسئله باعث شده آنکارا به گزینه جدید «دهوک» فکر کند.

سرویس جهان مشرق - دولت ترکیه از شروع جنگ ائتلاف غربی، عبری، عربی علیه دمشق نقش ویژه ای را در حمایت از گروهک های تروریستی ایفا کرد و در ادامه با چراغ سبز آمریکا بخش هایی از استان های شمالی سوریه از جمله ادلب، حلب و لاذقیه را به اشغال درآورد.

در حال حاضر، حدود 3 درصد از مساحت استان لاذقیه (نواره، سللور و...) و حدود 47 درصد از خاک استان ادلب از جمله شهر ادلب، سهل البروج، جبل اربعین، اریحا، سرمین و... به همراه 30 درصد از استان حلب (عفرین، جرابلس، الباب و...) در اشغال ارتش ترکیه و گروهک های مورد حمایتش است.

براساس اطلاعات به دست آمده، امکانات در مناطق اشغالی به ویژه استان های حلب و ادلب فقط در اختیار گروهک های تروریستی است و وضعیت اقتصادی مردم رو به وخامت رفته و خدمات صفر رفاهی، نارضایتی های گسترده ای را به همراه آورده و همین مسئله به معضلی بزرگ برای آنکارا تبدیل شده است.

مشکلات در مناطق اشغالی برای آنکارا فقط به وضعیت بد اقتصادی و نبود حداقل های خدمات رفاهی خلاصه نشده و از درگیری های درون گروهی و بلند پروازی های تروریست ها هم هراس دارد و نگران است آنان به یک معضل دیگر در خاک ترکیه تبدیل شوند و علیه امنیت این کشور و شهروندانش اقدام کنند.

به گزارش مشرق، همه این مشکلات اقتصادی و نگرانی های امنیتی و همچنین خروجی صفر حمایت از تروریست ها در نهایت باعث شد رئیس جمهور ترکیه هفدهم تیرماه امسال به اشتباهاتش در قبال دولت سوریه در سال های گذشته اذعان و آمادگی خود را برای ملاقات با بشار اسد اعلام کند.

تلاش اردوغان برای اجرایی کردن پیش شرط دیدار با بشار اسد / جزئیات سناریوی آنکارا برای انتقال تروریست‌ها از شمال سوریه به استان دهوک عراق + نقشه میدانی

سخنرانی اردوغان و اعلام آمادگی برای ملاقات با همتای سوری نشان داد آنکارا پس از 13 سال جنگ علیه دمشق دریافته است سقوط بشار اسد یک توهم بوده و فقط ترکیه در حال دادن هزینه است و هیچ دستاورد میدانی و سیاسی نداشته و باید تغییر رویکرد را در دستور کار قرار دهد.

البته صحبت ها و تمایل اردوغان برای دیدار با اسد و همچنین صدور فرمان برافراشته نشدن پرچم گروهک تروریستی ارتش آزاد در کشور ترکیه خشم تروریست های تحت فرمان آنکارا را برانگیخت و موجی از نارضایتی را در میان آنان به وجود آورده است.

خشم و ناراحتی از تصمیم آنکارا تا جایی پیش رفت که گروهی از تروریست ها در شمال منطقه اعزاز در استان حلب پرچم ترکیه را از بالای کامیون های خود پایین آوردند و آتش زدند و شمار دیگری از عناصر تروریستی در منطقه ابین در استان ادلب یکی از نیروهای ارتش ترکیه را مجبور کردند پرچم گروهک ارتش آزاد را بوسه زند.

به گفته منابع میدانی، یکی از پیش شرط های اصلی دمشق برای دیدار بشار اسد با اردوغان، عقب نشینی ارتش ترکیه و اخراج گروهک های تروریستی از مناطق اشغالی در استان های ادلب، حلب، لاذقیه و... است و همین مسئله باعث شده آنکارا به گزینه جدید «دهوک» فکر کند.

آنکارا پس از چند سال جنگ بی نتیجه علیه دمشق دریافته تروریست ها نه تنها بازدهی و استفاده ای ندارند بلکه یک خطر بزرگ امنیتی هم برای امنیت ترکیه محسوب می شوند و از سویی دیگر با افزایش حملات شبه نظامیان و گروهک های تروریستی کُرد در مناطق مرزی مشترک با سوریه و عراق تصمیم گرفته انتقال تروریست ها به استان دهوک را اجرایی کند.

اردوغان با دور کردن تروریست ها از مرزهای خود به دنبال تامین امنیت ترکیه و در امان ماندن از یک تهدید جدی است و راه را هم برای برقراری ارتباط با دمشق باز می کند و از سویی دیگر با انتقال عناصر تروریستی از شمال سوریه به دهوک و اشغال این استان در شمال عراق قصد دارد فشار را به شبه نظامیان کُرد افزایش دهد و مرزهای خود را امن تر کند.

به گزارش مشرق، آنکارا با اشغال استان دهوک در شمال عراق فقط راه را برای آشتی با دولت سوریه باز نمی کند و در مجموع تلاش می کند تهدیدات گروهک های تروریستی از جمله پ ک ک را به حداقل کاهش دهد و آنان را در مرزهای خود تضعیف کند و در همین راستا تروریست ها را در این منطقه مستقر خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر