از کاسیاس تا رایا؛ دروازه‌بانان قدکوتاهی که تاریخ‌ساز شدند

بسیاری از دروازه‌بانان مشهور جهان، با قد کوتاه خود به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. از ایکر کاسیاس تا داوید رایا، این دروازه‌بانان نشان داده‌اند که قد بلند تنها شرط موفقیت در این پست نیست و با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند موفق باشند.

امروزه یکی از شروط اصلی تحقق رویای دروازه‌‎بانی، داشتن قد بالای 190 سانتی‌متر است.

به گزارش فوتبال 60، معمولا در اشاره به فاکتورهای مناسب یک دروازه‌بان موفق به قد و قامت بلند به عنوان یکی از اصل‌ترین دلایل موفقیت اشاره می‌شود اما در طول تاریخ، برخی دروازه‌بانان کوتاه قامت، تاریخ‌سازی کرده‌اند که شاید اشاره به آنها خالی از لطف نباشد.

ایکر کاسیاس (186 سانتی‌متر)

وقتی دروازه‌بان اول رئال مادرید مصدوم شد و او جایش را درون زمین گرفت، هواداران کهکشانی‌ها گفتند: یک پسربچه کوتوله قرار است از دروازه ما حراست کند؟

اما او با همان قد کوتاهش در همان بازی همه را شگفت‌زده کرد؛ همان فرشته معصوم قدکوتاه که با شیرجه و جهش‌هایی سریع، یکی پس از دیگری مهاجمین را ناکام می‌گذاشت و درنهایت هم با کسب تمام جام‌های بزرگ ملی و باشگاهی و حضور در بیش از هزار بازی حرفه‌ای، نام خودش را به عنوان یکی از برترین دروازه‌بان‌های تاریخ و احتمالا مهم‌ترین دروازه‌بان قدکوتاه در کتاب فوتبال ثبت کرد.

فابین بارتز (180 سانتی‌متر)

 خروس‌ها، در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، دروازه‌بانی داشتند که از تمام دروازه‌بان‌های پیشینش کوتاه‌تر بود. او حتی از بسیاری از بازیکنان تیم قهرمان 98 هم کوتاه‌تر به نظر می‌رسید. هم لبوف از او بلندتر نشان می‌دادند و هم تورام؛ هم دسایی و هم زیدان اما بارتز به حدی موفق نشان داد که همه قهرمانی  جام جهانی 1998 را به پای او و مهارهایش نوشتند.

بارتز با فرانسه قهرمانی جام‌جهانی و یورو را به دست آورد تا به همگان ثابت کند حتی با 180 سانتی‌متر قد هم می‌توان بهترین دروازه‌بان تاریخ فرانسه شد؛ البته اگر به اندازه او چابک باشی!

یان زومر( 183 سانتی‌متر)

او را یکی از نمایشی‌ترین دروازه‌بان‌های تاریخ می‌دانند و گاهی گفته می‌شود در مهار توپ‌ها اغراق به خرج می‌دهد. اما در طرف مقابل نمی‌گویند قد کوتاه  باعث می‌شود در مهار توپ‌ها، کار سخت‌تری در پیش داشته باشد و باید او را به خاطر پرش‌های بلندش، تحسین کرد.

زومر سال‌ها کابوس باواریایی‌ها بود و پس از مصدومیت نویر، خودش هم پیراهن بایرن مونیخ را بر تن کرد و پس از بازگشت مانو به اینتر رفت تا یک قهرمانی رویایی را با این تیم تجربه کند و نامش را کنار اسکودتو ببیند. او در سال‌های گذشته و پس از افول بنالیو، یکی از اصلی‌ترین ارکان تیم ملی سوئیس بوده و نقششدر راهیابی سوئیس به جام جهانی قطر انکارناشدنی است.

خورخه کامپوس (170 سانتی‌متر)

دروازه‌بان افسانه‌ای دهه 90 مکزیکی‌ها که با لباس‌های خاصش شناخته می‌شد، مجموعا در طول 12 سال، 129 بازی برای تیم ملی مکزیک انجام داد.

قد 170 سانتی‌متری او مانع برای افسانه شدن در نزد مکزیکی‌ها نشد و علاوه بر دروازه‌بانی، گاهی در رده‌های باشگاهی در پست مهاجم هم برای تیم‌هایش بازی و البته در آنجا هم برای هوادارانش دلبری می‌کرد!

پیتر شیلتون (183 سانتی‌متر)

شاید هیچ‌کدام از دروازه‌بان‌های این لیست به اندازه شیلتون، مضرات کوتاه بودن قد برای یک دروازه‌بان را درک نکنند. او زمانی که نیاز داشت مثل تمام دروازه‌بان‌ها با دستانی کشیده بالاتر از سایرین توپ را در آغوش بگیرد، مارادونا با زیرکی و البته سواستفاده از قد کوتاه شیلتون، توپ را با دست وارد دروازه کرد تا بدترین خاطره شیلتون و انگلیسی‌ها از جام جهانی را برایشان رقم بزند!

البته شیلتون دروازه‌بان زبده‌ای بود و توانست بیش از هزار بازی رسمی انجام دهد و  20 سال مداوم درون دروازه انگلیس بایستد. از او به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان بریتانیایی تاریخ یاد می‌شود.

ویکتور والدس (183 سانتی‌متر)

با اینکه او در تیم ملی اسپانیا همیشه پشت سر سن‌ایکر افسانه‌ای ایستاد در رده باشگاهی سنگربان تیم‌های رویایی بارسلونا پپ گواردیولا بود و با مهارهایش مردم کاتالونیا را شیفته خود کرد.

شاید برایتان کلیشه‌ای شده باشد اما والدس به حدی خوب بود که در طول آن همه بازی‌ هیچ‌گاه هیچ بازیکنی نتوانست مقابلش هت‌تریک کند. او با وجود قد کوتاهش دروازه‌بان شش‌دانگی به نظر می‌رسید!

رنه هیگوئیتا (176 سانتی‌متر)

همه چیزش به همه چیزش می‌آمد. او رسما معرف یک دروازه‌بان فانتزی بود.چه زمانی که حرکت عقرب را انجام داد و باعث شد کودک و بزرگسال دهانشان از حیرت باز بماند و  یا وقتی از محوطه جریمه پا به توپ می‌شد و سعی می‌کرد مانند مارادونا تا میانه زمین بازیکنان را دریبل کند . او البته در اکثر اوقات هم ناموفق بود و توپ را روانه دروازه خالی‌اش می‌کردند.اما او با این وجود تبدیل به نمادی جدی در حوزه دروازه‌بانی شده بود و بسیاری با تقلید از حرکات رنه، او را ستایش می‌کردند؛ حتی اگر تنها 176 سانتی‌متر قد داشت.

داوید رایا (183 سانتی‌متر)

او را باید جدیدترین نمونه دروازه‌بان‌های قدکوتاه دانست که در سطوح بالا فعالیت می‌کنند.او که توانست با عملکرد درخشانش، رمزدیل را نیمکت‌نشین کند و در 32 بازی از 38 بازی، دروازه‌بان اصلی آرسنال باشد، در مسابقات یورو نیمکت‌نشین اونای سیمون بود و تنها در بازی مقابل آلبانی درون دروازه قرار گرفت. رایا در آن بازی هم با ارائه عملکردی بی‌نقص، کلین‌شیت کرد و درنهایت مدال طلای مسابقات را به خانه برد.رایا یک دروازه‌بان فوق‌العاده سریع است و او را می‌توان در دسته دروازه‌بانان سوئیپر قرار داد.

چرا به این دروازه‌بان‌ها می‌گوییم قدکوتاه؟

هرچند میانگین قد مردان در سرتاسر جهان 170 سانتی‌متر است و یک انسان 183 سانتی‌متری، قدبلند محسوب می‌شود اما درون دروازه قصه متفاوت است دروازه‌بان‌های شش فوتی( 183 سانتی‌متر) یا کمتر، کار سختی در خروج‌ها و پنالتی‌ها خواهند داشت. هرچند در این لیست دیدیم دروازه‌بان‌های بسیاری که قد استانداردی برای دروازه‌بانی نداشتند تا چه حد در این راستا موفق بودند و عمدتا بازی با پای قوی آنها، این ضعف را پوشش داده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر