ماهان شبکه ایرانیان

فعال رسانه ای: وزیر فرهنگ و ارشاد نباید نگاه ژدانفی و توطئه نگر به رسانه و فرهنگ داشته باشد

تجربه نشان داده که در دوره هایی برخی از کاراکترهای سیاسی وارد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و به مقوله فرهنگ پرداخته اند. بخصوص در حوزه رسانه و کتاب تا حدودی یک نگاه ژدانفی حکم فرما بوده است. ژدانف وزیر تبلیغات استالین بود که همه چیز را با دید توطئه نگرانه می نگریست که هر اقدامی خارج از چارچوب های رسمی می توانست تهدیدزا باشد.

سردبیر همدلی می گوید: مهمترین دغدغه وزیر ارشاد دولت جدید، باید به سرانجام رساندن مطالبات به حق اهالی فرهنگ و رسانه باشد چراکه در سال های اخیر بسیاری از بخش های فرهنگی برای رسیدن به مطالبات به حق خود به چانه زنی های کش دار و ملال آوری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست زده اند.
 
جلال خوش چهره، سردبیر همدلی درباره ویژگی های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید به شفقنا رسانه می گوید: ما در حوزه فرهنگ که شامل؛ رسانه، سینما، تلویزیون، تئاتر، کتاب و… به فردی احتیاج داریم که در وهله اول فرهنگی باشد و با مقوله فرهنگ، قدرت نرم و… آشنا و دارای کارنامه ای حرفه ای باشد. تجربه نشان داده که در دوره هایی برخی از کاراکترهای سیاسی وارد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و به مقوله فرهنگ پرداخته اند. بخصوص در حوزه رسانه و کتاب تا حدودی یک نگاه ژدانفی حکم فرما بوده است. ژدانف وزیر تبلیغات استالین بود که همه چیز را با دید می نگریست که هر اقدامی خارج از چارچوب های رسمی می توانست تهدیدزا باشد.
 
او ادامه می دهد: فردی که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می شود باید نگاه ژدانفی نداشته باشد، جامعه فرهنگی اعم از روزنامه نگار، نویسنده، هنرپیشه، تئاترسین، مدیران انتشارات و… او را به عنوان یک چهره فرهنگی بشناسند، در بخش فرهنگ مدیریت حرفه ای داشته باشد و امکان رشد و شکوفایی استعدادها را در بخش خصوصی و دولتی فراهم کند، مرز بین بخش خصوصی و دولتی را درک کند و بداند که در بخش خصوصی استعدادهای متنوع تری داریم و باید تکثرگرا باشیم.
 
او تاکید می کند: در سال های اخیر در حوزه فرهنگ شاهد نوعی تساهل فراموش شده بودیم که سبب شد تا خیلی از نویسندگان و مترجمان عزیز به محاق بروند و بسیاری از روزنامه نگاران خانه نشین شوند و عرصه مطبوعات را به دست برخی از کاسب کاران دهند. طبیعتاً فردی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز است تا با این مسائل مقابله کند. علاوه بر آن باید نسبت به کتاب، روزنامه نگاران، فضای رسانه، موسیقی، نویسندگان و…. شناخت جامعی داشته باشد.
 
مهمترین دغدغه وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ، رسانه و روزنامه نگاری چه باید باشد؟ خوش چهره پاسخ می دهد: مهمترین دغدغه اش باید به سرانجام رساندن مطالبات به حق اهالی فرهنگ و رسانه باشد چراکه در سال های اخیر بسیاری از بخش های فرهنگی برای رسیدن به مطالبات به حق خود به چانه زنی های کش دار و ملال آوری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست زده اند. به عنوان مثال انتشاراتی ها در مقوله کاغذ، نویسنده ها در مقوله محتوای تولیدی، سینماگرانِ بخش خصوصی، روزنامه نگاران و… برای پیشبرد کارشان چانه زنی می کردند تا بتوانند کمترین تعدیل را در مواضع وزارتخانه ایجاد کنند.
 
او ادامه می دهد: مسئله دوم؛ باید به این وضعیت عدم قطعیت در جامعه فرهنگی پایان داده شود. یعنی هیچکدام از بدنه فرهنگی کشور در بخش های مختلف وضعیت ثابت و قابل پیش بینی ندارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد تا بخش فرهنگی را که اصلی ترین بخش در کشور برای مهندسی افکار عمومی و شکل دادن و محقق کردن مطالبات است، از وضعیت عدم قطعیت خارج کند و تاثیری بر ساختار بگذارد تا کارگزار کار خودش را انجام دهد.
 
خوش چهره با اشاره به دغدغه مطبوعات می گوید: امیدوارم وزیر جدید حداقل نگاه جامعی به وضعیت رسانه داشته باشد. در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که تعداد مدیران مسئول و صاحب امتیاز از تعداد خبرنگاران بیشتر باشد این درحالیست که سال گذشته در جریان اینترنت رایگان شاهد چنین مسئله ای بودیم. نیاز هست تا تغییراتی در این حوزه ایجاد شود.
 
سردبیر همدلی با تاکید بر اینکه عرصه رسانه تبدیل به دکانی برای سوداگری شده است، می گوید: خیلی از روزنامه ها و مجلات که منتشر می شوند، فاقد تحریریه هستند و انتزاعی منتشر می شوند و بخاطر امتیاز کاغذ، یارانه، آگهی و… ادامه فعالیت می دهند.
 
او می گوید: جامعه رسانه ای ما به لحاظ حقوقی و کاری با عدم امنیت شغلی مواجه است. قراردادها کوتاه مدت هستند، حقوق و مزایای آن ها پرداخت نمی شود، بسیاری از آن ها با مشکل بیمه روبه رو هستند که آینده آن ها در زمان بازنشستگی و بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر آن به دلیل میزان پایین حقوق و مزایا، تحریریه ها خالی از مردان شده و اندکی هم که فعالیت رسانه ای دارند، به شغل دومشان تبدیل شده است. دلیل هم به این برمی گردد که که حقوق دریافتی از رسانه ها، یک چهارم از هزینه های زندگی آن ها را پوشش می دهد. نیاز هست تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این قضیه تعهد بیشتری از خود نشان دهد و بتواند این ساختار را اصلاح کند.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان