هلیکوباکتر پیلوری، عامل پیدایش التهاب مزمن معده است

هلیکوباکتر پیلوری با مجموعه گسترده‌ای از بیماری‌های دستگاه گوارش فوقانی مرتبط است و به عنوان عامل مهمی در پیدایش التهاب مزمن معده، معده و زخم اثنی عشر در نظر گرفته می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هلیکوباکتر پیلوری عامل پیدایش التهاب مزمن معده است.

به گزارش ایسنا، پگاه شکیب بیان کرد: هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری باسیلی شکل و گرم منفی است که کاملاً متحرک است و تنها در پوشش مخاطی معده انسان زندگی می‌کند.

وی ادامه داد: هلیکوباکتر پیلوری با مجموعه گسترده‌ای از بیماری‌های دستگاه گوارش فوقانی مرتبط است و به عنوان عامل مهمی در پیدایش التهاب مزمن معده، معده و زخم اثنی عشر در نظر گرفته می‌شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: امروزه گزارشات فراوانی از شیوع مقاومت آنتی بیوتیکی هلیکوباکتر پیلوری دیده می‌شود.

شکیب افزود: همچنین با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی، تحقیقات گسترده‌ای برای یافتن ترکیبات موثر جدید علیه هلیکوباکتر پیلوری در جهان در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحقیقاتی مروری سیستماتیک بر گیاهان استفاده شده در روش سنتز سبز نانوذرات علیه هلیکوباکتر پیلوری با هدف بررسی اثرات ضد میکروبی نانوذرات علیه هلیکوباکتر پیلوری گفت: در این طرح تحقیقاتی، کلیه مقالات منتشر شده از سال 2000 تا 2023 از پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، PubMed، Science Direct، Cochrane و Ovid با کلیدواژه‌های هلیکوباکتر پیلوری، H.pylori، نانوذرات، NPS لیپید جامد و نانوحامل لیپیدی توسط دو محقق استخراج و به نرم‌افزار Endnote منتقل شدند.

شکیب اضافه کرد: در مرحله اول 280 مقاله انتخاب شد، پس از اعمال معیارهای واجد شرایط بودن برای ورود/خروج، در نهایت 37 مطالعه با در نظر گرفتن حذف موارد تکراری، مقالات نامربوط و مواردی که حاوی متن کامل بودند، انتخاب شدند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در مطالعه مروری سیستماتیک بیشتر نانوذرات مورد استفاده علیه هلیکوباکتر پیلوری، نانوذرات مبتنی بر پلیمر بودند، بیان کرد: همچنین نتایج نشان داد که نانوذرات مختلف در برابر هلیکوباکتر پتانسیل تهیه ترکیبات ضد هلیکوباکتر پیلوری را دارند و علاوه بر این، این ترکیبات عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند.

وی گفت: بدین ترتیب در این مطالعه مرور سیستماتیک، نانوذرات موثری بر علیه هلیکوباکتر پیلوری معرفی شد که می‌تواند به عنوان مبنایی برای تحقیقات آتی و استراتژی‌های درمانی به عنوان جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌ها برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر