به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله العظمی مظاهری 30 اردیبهشت در دیدار، اعضای ستاد برگزاری همایش بینالمللی علامه طباطبایی«قدّسسرّه» در تفسیر المیزان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش تجلیل از شخصیت والای قرآنی و تفسیری علامه طباطبایی، این اقدام را مفید و مؤثر ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش، موجب معرفی ابعاد شخصیت بیبدیل ایشان به نسل کنونی میشود و از این جهت حرکتی ضروری و ارزشمند است.
ظرافت علمی علامه طباطبایی تبیین شود
ایشان در این زمینه با تأکید بر لزوم توجه به خصوصیات فردی و ابعاد اخلاقی علامه طباطبایی، برخی از خصلتها و ویژگیهای منحصر بفرد ایشان را بازگو کرده و افزود: لطافت روحی و ظرافت علمی علامه طباطبایی، یکی از مهمترین وجوه شخصیت ایشان است که باید بیش از سایر خصوصیات مورد توجه قرار گیرد.
آیت اللهالعظمی مظاهری با بیان اینکه احیای تعلیم و تعلّم علوم عقلی و به خصوص فلسفه، در حوزۀ علمیّۀ قم، مرهون روشنبینی، زمانشناسی و مجاهدت خستگیناپذیر علامه طباطبایی است، تصریح کرد: علامه طباطبایی با بصیرت و مجاهدت فراوان و تحمّل مرارتهای گوناگون، موانع بزرگ و کوچک را پشت سر گذاشتند و معارف عقلی اسلام و به خصوص فلسفه و تفسیر را در حوزۀ علمیۀ قم احیاء و ترویج کردند.
ایشان با اشاره به اینکه علامه طباطبایی از اوج روحیۀ اعتدال برخوردار بودند، اظهار داشت: علامه طباطبایی از هرگونه افراط و تفریط در همۀ امور فردی و علمی و اجتماعی به شدت پرهیز میکردند و اقدامات ایشان، هیچگاه با بحران و تنش همراه نبود.
زعیم حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این که علامه طباطبایی با اینکه خود، از شخصیّتهای بسیار عظیمالشّأن و عالیمرتبه حوزۀ علمیّه بودند، ولی همواره شأن و جایگاه مرجعیّت شیعه را حفظ میکردند و هرگاه حرکتی مخالف نظر مرجعیّت بود، آن را متوقف میکردند.
شاگرد پروری خصوصیّت کمنظیر علّامه
آیتالله العظمی مظاهری از شاگرد پروری به عنوان یکی دیگر از خصوصیّات کمنظیر علّامه طباطبایی نام برده و افزود: علّامه طباطبایی شاگردان ارزشمندی تربیت و به عالم اسلام تحویل دادند و با وجود بزرگانی که تربیت یافتۀ مکتب علّامه طباطبایی هستند، میتوان گفت: تلاشهای علمی و مجاهدتهای معنوی علّامه طباطبایی هدر نرفته و برکات وجودی ایشان همواره و برای همیشه در حوزههای علمیّه و فراتر از آن در سایر مجامع علمی و دانشگاهها و بلکه در تمام اجتماع جاری است.
این مرجع تقلید، پایبندی علّامه طباطبایی به اخلاق عملی را ویژگی خاصّ دیگری از ابعاد شخصیّتی ایشان دانسته و خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی یک انسان کامل و خودساخته بودند و حقیقتاً درخت رذالت را از دل خویش برکنده و درخت فضایل اخلاقی را در قلب و روح خود غرس کرده بودند و به معنای واقعی مهذّب بودند.
آیتالله مظاهری در این زمینه با تأکید بر تأثیر اخلاق عملی افزود: استاد بزرگوار، علامه طباطبایی بیش و پیش از آنکه معلّم علمی اخلاق برای شاگردان خود باشند، از نظر عملی اسوۀ اخلاق همگان بودند و نه تنها گفتار و رفتار ایشان، بلکه سکوت ایشان نیز درسآموز بود.
این مرجع تقلید در ادامۀ بیانات خود، از علامه طباطبایی به عنوان یک عالم ربانی، زمانشناس، با درایت و با تدبیر یاد کرده و تأکید کرد: موفقیّت در هر رشتهای به خصوص در امر تبلیغ دین، نیازمند سه عنصر علم، تقوا و عقلانیّت است و علامه طباطبایی علاوه بر اینکه از نظر علمی در ابعاد مختلف در حدّ اعلی بودند، از حیث تقوا و تدیّن و تقیّد به ظواهر شرع، زبانزد خاصّ و عام بودند و افزون بر این، عقلانیّت، تدبیر، دوراندیشی و زمانشناسی ایشان کمنظیر بود و این صفات نیکو باید اسوۀ علماء و اندیشمندان و خصوصاً نسل جوان باشد.
حق علامه ادا نشده است
ایشان در پایان بیانات خود با اظهار تأسف از اینکه تاکنون حق علامه طباطبایی ادا نشده است، افزود: علامه طباطبایی برای احیای معارف اسلامی زحمات بسیاری متحمّل شدند و در خصوص قرآن کریم نیز علاوه بر زنده کردن تفسیر قرآن در حوزه و در جامعۀ اسلامی، به تنهایی و با وجود معضلات و گرفتاریهای معیشتی، به تألیف تفسیر ارزشمند المیزان پرداختند، اما پس از ایشان آنطور که شایسته است به آثار این علامۀ عالیمقام و به خصوص به تفسیر المیزان توجه نشده است.
آیتالله مظاهری در اینباره افزود: گوهرهای ارزشمند فراوانی در تفسیر المیزان نهفته است که حلّال مشکلات سیاسی، اجتماعی و فقهی زمان حاضر است و اندیشمندان و مفسران قرآن کریم میتوانند با استخراج این گوهرهای نهفته و نگاشتن شرحها و تفسیرهای متعدّد بر آن، بسیاری از معضلات جامعۀ امروزی را حل کنند، اما متأسفانه باید گفت همۀ ما در این زمینه کوتاهی کردهایم.