دوره ریاست‌جمهوری پزشکیان از روز گذشته آغاز شد

متن و حاشیه‌های تنفیذ

شماره روزنامه: ۶۰۶۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۸ ...

نخستین سخنرانی به عنوان رئیس‌جمهور

پس از قرائت حکم تنفیذ رئیس‌جمهوری، رهبر انقلاب حکم تنفیذ مسعود پزشکیان را به او اعطا کردند. در ادامه مراسم مسعود پزشکیان نخستین سخنرانی خود را به عنوان رئیس‌جمهوری انجام داد. او گفت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند یا حتی از سر دغدغه‌مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در خدمت مقام معظم رهبری به مردم قول می‌دهیم و تعهد می‌کنیم که برای این مردم جز انصاف و عدالت راه دیگر را نپوییم؛ قول می‌دهیم و وعده می‌دهیم که با تمام وجود به مردم خدمت کنیم و قول می‌دهیم که در راه شهدا و کسانی که برای این کشور زندگی خود را کف دست گذاشتند و در راه این مملکت جان خود را دادند، تا پای جان بایستیم و تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم عزت و افتخار را به کشور خود بازگردانیم و این جز با اتحاد، قانون‌گرایی و وحدت امکان‌پذیر نیست. در ادامه این مراسم، رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزاری انتخابات چهاردهم را موفقیت ملت در آزمونی مهم خواندند و با ابراز امیدواری درباره اینکه نتیجه شیرین انتخابات در کام ملت احساس شود، توصیه‌های مهمی خطاب به رئیس‌جمهور، دولت آینده درخصوص مسائل سیاست داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی بیان کردند.

حاشیه‌های مراسم

پس از ورود رهبری انقلاب به حسینیه امام خمینی‌(ره)، در سمت چپ ایشان مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری، محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه و در سمت راست ایشان نیز به ترتیب محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و معاون اول دولت سیزدهم، صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدعلی موحدی‌کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان حضور داشتند. عکس شهید رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز بر روی میز بین پزشکیان و قالیباف قرار داده شده بود.

براساس گزارش‌ها این مراسم با حضور 2500 نفر از مقامات کشوری و لشکری و حدود 100 نفر از سفرای قدیم و جدید کشورهای مختلف در حسینیه امام خمینی(ره)، برگزار شد. قرار گرفتن صندلی حسن روحانی، علی لاریجانی، ناطق نوری، حسن خمینی در کنار سعید جلیلی، حداد عادل، قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی از حاشیه‌های مراسم دیروز بود‌. از دیگر چهره‌های این مراسم می‌توان به حضور محمدجواد ظریف، آذری‌جهرمی، صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری و صادق خرازی سفیر ایران در فرانسه در دولت اصلاحات  اشاره کرد. حضور فرزندان سردار شهید قاسم سلیمانی در مراسم تنفیذ نیز از دیگر حاشیه‌های این مراسم بود‌. از میان هنرمندان نیز جهانگیر الماسی و محمدرضا شریفی‌نیا در مراسم تنفیذ پزشکیان حضور داشتند.

در کنار حضور چهره‌های سیاسی در مراسم تنفیذ، سید‌محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات و محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم از غایبان این مراسم بودند. به گزارش خبرآنلاین، احمدی‌نژاد پیش از این نیز در مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی در مرداد ماه سال 1400 حضور نیافت و آخرین تصویری که از او در مراسم تنفیذ به ثبت رسیده مربوط به سال 1396 است. خاتمی نیز اگرچه یکی از حامیان بزرگ مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی‌اش بود، اما در مراسم تنفیذ حضور نداشت‌. این در حالی است که شنبه شب خبرگزاری‌ها از حضور خاتمی پس از 19سال در پاستور به دعوت مسعود پزشکیان خبر داده بودند. عدم حضور آیت‌الله علم‌الهدی، جمیله علم‌الهدی و فرزندان رئیسی نیز از دیگر حواشی این مراسم بود.

تعابیر مقام معظم رهبری برای روسای جمهور

نخستین حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری از سوی مقام معظم رهبری، در 12 مرداد 1368، پس از ارتحال امام خمینی‌(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب، صورت گرفت‌. در این مراسم که برای تنفیذ حکم نخستین دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به عنوان چهارمین رئیس‌جمهور ایران در حسینیه جماران صورت گرفت، ‌مقام معظم رهبری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی را ‌ «مردی بزرگ از فرزندان اسلام و حوارییّن امام عظیم‌الشّأن، عالمی مجاهد و فقیهی اسلام‌شناس و سیاست‌مداری هوشمند و مدیری دردآشنا و دلسوز» توصیف کرد. مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نیز ‌مانند دوره اول در 12 مرداد 1372 برگزار شد.

مقام معظم رهبری درآن حکم از هاشمی رفسنجانی چنین یاد کرد: «مردی بزرگ از سابقینِ نخستین انقلاب و از حوارییّن و انصار دیرین امام راحل. عالِمی متفکر، سیاستمداری هوشمند، فقیهی زمان‌شناس، مجاهدی خستگی‌نشناس، برادری مهربان برای ضعیفان و مدیری کاردان برای کشور.»  12مرداد 1376، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ آرای ملت ایران به سید محمد خاتمی، وی را به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. مقام معظم رهبری در آن حکم تنفیذ از خاتمی به عنوان «مردی روحانی و کارآزموده و انقلابی و اهل دانش و معرفت قرار یافته و یکی از تربیت‌شدگان حوزه معرفت دینی قدرت اجرایی را در کشوری به دست گرفته است که به برکت ایمان و دین‌باوری عمیق مردمش، پرچم‌دار نظام دینی و مفتخر به اجرای احکام اسلامی است» یاد کردند.

مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی نیز 11 مرداد 1380 در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. مقام معظم رهبری دراین حکم نیز خاتمی را «شخصیتی انقلابی و فرزانه و منتسب به بیت سیادت و علم و تقوا» توصیف کردند.  حکم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه دوازدهم مردادماه 1384 در حسینیه امام خمینی (ره) از سوی مقام معظم رهبری تنفیذ شد. مقام معظم رهبری در حکم تنفیذ برای احمدی‌نژاد از وی به عنوان «شخصیتی انقلابی و دانشمند و مدیری شایسته و کارآزموده و دارای سوابق مجاهدت صادقانه در صحنه‌های گوناگون» یاد کرد‌. دومین حکم تنفیذ برای احمدی‌نژاد در 12 مرداد 1388 قرائت شد که مقام معظم رهبری از او به عنوان «مرد شجاع و سختکوش و هوشمند» یاد کردند.

 12 مرداد 1392 رهبر معظم انقلاب، با تنفیذ رای ملت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی را به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. مقام معظم رهبری در آن حکم حسن روحانی را «شخصیتی دانشمند و کارآزموده میدان‌های گوناگون و دارای سوابق جهادی متعدد و مفتخر به حضور در مسوولیت‌های دینی و سیاسی به مدیریت اجرایی کشور» توصیف کردند. مقام معظم رهبری در حکم تنفیذ دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی، وی را دانشمند محترم خطاب کردند‌.شنبه 12 مرداد 1400، مراسم تنفیذ حکم مرحوم ابراهیم رئیسی برگزار و مقام معظم رهبری در حکمشان از او به عنوان «شخصیتی مردمی و عالی‌قدر از تبار سیادت و علم، و مزین به پرهیزکاری و خردمندی و دارای سوابق درخشان مدیریت» یاد کردند.مقام معظم رهبری روز گذشته نیز در حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان، او را «شخصیت فرزانه‌ و صادق‌ و مردمی‌ و دانشمند» توصیف کردند.


رهبر انقلاب، پزشکیان را صادق و مردمی خواندند

متن حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تنفیذ رای مردم و نصب مسعود پزشکیان به مقام ریاست‌جمهوری بدین شرح است:

بسم‌‌الله الرحمن الرحیم

والحمدُللهِ ربِ العالمینَ و صلی‌الله علی محمدٍ و آلِه ‌الطّاهرین سیّما بقیة‌اللهِ فی العالمین

سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری به همت مردم و مسوولان، در شرایطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده ملت برای ادای مسوولیتی بزرگ آماده گشت.چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، پس از دوره ناتمام مانده رئیس‌جمهور فقیدِ شهید، یکی از افتخارات ملت ایران و نشانه استقرار نظام پایدار اسلامی و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمون‌های مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده برجستگی ایران و ایرانی است.

اکنون اینجانب با تشکر از همه کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رای آنان به شخصیت فرزانه و صادق و مردمی و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری می‌کنم که رای ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیمِ اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت.

والسلامُ علی عبادِاللهِ الصّالحین

سیدعلی خامنه‌ای، 7 مرداد 1403

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر