«دنیای‌اقتصاد» منوی سفر خانوادگی ارائه می‌کند

جنگل‏‏‌گردی در آخر هفته گرم

شماره روزنامه: ۶۰۶۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۸ ...

 جنگل‌‌‌گردی در «شیرین نقله‌‌‌بر»

جنگل شیرین نقله‌بر رودبار یکی از این مقاصد تابستانی است که در استان گیلان واقع شده است. این مقصد در کنار سفیدرود است و می‌توان در آن از جنگل‌‌‌پیمایی در یک روز تابستانی لذت برد.  جنگل نقله در حوالی روستای رستم‌آباد و مسیر آن از روستا مسیری با شیب محدود است که مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد. در این جنگل گونه‌های مختلفی از درخت آزاد گرفته تا ممرز و انجیلی و... را می‌توانید ببینید.  برخی از این گونه‌های درختی در هیچ جای جهان دیده نمی‌شوند و بومی طبیعت شمال کشورمان هستند.

 استراحت در کنار دریاچه فراخین و آبشار درازنو

فراخین نام دریاچه‌ای در حوالی روستای ویسر است که در حوالی نوشهر قرار دارد. در حوالی این دریاچه جنگل‌های هیرکانی را داریم که «فراخین» را احاطه کرده است. با توجه به اینکه دریاچه در ارتفاع 2200 متری از  دریا قرار دارد‌‌‌، هوای آن در تابستان بسیار مطبوع است و می‌توانید برای ساعاتی از گرمای هوای تهران و آلودگی و سر و صدای آن فاصله بگیرید. در همین منطقه آبشار درازنو را هم داریم. هفت آبشار در کنار هم قرار دارند که بلندترین آنها 25 متر ارتفاع دارد و دسترسی به آن هم از طریق ماشین میسر است، البته که برای دیدن آبشار نیاز به پیاده‌روی کوتاه دارید. خوشبختانه در حوالی این آبشار خانه‌های بوم‌گردی را داریم که می‌توانید از خدمات آنها نیز استفاده کرده و یک یا دو روز از گرمای تابستان در امان باشید.

 خنکای آب در کنار سد لفور

سوادکوه از جمله مناطقی است که برای سفرهای تابستانی گزینه جذابی به حساب می‌آید. در این منطقه انواع و اقسام جاذبه‌‌‌های طبیعی قرار دارد که می‌توانید خنکای یک روز تابستانی را در آن تجربه کنید. آبشار «ترز» یکی از این جاذبه‌‌‌هاست که در لفور قرار دارد. به علاوه در این منطقه سد لفور را هم داریم. سدی که در شیرگاه و در محل تلاقی سه رود «آذر رود»، ‌‌‌ «اسکلیم رود» و  «کارسنگ رود» واقع شده است. این سد خاکی در حوالی جنگل بوده و در اطراف آن هم کلبه‌‌‌های چوبی ساخته شده که به گردشگران خدمات اقامتی و... ارائه می‌دهند.

 الیمستان‌‌‌، ‌‌‌ زیبای هیرکانی

جنگل الیمستان جزو مناطقی است که تورهای گردشگری‌‌‌، برنامه‌های متعددی به این مقصد برگزار می‌کنند. شما هم می‌توانید در تورهای یک‌روزه به این مقصد شرکت کنید یا اینکه با ماشین شخصی به این منطقه بروید. جنگل در حوالی روستاهای الیمستان و در مسیر آمل است. این جنگل به‌ویژه برای کسانی که علاقه‌مند به عکاسی هستند بسیار جذاب است و گردشگران می‌توانند عکس‌هایی متفاوت از طبیعت و همسفران خود بگیرند.

 سفر به آشیانه عقاب

دریاچه الموت از دیگر مقاصد تابستانی است. این دریاچه در حوالی شهر قزوین واقع شده و در چهارکیلومتری آن روستایی به همین نام هم قرار دارد. برای رفتن به دریاچه اوان باید به سمت قزوین رفته و از میدان مینو این شهر به سمت جاده الموت برانید. با گذر از مسیر کوهستانی و پر‌ارتفاع این منطقه به دریاچه اوان می‌رسید که در حوالی آن چهار روستای زرآباد، زواردشت، وربن و اوان واقع شده است. فارغ از دریاچه در این منطقه قلعه الموت را داریم که یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره حسن صباح است و آن را با آشیانه عقاب‌‌‌ هم می‌شناسند.

قلعه در نزدیکی روستای گازرخان و در ارتفاع 2100 متری از سطح دریاست. برای رسیدن به قلعه باید مسیر پلکانی طولانی را طی کنید و در هر مرحله بخشی از بناهای ساخته شده در آن دوره را ببینید. با رسیدن بر فراز قلعه‌‌‌، طبیعت پیرامون زیر پای شماست.

می‌توانید در این نقطه، حال و هوای افراد و سپاهیان حسن صباح و او را به عنوان رهبر این گروه درک کنید که چگونه دشمنان خویش را نگریسته و برای سالیان سال آنها را شکست داده بودند. اگر خوش‌شانس باشید شاید پرواز عقابی را هم بر فراز قلعه مشاهده کنید.

 قایق‌سواری در غار آبی

غار علیصدر یکی از مناطقی است که برای سفر تابستانی بسیار مناسب است.

این غار در روستای علیصدر از توابع بخش گل‌تپه در 75 کیلومتری همدان قرار دارد و گفته می‌شود در زمره غارهایی در جهان است که طولانی‌ترین مسیرهای قایقرانی را دارند. قایق‌‌‌ها در دالان‌‌‌های پیچ در پیچ غار پیش می‌روند و به گردشگران دهلیزهای مختلف را نشان می‌دهند. در هر مسیر صاحبان قایق‌ها به توریست‌ها درباره چگونگی شکل‌گیری غار توضیح و تصاویری را نشان می‌دهند که هر کدام نمادی از یک گونه جانوری‌‌‌، اسم و... است. اگر قصد اقامت در حوالی غار را هم داشته باشید خوشبختانه امکانات اقامتی در آنجا مهیاست و می‌توانید از آن بهره ببرید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر