سپر آسمان؛ آیا اروپا گنبد آهنین اسرائیل را سفارش داده است؟

طرح «سپر آسمان» اروپا که به طور جدی در سال ۲۰۲۲ پس از حمله روسیه به اوکراین مطرح شد، شامل ۲۱ کشور از جمله بریتانیا، هلند، لهستان، یونان و فنلاند است که توافق کردند در مورد نحوه تهیه، نگهداری و استفاده از سامانه‌های دفاعی برای پشتیبانی با یکدیگر همکاری کنند.

به رغم درخواست‌ها برای تحریم تسلیحاتی اسرائیل، آلمان در حال پیشبرد قرارداد 4 میلیارد یورویی تسلیحاتی با یک شرکت اسرائیلی برای خرید سلاحی کلیدی در چهارچوب طرح «سپر آسمان» است.

به گزارش یورونیوز، اما این درخواست آلمان از شرکت اسلحه‌سازی اسرائیلی برای ساخت سلاح چند میلیارد یورویی که ستون فقرات ارتش آن را تشکیل می‌دهد، طرح سامانه دفاعی به سبک گنبد آهنین اروپایی را بحث‌برانگیز کرده است.

طرح «سپر آسمان» اروپا که به طور جدی در سال 2022 پس از حمله روسیه به اوکراین مطرح شد، شامل 21 کشور از جمله بریتانیا، هلند، لهستان، یونان و فنلاند است که توافق کردند در مورد نحوه تهیه، نگهداری و استفاده از سامانه‌های دفاعی برای پشتیبانی با یکدیگر همکاری کنند.

برابر اطلاعاتی که در وبسایت این پروژه آمده، این تسلیحات در نهایت مشمول یکی از بندهای موجود در پیمان ناتو خواهد شد که می‌گوید این پیمان «از قلمرو متحد (اعضای آن) در برابر هرگونه تهدید یا حمله هوایی یا موشکی محافظت می‌کند.»

در کانون این طرح، سامانه دفاع موشکی اسرائیلی-آمریکایی موسوم به «پیکان 3» وجود دارد که می‌تواند موشک‌های بالستیک دوربرد را رهگیری کند.

سخنگوی وزارت دفاع فدرال آلمان در ماه ژوئیه، یعنی 9 ماه پس از سفارش سامانه به اسرائیل، به یورونیوز گفت که «هیچ چیزی تغییر نکرده» و «تدارکات طبق برنامه پیش می‌رود.»

چرا سفارش آلمان باعث اختلاف نظر می‌شود؟

در 28 سپتامبر 2023، بوندستاگ، مجلس سفلای آلمان اعلام کرد قراردادی 4 میلیارد یورویی با صنایع هوافضا وابسته به ارتش اسرائیل برای دریافت سامانه تسلیحاتی «پیکان 3»، تولید مشترک اسرائیل و بوئینگ آمریکا امضا می‌شود.

9 روز بعد، گروه ستیزه‌جوی فلسطینی حماس حمله غافلگیرانه‌ای را به اسرائیل آغاز کرد و زمینه‌ساز جنگ اسرائیل در غزه شد.

قرارداد «پیکان 3» در ماه نوامبر 2023 در بوندستاگ تصویب و تأیید شد.

آن گونه که در بروشور پیکان 3 صنایع هوافضای اسرائیل نوشته شده، این سامانه خانواده‌ای از موشک‌های رهگیر است که حملات دشمن را «دورتر از هدف خود» با یک سیستم کنترل کاملاً خودکار، «مراقبت، شناسایی، ردیابی و نابود» می‌کند.

این شرکت ادعا می‌کند که پیکان 3 «مقرون به صرفه‌ترین سامانه دفاعی موجود» است.

شای گال، معاون روابط خارجی صنایع هوافضای اسرائیل، این هفته به دیفنس‌نیوز گفت که آن‌ها برای نصب پیکان 3 در آلمان در سال آینده «شیفت‌های کاری را افزایش داده و کارکنان بیشتری را استخدام کرده‌اند.»

اسرائیل نهمین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان در سال 2024 است و آلمانی‌ها یکی از سه مشتری اصلی آن‌ها هستند. 30 درصد از کل واردات سلاح آلمان از اسرائیل است و بقیه سلاح‌های وارداتی این کشور از ایالات متحده تامین می‌شود.

دولت آلمان همچنین با شکایت مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر به دلیل فروش سلاح به اسرائیل مواجه است. به رغم درخواست سازمان ملل، هزار و 500 کارمند دولتی اتحادیه اروپا و دولت بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را تا ماه ژوئن گذشته بر عهده داشت، اتحادیه اروپا هیچ تصمیمی برای توقف واردات اسلحه از اسرائیل یا صادرات به آن به دلیل درگیری با حماس اتخاذ نکرده است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که هر کشور عضو اتحادیه برای صادرات اسلحه به تنهایی تصمیم می‌گیرد.

«سپر آسمان» چگونه کار خواهد کرد؟

طرح سپر آسمان اروپا دارای سه لایه دفاع موشکی کوتاه، متوسط ​​و دوربرد خواهد بود. فواصلی که این سامانه در مواجهه با انواع موشک‌ها می‌توانند از آن محافظت کند عبارتند از:

برد کوتاه: تا 15 کیلومتر عرض، تا شش کیلومتر ارتفاع

برد متوسط: برد 50-15 کیلومتر و حداکثر تا 25 کیلومتر ارتفاع

برد طولانی: برد بیش از 50 کیلومتر و ارتفاع تا 35 کیلومتر

شرکت‌های آلمانی راین متال و دیهل دیفنس به ترتیب تولیدکنندگان اصلی سامانه‌های دفاعی کوتاه اسکای‌رنجر 30 و میان برد آی‌ارآی‌اس-تی هستند.

به گفته شرکت صنایع هوافضای اسرائیل، پیکان 3 می‌تواند کشورها را در برابر انواع موشک محافظت کند. این تنها سامانه ابتکاری سپر آسمان است که آلمانی‌ها از اسرائیل تهیه می‌کنند.

اسکای‌رنجر 30

طبق توضیحات وب سایت شرکت راین متال، آلمانی‌ها برای دفاع کوتاه برد، اسکای‌رنجر 30 را انتخاب می‌کنند، خانواده‌ای از سامانه‌های دفاع زمینی متحرک که به نیروها اجازه می‌دهد حملات را از هوا و زمین به طور همزمان نظارت کنند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، آلمانی‌ها در ماه فوریه قرارداد اولیه 600 میلیون یورویی برای 49 دستگاه از اسکای‌رنجر 30 را با راین متال بستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان