بیوه سیاه مدیترانه کیست؟(+عکس)

نیش بیوه سیاه مدیترانه می‌تواند برای انسان‌ها دردناک و خطرناک باشد اما معمولا مرگبار نیست.

بیوه سیاه مدیترانه، با نام علمی Latrodectus tredecimguttatus، یک گونه عنکبوت سمی است که در مناطق مدیترانه‌ای و اطراف آن یافت می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، این عنکبوت یکی از اعضای خانواده بیوه‌های سیاه (Latrodectus) است که به دلیل سمی بودن نیششان شناخته می‌شوند.

شکل ظاهری: این عنکبوت‌ها معمولاً بدنی سیاه رنگ دارند با لکه‌های قرمز یا نارنجی روی شکم خود که می‌تواند شامل 13 نقطه باشد.

اندازه: ماده‌ها بزرگ‌تر از نرها هستند و می‌توانند به طول 10 تا 15 میلی‌متر برسند.

زیستگاه: بیوه سیاه مدیترانه در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری زندگی می‌کند و معمولاً در مناطقی با پوشش گیاهی کم یا در نزدیکی ساختمان‌ها یافت می‌شود.

رفتار و تغذیه: این عنکبوت‌ها شکارچی هستند و از حشرات کوچک تغذیه می‌کنند. آنها تارهایی چسبناک و نامنظم می‌بافند تا طعمه‌های خود را به دام بیاندازند.

نیش و خطرات: نیش بیوه سیاه مدیترانه می‌تواند برای انسان‌ها دردناک و خطرناک باشد، اما به ندرت کشنده است. علائم معمولاً شامل درد شدید، تورم، گرفتگی عضلات و تعریق می‌باشد. در صورت نیش زده شدن، باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه شود.

پیشگیری و کنترل: برای جلوگیری از برخورد با این عنکبوت‌ها، باید محیط زندگی خود را تمیز و بدون حشرات نگه داشت. در مناطقی که این عنکبوت‌ها شایع هستند، بهتر است لباس‌های محافظ مانند دستکش و بوت‌های بلند استفاده شود.

بیوه سیاه مدیترانه کیست؟

نکته جالب اینکه عنکبوت نر بلافاصله بعد از جفت گیری باید پا به فرار بگذارد در غیر اینصورت به سرعت توسط جنس ماده شکار می شود و در حقیقت پدر نخستین غذای فرزندان خود خواهد بود و به همین دلیل عنکبوت ماده همواره بیوه می ماند.

آیا در ایران هست؟

این عنکبوت سمی در مناطق مختلف کشور از جمله نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری حضور دارد. اگرچه نیش این عنکبوت بسیار دردناک است و می‌تواند علائم جدی ایجاد کند، اما معمولاً مرگبار نیست و با درمان مناسب می‌توان علائم را کنترل کرد. در صورت گزش، مراجعه سریع به مراکز درمانی ضروری است.

سال گذشته این عنکبوت در قشم و جنوب ایران دیده شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان