رئیس پلیس راهور: کاهش تلفات جاده ای بخاطر افزایش نرخ جریمه ها/ هدف اصلی از افزایش جریمه‌ها، بازدارندگی بود

رئیس پلیس راهور فراجا بیان کرد: جریمه‌های رانندگی از حدود ۸ سال پیش هیچ افزایش قیمتی نداشته بود و عملاً جریمه‌های رانندگی به نقطه بی‌اثر خودش رسیده بود.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: هدف اصلی از دنبال کردن افزایش نرخ جریمه‌ها، بحث بازدارندگی بود و خوشبختانه به دلیل جو روانی ایجاد شده مبنی بر افزایش نرخ جریمه ها در سه ماه اول سال 1403 ما 7.6 درصد  معادل 388 نفر نسبت به سال قبل کمتر در تصادفات کشته داشتیم و این اتفاق بسیار خوبی بود.

به گزارش فارس، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا امشب 8 مرداد ماه 1403 در برنامه تهران 20 شبکه تهران گفت: آنچه که در قانون رسیدگی به  تخلفات رانندگی در سال 89 به تصویب رسیده این است که هر سه سال یکبار نرخ جریمه‌های رانندگی با توجه به تورم افزایش پیدا بکند.

رئیس پلیس راهور فراجا بیان کرد: جریمه‌های رانندگی از حدود 8 سال پیش هیچ افزایش قیمتی نداشته بود و عملاً جریمه‌های رانندگی به نقطه بی‌اثر خودش رسیده بود.

وی افزود: زمانی یک مجازات بازدارنده است که وقتی فردی می‌خواهد عملی خارج از ضوابط را انجام بدهد در یک محاسبه هزینه فایده به این نتیجه برسد که ارتکاب آن عمل مقرون به صرفه نیست و متاسفانه این اتفاق در تخلفات رانندگی اثر خودش را از دست داده بود.

سردار حسینی بیان کرد: ما از سال گذشته پیگیری‌هایی را انجام دادیم و در دولت قبل موضوع افزایش نرخ جریمه‌ها به تصویب رسید و از 23 تیر ماه هم بعد از آنکه در روزنامه رسمی به چاپ رسید اجرا شد و در حال حاضر همکاران در سراسر کشور نرخ‌های جدید را اعمال می‌کنند اما متوسط افزایش نرخ جریمه‌ها 3 برابر است.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: پیشنهاد ما این بود که ما تفکیکی بین کلانشهر و سایر شهرها و راه‌های روستایی نداشته باشیم چرا که تخلفی مانند سرعت غیر مجاز اینطور نیست که در کلان شهرها باعث فوت و جرح بشود اما در راه‌های روستایی نشود سرعت در هر راه چه روستایی و چه شهری باشد خطرناک است اما تصمیمی که در کمیسیون‌ها گرفته شد بر این واقع شد که این تفکیک را بین کلانشهر و سایر شهرها و راه‌های روستایی داشته باشیم.

وی با اشاره به هدف افزایش نرخ جریمه ها تاکید کرد: هدف اصلی از دنبال کردن افزایش نرخ جریمه‌ها، بحث بازدارندگی بود با وجود اینکه این افزایش نرخ ها از تیرماه اجرایی شد اما خوشبختانه به دلیل جو روانی ایجاد شده مبنی بر افزایش نرخ جریمه ها در سه ماه اول سال 1403 ما 7.6 درصد  معادل 388 نفر نسبت به سال قبل کمتر در تصادفات کشته داشتیم و این اتفاق بسیار خوبی بود.

سردار حسینی افزود: جریمه مصرف داروهای روانگردان و الکل یک میلیون و پانصد هزار تومان است و نکته حائز اهمیت در این مسئله این است که  این مقدار جریمه صرفاً برای وسایط نقلیه شخصی است و این تخلف بر روی وسایط نقلیه عمومی چه بار و چه مسافر 3 میلیون تومان می‌باشد.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: راجع به وسایط نقلیه عمومی ما حساسیت به خصوصی وجود دارد به ویژه ناوگان عمومی حمل مسافر. به همین خاطر در مورد تخلفات حادثه ساز جریمه ناوگان عمومی دو برابر حساب می‌شود به عنوان مثال اگر جریمه یک وسیله شخصی در صورت سبقت گرفتن 700 هزار تومان باشد برای یک وسیله حمل و نقل عمومی یک میلیون و چهارصد هزار تومان است.

وی افزود: ما در طول سال ایامی را داریم که برای ما حائز اهمیت است که مهم‌ترین آن ایام نوروز است دربازه 20 اسفند تا 20 فروردین حدوداً 20 درصد به مبالغ جریمه اضافه می‌شود به عنوان مثال یک جریمه 600 هزار تومانی حدوداً 800 هزار تومان جریمه محاسبه و اعمال می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان