ویژه‌های مشرق/

گره زدن پروژه بی‌حجابی به مسائل اقتصادی توسط رادیکال‌ها/ تلاش‌های مشکوک برای منجی‌سازی از اروپایی‌ها در تهران!

رادیکال‌های اصلاحات بدون هیچ اشاره‌ای به ضرورت تحریم شکنی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها برای حل مشکلات صرفا می‌کوشند تمام دنیا را ذیل آمریکا و اروپا تعریف و تفسیر کنند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه های امروز دوشنبه 8 مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که 7 توصیه رهبر انقلاب به رئیس جمهور و دولت جدید، بازتاب تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان، واکنش‌ها به معاون اولی عارف، فوری‌ترین ماموریت تیم اقتصادی دولت تورم، فقر، یا ناترازی‌ها و آتش بر فرازجولان آماده‌باش در شمال! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

یک جامعه شناس اصلاح طلب بر این باور است که مسعود پزشکیان متعهد به گفتمان اصلاحات نیست، تقی آزاد ارمکی طی گفتگویی با روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این پرسش که گفتمان دولت پزشکیان چیست و یا اینکه ویژگی های متمایزی دارد، می‌گوید:

آقای پزشکیان از اکثریت سرمایه اصلاح طلبان، اندکی از سرمایه اصولگرایان و بخشی از آرای خاموش و معترض جامعه استفاده کرده و موفق شده به ریاست جمهوری برسد. این به معنای این نیست که پزشکیان متعهد به گفتمان اصلاحات است. هنگامی که پزشکیان به عنوان یکی از سه گزینه جبهه اصلاحات مطرح می شود و اصلاح طلبان دغدغه های خود را مطرح می کنند پزشکیان حرف خود را می زند و به روشی که خودش به آن اعتقاد دارد پافشاری می کند. در رقابت های انتخاباتی نیز مسیر خودش را رفت که تا حدود زیادی با اصلاح طلبان همسو است.

این جامعه شناس اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه امروز کسانی که گفتمان اصلاحات را صورت بندی کرده اند در حاشیه نشسته اند و همچنان منتظر هستند، تصریح می کند، این افراد به دنبال این نبودند که آقای پزشکیان را مصادره کنند. البته این نکته هم می تواند آفت باشد هم منفعت. آفت از این جهت که پزشکیان می تواند گفتمان اصلاح طلبی را بدون اصلاح طلبان جلو ببرد و منفعت آن نیز این است که این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان از گود خارج شوند و گروه و یا گروه های دیگری موضوعیت پیدا کنند که گفتمانی را بسازند که همسایه گفتمان اصلاحات باشد.

گره زدن پروژه بی‌حجابی به مسائل اقتصادی توسط رادیکال‌ها/ تلاش‌های مشکوک برای منجی‌سازی از اروپایی‌ها در تهران!

گفتنی است این اظهارات بیانگر آن است که جامعه شناسان اصلاح طلب نیز تصریح دارند که پزشکیان نه تنها دارای شخصیتی مستقل بوده بلکه بیانگر آن است که یکی از دلایل رای آوری همین استقلال شخصیت بوده و وی ذیل اصلاح طلبان به پیروزی در انتخابات نرسیده است.

از دیگر سو بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصلاح طلبان تلاش دارند از فضای پیروزی پزشکیان برای احیای گفتمان خود بهره برداری کرده و مسیر دولت چهاردهم را در مسیر دموکراسی خواهی مورد نظر خود میل دهند.

ادعای یک روزنامه اصلاح طلب: مواجهه با زنان را کنار بگذارید تا اقتصاد درست شود!

بررسی برخی رسانه‌های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان در مطالب مختلفی جهت پیشنهاد ه به دولت چهاردهم در حال بیان برخی مطالبات سیاسی خود جهت پیشبرد اهدافشان از دل دولت جدید می باشند.

در همین زمینه روزنامه اعتماد در یادداشتی به بهانه لزوم جدی گرفتن اولویت شرایط اقتصادی کشور بدون اشاره به ماهیت راهکارهای اقتصادی و نیز برخی سیاست های تنش آفرین برخی جریان های سیاسی برای تولید منازعه در سطح جامعه، علاوه بر تلاش برای جهت دهی به دولت بر اساس مطالبات خود می کوشند برخلاف نهی رهبری دوباره محورهایی که تولید قطبیت در کشور می کند را محور کنش های سیاسی- رسانه‌ای خود قرار دهند.

در همین رابطه هم مهین مساله اینترنت و فیلترینگ و با اشاره به کسب و کارهای اینترنتی مدعی هستند که بخش قابل توجهی از اقتصاد در این فضا دنبال می شود. این رسانه اصلاح طلب اما در ادامه مدعی مواجهه نادرست با زنان شده و مدعی شد، سیاست موجود در مواجهه با زنان، گرچه با توجیه فرهنگی است ولی به‌طور قطع هیچ تغییر مثبتی در حوزه فرهنگی ایجاد نمی‌کند همچنان که تاکنون نکرده است، ولی مهمتر از هرگونه تبعات آن، بدترین نتیجه این رفتار ایجاد شکاف میان جامعه و دولت است که به ناامیدی بیش از پیش مردم به‌ویژه زنان منجر می‌شود و با به حاشیه رفتن زنان، به‌طور کلی اقتصاد کشور زمین‌گیر خواهد شد.

اعتماد در ادامه اما نوشت، یکی دیگر از عواملی که زمینه‌ساز توسعه و رشد اقتصادی می‌شود، نهاد داوری و رسیدگی قضایی است؛ نهادی که با سرعت، منصفانه و عادلانه و کم‌هزینه عمل کند.

گره زدن پروژه بی‌حجابی به مسائل اقتصادی توسط رادیکال‌ها/ تلاش‌های مشکوک برای منجی‌سازی از اروپایی‌ها در تهران!

بیان این دست مطالب بیانگر آن است که بخش رادیکال جریان اصلاحات به انحای مختلف تلاش می کند که در هر سوژه و هر موقعیتی دیدگاه های سیاسی خود را به نوعی در دستورکار دولت جدید قرار داده و به کانونی سازی مطالبات سیاسی – فرهنگی خود بپردازند.

در شرایطی که انتظار می‌رود در حوزه معیشت توجه عمیق به سیاست های اصولی اقتصادی در دستورکار قرار گرفت و بخشی از فرهنگ پهلو زده به اشرافی گری و رانت خواری مورد نقد قرار گیرد، بخشی از اصلاح طلبان می کوشند تا مسائلی بی ارتباط همچون آنچه که مواجهه با زنان می باشد را طرح و پیگیری کرده و ضمن قطبی سازی از جانب دیگر مطالبات بخش جامعه جنبشی را به عنوان خواست اصلی جامعه طرح و بیان کنند.

تلاش مشکوک برای منجی سازی از امریکا و اروپا

در شرایطی که رهبر معظم انقلاب در جلسه تنفیذ دکتر پزشکیان به بیان اصول کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و انتقاد از برخی کشورهای اروپایی و آمریکا پراختند، برخی رسانه های اصلاح طلب کوشیدند تا به منجی سازی از اروپا و آمریکا بپردازند، در همین راستا، روزنامه هم مهین در مطلبی با تاکید بر اینکه نیازمند حل مشکلات خارجی هستیم، نوشت:

رئیس‌جمهور در جلسه تنفیذ بیشتر بر توازن در سیاست خارجی تاکید داشت. صحبت‌های رهبری و رئیس‌جمهور در بعد سیاست خارجی تا 70 یا 80 درصد هم‌پوشانی داشت. قطعاً باید به ظرفیت‌های آسیا و آفریقا توجه کنیم اما این‌ها نمی‌تواند جای اروپا و آمریکا را بگیرد. چون گره کار ما سمت اروپا و آمریکا و تحریم‌هایشان افتاده است. این روزنامه اصلاح طلب همچنین مدعی شد، باید تحریم‌های آمریکا و اروپا حل شود تا بتوانیم تجارت عادی با دوستان و همسایگان داشته باشیم. همچنین باید تلاش کنیم که اسنپ‌بک صورت نگیرد و تحریم‌های سازمان ملل برنگردد که فاجعه در فاجعه می‌شود. اگر پزشکیان نتواند این مسائل را حل کند، فاجعه می‌شود.

هم میهن اما در خاتمه نوشت:

پس از حل اختلاف در داخل باید برای حل مشکلات خارجی نیز به یک زبان و فهم مشترک برسیم. با آمریکا و اروپا هم باید به نقاط مشترک برسیم و در نهایت تفاهم کنیم.

گفتنی است این مطالب در حالی از سوی رسانه های اصلاح طلب طرح و بیان می شود که باید گفت که لایه‌هایی از جریان اصلاحات بدون اشاره به توجه به توان داخلی و قدر دانستن این شرایط تلاش دارند تا همچنان همچون سابقه گذشته خود تنها راه، حل مشکلات را مسیر تغییر در سیاست خارجی آنهم با ارتباط با آمریکا و سه کشور اروپایی طرح و بیان کنند.

گره زدن پروژه بی‌حجابی به مسائل اقتصادی توسط رادیکال‌ها/ تلاش‌های مشکوک برای منجی‌سازی از اروپایی‌ها در تهران!

رادیکال‌های اصلاحات بدون هیچ اشاره ای به ضرورت تحریم شکنی و استفاده از سایر ظرفیت ها برای حل مشکلات صرفا می کوشند تمام دنیا را ذیل آمریکا و اروپا تعریف و تفسیر کنند

از دیگر سو برجسته سازی تحریم ها و تاکید بر وقوع فاجعه در صورت عدم ارتباط با آمریکا و کشورهای اروپایی بیش از هر چیز بیانگر عصبانیت شدید اصلاح طلبان رادیکال از توسعه متوازن سیاست خارجی جمهوری اسلامی می باشد

از جانب دیگر همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده اند، همان کشورهایی اروپایی ای که اصلاح طلبان سنگ آن را به سینه می زنند، در ماجرای تحریم و فروش نفت ایران نقش عمده ای داشته و خوب با ایران رفتار نکرده و به این دلیل از اولویت های اول جمهوری اسلامی خارج شده اند و قطعا بازگشت این اولویت با تغییر رفتار این اروپایی ها میسر خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان