نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا اعلام شد

پیروزی پر حرف و حدیث مادورو

شماره روزنامه: ۶۰۶۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۹ ...

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این رای‌گیری مملو از بی‌نظمی بود و شهروندان با عصبانیت به اقدامات دولت در مراکز رای‌گیری اعتراض کردند. این اعتراض‌ها حتی پس از اعلام نتایج ادامه داشت. با شمارش 80درصد از آرای اخذشده، مقامات انتخاباتی ونزوئلا ادعا کردند که مادورو 51.2درصد آرا را به‌دست آورده، درحالی‌که نامزد اصلی مخالفان، ادموندو گونزالس 44.2درصد آرا را کسب کرده است. دولت مادورو قبلا چنین نتیجه‌ای را پیش‌بینی کرده بود و این آمار بلافاصله توسط مخالفان و چندین مقام در منطقه زیر سوال رفت. ماریا کورینا ماچادو، محبوب‌ترین رهبر اپوزیسیون کشور اوایل روز دوشنبه در کاراکاس، پایتخت به خبرنگاران گفت: «ما پیروز شدیم و تمام دنیا این را می‌دانند. او با توجه به اطلاعاتی که تیمش درباره مشارکت جمع‌آوری کرده بود، نتیجه اعلام‌شده را غیر ممکن خواند.»

آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در توکیو گفت که دولت ایالات متحده «نگرانی‌های جدی دارد؛ چراکه نتیجه اعلام‌شده منعکس‌کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نیست.» مقامات برخی از محل‌های رای‌گیری از انتشار پرینت‌های تایید شمارش الکترونیک آرا خودداری کردند و گزارش‌هایی از ارعاب رای‌دهندگان و سایر بی‌نظمی‌ها وجود داشت. مادورو در سخنرانی تلویزیونی، پیروزی خود را «پیروزی صلح، ثبات» و «ایده برابری» خواند. وی اتهامات مربوط به تقلب در انتخابات را رد کرد. حتی قبل از اعلام این خبر، این نگرانی وجود داشت که اعلام پیروزی برای مادورو می‌تواند کشور نفت‌خیز و مملو از بحران را در دوره‌ای از عدم اطمینان عمیق فرو ببرد و حالا ترس از تظاهرات خیابانی نیز به آن اضافه شده است.

در گذشته، نیروهای امنیتی همسو با مادورو اعتراضات را با خشونت سرکوب کرده‌اند. ماچادو، یک قانون‌گذار محافظه‌کار سابق، بخش‌های بزرگی از کشور را با وعده احیای دموکراسی و بازگرداندن میلیون‌ها نفر از ونزوئلایی‌هایی که از کشورشان فرار کرده‌اند، بسیج کرده و خود را در مرکز توجه قرار داده بود. اما در نهایت، تاکتیک‌های آزموده‌شده‌ مادورو درباره اجبار، سرکوب و سردرگمی رای‌دهندگان، همراه با توانایی محدود مخالفان برای نظارت بر رای‌ها، به نظر می‌رسد که تعادل را به نفع او تغییر داده است. دو شمارش آرا در ونزوئلا وجود دارد، یک شمارش دیجیتالی دریافت‌شده توسط هیات انتخاباتی این کشور - که توسط متحد مادورو اداره می‌شود- و یک شمارش کاغذی که مربوط به آرای کاغذی-فیزیکی است. شمارش کاغذی معمولا راهی است که شهروندان عادی می‌توانند صحت شمارش دیجیتالی را تایید کنند. اما امسال، در برخی از مراکز کلیدی، مقامات انتخاباتی از تحویل برگه‌های آماری به ناظران انتخابات خودداری کردند.

این مورد در یکی از بزرگ‌ترین مراکز رای‌گیری در پایتخت، کاراکاس، مدرسه رافائل ناپلئون‌باوت در پتار، که حدود 15000 نفر در آن رای می‌دهند، رخ داد. در دومین شهر بزرگ ونزوئلا، ماراکایبو، رهبران محلی گفتند که نتوانسته‌اند شمارش اوراق را برای همه مراکز رای‌گیری در منطقه خود به‌دست آورند. در یکی از مدارس، به نام کولیجیو گونزاگا، مردم در بیرون تظاهرات کردند و از هیات انتخاباتی خواستند که رسیدهای رای را تحویل دهد. با تعداد محدود کاغذ، ونزوئلا راهی برای تایید نتیجه اعلام‌شده توسط حزب حاکم ندارد و این شبهه وجود دارد که آمار اعلام‌شده از صحت کافی برخوردار نباشد.

photo_2024-07-29_09-53-20 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان