کم خونی به بافت‌های قلبی و مغزی آسیب می‌زند/ درمان طب سنتی این بیماری چیست؟

سرفه، تنفس سریع، سردرد و گیجی از دیگر علائم ناشی از کم‌خونی است کم‌خونی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر ضربان قلب داشته باشد و منجر به ضربان نامنظم شود، همچنین کم‌خونی ممکن است موجب افت اشتها و کاهش وزن شود.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: اگر کم خونی درمان نشود، اختلالات زیادی به دنبال خواهد داشت و با کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های حیاتی همراه است که در راس این بافت‌های حیاتی، قلب و مغز قرار دارد.

به گزارش ایمنا، رضا معطری در خصوص علل کم خونی اظهار کرد: کم‌خونی به میزان کاهش‌یافته هموگلوبین (پروتئین حمل‌کننده اکسیژن) در خون اشاره دارد و این وضعیت می‌تواند از عوامل مختلف از جمله کمبود آهن، کمبود ویتامین B12 و اسیدفولیک، عوامل تخریبی خون، آسیب به نخاع استخوان (مکانیسم تولید خون)، بیماری‌های مزمن (مانند التهاب‌ها، یا بیماری‌های التهابی روده)، عوامل تغذیه‌ای و خونریزی‌های پراکنده ناشی شود.

وی ادامه داد: انواع مختلفی از کم‌خونی وجود دارد که هر کدام علت خاصی دارد، کم‌خونی ممکن است موقت یا طولانی‌مدت باشد و ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد، کم‌خونی اغلب به بیش از یک علت رخ می‌دهد.

این متخصص طب سنتی در خصوص علائم کم خونی تصریح کرد: علائم کم‌خونی یا کاهش هموگلوبین در خون ممکن است متناسب با شدت کم‌خونی و علت آن متغیر باشد، افت انرژی و خستگی به عنوان یکی از شایع‌ترین علائم کم‌خونی است، افت هموگلوبین می‌تواند منجر به ناراحتی و سرگیجه شود، همچنین کم‌خونی می‌تواند موجب کاهش تأمین اکسیژن به بافت‌ها شود که با تنفس سریع و تنگی نفس همراه می‌شود.

وی اضافه کرد: لازم به ذکر است که پوست کشیده، خشک، یا زردرنگ شدن پوست ممکن است ناشی از کمبود هموگلوبین و اکسیژن باشد، لثه‌ها و زبان ممکن است کم‌رنگ شود و در بعضی موارد ممکن است زبان زرد شود.

معطری گفت: سرفه، تنفس سریع، سردرد و گیجی از دیگر علائم ناشی از کم‌خونی است کم‌خونی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر ضربان قلب داشته باشد و منجر به ضربان نامنظم شود، همچنین کم‌خونی ممکن است موجب افت اشتها و کاهش وزن شود.

وی ادامه داد: هرچند که این علائمی که ذکر شد، ممکن است به دلیل ابتلاء به سایر بیماری‌ها نیز ایجاد شود، اما اگر علائم مشابه را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا علت این علائم مشخص و در صورت لزوم درمان مناسبی اعمال شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به درمان‌هایی که در طب سنتی برای کم خونی وجود دارد، بیان کرد: زعفران و آویشن به‌عنوان یک گیاه تقویت‌کننده خون شناخته می‌شود و مصرف روزانه زعفران در غذاها می‌تواند به افزایش هموگلوبین کمک کند، همچنین گل کنگر نیز دارای ویژگی‌های تقویت‌کننده خون و در درمان کم‌خونی مؤثر است.

وی افزود: مواد غذایی مانند گوشت گوسفندی، لوبیا، نخود، پنیر و سبزی‌ها سبز دارای آهن است که مصرف آنها می‌تواند به افزایش سطح آهن در خون کمک کند و ویتامین C می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد، لازم است بدانیم میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، نارنج، توت‌فرنگی و انجیر منابع خوبی از ویتامین C است.

معطری گفت: انجام فعالیت‌های ورزشی ملایم و داشتن آرامش می‌تواند به بهبود گردش خون و افزایش سطح انرژی کمک کند، اما استرس ممکن است به تخریب سلول‌های خونی منجر شود، بنابراین مدیریت استرس اهمیت دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که ملاس سیاه منبع طبیعی ویتامین B، آهن و سایر مواد معدنی ضروری است، با توجه به نظر پ شک معالج برای بیماران مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود، هنگامی که این ماده طبیعی را روزانه مصرف می‌کنیم، تولید هموگلوبین در خون را افزایش می‌دهد تا کم‌خونی بهبود یابد.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: کم‌خونی اغلب به دلیل کمبود اسیدفولیک در خون رخ می‌دهد که جریان خون نمی‌تواند مقدار هموگلوبین مورد نیاز بدن انسان را تولید کند، همچنین برگ‌های سبز اسفناج منبع طبیعی ویتامین B12، اسیدفولیک و سایر مواد مغذی حیاتی است.

وی افزود: دانه‌های کنجد سیاه سرشار از اسید فولیک، آهن، کلسیم و منیزیم بوده که در صورت ابتلاء به کم خونی برای رژیم غذایی افراد ضروری است و سطح آهن را افزایش می‌دهد و به جذب آهن در بدن کمک می‌کنند.

معطری گفت: یک یا دو قاشق چای‌خوری دانه کنجد سیاه را به مدت دو تا سه ساعت در آب در نصف فنجان آب خیس کنید، سپس آب آن را خالی کرده و خمیر غلیظی از دانه کنجد درست کنید، بهتر است خمیر کنجد سیاه با یک قاشق چای‌خوری عسل مصرف شود.

وی تصریح کرد: خرما و کشمش منابع خوبی از آهن و ویتامین C است و به تقویت ایمنی بدن و بهبود جذب آهن کمک می‌کند، بنابراین کشمش و خرما را صبح میل کنید، اما باید مراقب بود که خرما و کشمش زیاد نخورید، زیرا سرشار از قند بوده و ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: قبل از استفاده از هر نوع درمان یا مکمل غذایی، توصیه می‌شود که با پزشک خود یا متخصص طب سنتی مشورت کنید، همچنین این موارد به عنوان تکمیل درمانی و با توجه به نیازهای شخصی اعمال می‌شود و هیچ‌گاه جایگزین مشاوره و تجویز پزشک نخواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر