این خودرو پیش از پیکان اولین سدان تولید ایران بود! (عکس)

این فیات ۱۱۰۰ E کوپه که در سال ۱۹۵۳ توسط وینیاله طراحی و ساخته شده، یک قطعه هنری منحصر به فرد است...

عصر ایران - فیات 1100 خودرویی است که در سال‌های 1937 تا 1969در تورین ایتالیا، مراکش، آرژانتین، استرالیا، هندوستان و ایران تولید شده‌است. جالب است بدانید فیات 1100 اولین سدان مونتاژی کشورمان بوده است.

تولید فیات 1100 حدودا 6 سال پیش از پیکان و در بیست و پنجم اردیبهشت سال 1340 در ایران آغاز شد. کارخانه آن سایکا نام داشت. محل این کارخانه در جاده دماوند فعلی واقع بود. فیات 1100 با بهای اولیه‌ای حدود 12 هزار تومان عرضه شد.

فیات 1100

فیات 1100 E کوپه وینیاله: ترکیبی بی‌نظیر از کلاسیک و اسپرت (عکس)

این خودرو در کلاس خودرو شهری قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است. موتورهای آن 1089 و 1221 سی‌سی، بنزینی و سیستم جعبه‌دندهٔ آن 4 دنده به صورت دستی است.

نسخه وینیاله

اما نسخه وینیاله که در این مطلب تصاویر آن را مشاهده می کنید یک تولید سفارشی بود که توسط وینیاله ایتالیائی اجرا شد. در واقع این نمونه یک قطعه منحصر به فرد است که بر اساس شاسی و مکانیزم فیات 1100 E مدل 1953 شکل گرفت و به کوچ بیلدر(طراح بدنه) وینیاله در تورین تحویل داده شد.

از نبوغ و قلم میکلوتی طراحی این خودرو، یک شاهکار سبک و طراحی پدیدار شد: ویژگی‌های معمولی آن دوره با سقف بسیار پایین که به آن تاکید اسپرت مشخصی می‌بخشد و دو بالچه عقب که بسیار مد روز آن زمان بود و تحت تأثیر خودروهای ساخت آمریکا بود. ترکیب رنگ دوگانه آبی و خاکستری روشن، سبک اسپرت و در عین حال شیک مورد نظر میکلوتی را برجسته می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر