رتبه بندی ۱۰ بندر شلوغ جهان بر اساس ترافیک سالانه‌ی بار (+ اینفوگرافی)

بندر سنگاپور که دومین بندر بزرگ جهان است، در سال ۲۰۲۳، ۳۹ میلیون TEU را ثبت کرد. هر سال، ۱۳۰,۰۰۰ کشتی وارد این بندر می شوند که به ۶۰۰ بندر در بیش از ۱۲۰ کشور در سراسر جهان متصل است. ۱۰۰۰ کشتی در هر زمان معین در روز در این بندر مستقر هستند.

در سال 2024، 9 بندر از 10 بندر شلوغ جهان در آسیا واقع شده اند که نشان دهنده تغییر جهت جریان تجارت جهانی به سمت شرق است. به دلیل تغییر زنجیره تامین و یکپارچگی بیشتر، تجارت درون منطقه ای در آسیا رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش روزیاتو، در دهه 1990، بیش از 70 درصد از صادرات آسیا از نظر ارزش، فراتر از منطقه بود و کانتینرها عمدتاً خالی ارسال می شدند. در مقایسه، تقریباً 60 درصد از صادرات در آسیا امروزه در داخل منطقه مبادله می شود. اینفوگرافیک زیر شلوغ ترین بنادر جهان را بر اساس داده های Ship Technology نشان می دهد.

رتبه بندی 10 بندر شلوغ جهان بر اساس ترافیک سالانه‌ی بار + اینفوگرافی

شلوغ ترین بنادر جهان

در جدول زیر رتبه بندی 10 بندر پرتردد کانتینری در جهان بر اساس ترافیک سالانه TEU در سال 2023 را می بینید.

واحد TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) یک واحد استاندارد برای اندازه گیری ظرفیت بار است که به ویژه در حمل و نقل کانتینری استفاده می شود. این واحد بر اساس حجم یک کانتینر استاندارد به طول 20 فوت (حدود 6.1 متر) تعریف می شود، به عبارت دیگر، یک TEU معادل یک کانتینر 20 فوتی است.

رتبه بندی 10 بندر شلوغ جهان بر اساس ترافیک سالانه‌ی بار + اینفوگرافی

همانطور که می بینیم، 7 بندر از 10 بندر شلوغ جهان در چین است که نقش مرکزی آن را در تولید و تجارت جهانی نشان می دهد.

از سال 2009، این کشور بزرگترین صادرکننده کالا در جهان است. توسعه و نوسازی شبکه بندری چین برای طرح کمربند و جاده (BRI) بسیار مهم است. به عنوان یک استراتژی توسعه زیرساخت جهانی که توسط چین در سال 2013 به تصویب رسید، BRI با هدف گسترش ارتباطات و تجارت بین آسیا، اروپا و آفریقا از طریق ایجاد شبکه‌های گسترده راه‌آهن، خطوط لوله انرژی، بزرگراه‌ها و مسیرهای کشتیرانی است.

بندر سنگاپور که دومین بندر بزرگ جهان است، در سال 2023، 39 میلیون TEU را ثبت کرد. هر سال، 130,000 کشتی وارد این بندر می شوند که به 600 بندر در بیش از 120 کشور در سراسر جهان متصل است. 1000 کشتی در هر زمان معین در روز در این بندر مستقر هستند.

فراتر از آسیا، بندر روتردام در هلند، که یکی از مهمترین بنادر اروپا است، تاریخچه ای طولانی دارد که به قرن 15 میلادی بازمی گردد. این بندر حدود 40 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض دارد.

در سالهای اخیر، بندر روتردام با همکاری چندین شریک، پروژه هایی را برای کشتیرانی خودکار آغاز کرده است. این پروژه ها شامل استفاده از دوربین ها و حسگرها برای کنترل از راه دور کشتی ها می شود، به طوری که این تجهیزات به عنوان چشم و گوش کشتیها عمل می کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر