بازگشت دوباره موشک فالکون پس از یک شکست بی‌سابقه

طبق گزارش‌ها پس از یک نقص بی‌سابقه در اوایل ماه جاری، موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس برای بازگشت دوباره آماده شد.

بازگشت دوباره موشک فالکون پس از یک شکست بی‌سابقه

امیرمسعود عابدین_ اداره هوانوردی فدرال (FAA) که بر صدور مجوز پرتاب موشک‌های تجاری نظارت می‌کند و سوانح را ارزیابی می‌کند، در 25 ژوئیه اعلام کرد که شکست فالکون 9 در مدار باعث ایجاد هیچ مشکل ایمنی نمی‌شود.

یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس در 11 ژوئیه 2024 هنگام پرتاب ماهواره استارلینک از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا، دچار نقص غیرمعمول شد. فالکون 9 در اولین مرحله مأموریت با استفاده از تقویت‌کننده مرحله اول خود، پایین‌ترین بخش موشک با 9 موتور که اولین انفجار نیرو را در هنگام بلند شدن فراهم می‌کند، راهی مدار شد. با این حال، مرحله دوم موشک با یک شکست غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه شد. اسپیس ایکس فاش کرد که مرحله دوم پرتاب موشک دچار نشت اکسیژن شده است. اکسیژن مایع که گاهی اوقات به‌اختصار LOX خوانده می‌شود، اغلب به‌عنوان پیشران موشک یا اکسیدکننده استفاده می‌شود.

بازگشت دوباره موشک فالکون پس از یک شکست بی‌سابقه

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل اسپیس ایکس، این حادثه را جداسازی سریع بدون برنامه نامید. این نقص منجر به استقرار 20 ماهواره اینترنتی استارلینک در مداری کمتر از حد مورد نظر شد، که به این معنی است که گرانش زمین می‌تواند آن‌ها را از فضا خارج کند.

در پی این حادثه، تحقیقات توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) آغاز شد. در ایمیلی به سی ان ان، FAA کشف کرد که هیچ گزارشی از آسیب اموال عمومی ناشی از ورود زباله‌های این موشک وجود ندارد.

بازگشت دوباره موشک فالکون پس از یک شکست بی‌سابقه

اسپیس ایکس اعلام کرده که قصد دارد عملیات فالکون 9 را در 27 جولای برای استقرار چندین ماهواره اینترنتی استارلینک از سر بگیرد. فالکون 9 سنگ بنای صنعت موشک آمریکا به‌حساب می‌آید و تاکنون بیش از 60 مأموریت را در سال 2024 انجام داده است.

این اولین بار نیست که فالکون 9 دچار نقص فنی می‌شود. به‌عنوان مثال، در سال 2016، یک فالکون 9 در حین آزمایش قبل از پرواز روی پد منفجر شد. ماهواره ارتباطی AMOS-6 که بخشی از محموله موشک بود، بر اثر آن حادثه از بین رفت.

منبع: eurasiantimes

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر