خبرنگار پارلمانی «دنیای‌اقتصاد »گزارش داد

همه حاشیه های مراسم تحلیف

شماره روزنامه: ۶۰۶۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ ...

درهای پارلمان از ساعت 14:40 به روی خبرنگاران گشوده شد و دقایقی پس از آن نمایندگان وارد صحن علنی شدند. میهمانان مراسم تحلیف نیز از حدود ساعت 15 به تدریج در صندلی‌های خود مستقر شدند.  در این مراسم مقامات ارشد برخی از کشورها از جمله رئیس‌جمهور تاجیکستان، نخست‌وزیر عراق، نخست‌وزیر سوریه، نخست‌وزیر کوبا، نخست‌وزیر ارمنستان، وزیر امور خارجه مصر، قائم‌مقام مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل شانگهای، فرستاده ویژه چین، فرستاده ویژه ژاپن، فرستاده ویژه عمان، فرستاده ویژه رئیس مجلس مالزی، رئیس مجلس بورکینافاسو، رئیس مجلس سنگال، رئیس مجلس ازبکستان، رئیس مجلس الجزایر، رئیس اقلیم کردستان عراق، اسماعیل هنیه، شیخ نعیم قاسم و زیاد النخاله از سران جبهه مقاومت و... حضور داشتند.

وحید حقانیان از نخستین میهمانان داخلی بود که در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد. رحیم‌صفوی دستیار و مشاور عالی رهبر انقلاب، عباس عراقچی، عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، مدرسی‌یزدی عضو شورای نگهبان، کدخدایی عضو شورای نگهبان، قاآنی فرمانده سپاه قدس، ره‌پیک قائم مقام شورای نگهبان، احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب، حسین اسلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب، حدادعادل عضو مجمع تشخیص، موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور فقید، فتاح رئیس ستاد اجرایی امام، محمدجواد ظریف، محمد شریعتمداری، صالحی امیری، محمدرضا باهنر، علی ربیعی، علی طیب‌نیا، طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، مهدی چمران، حسن روحانی، صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دستغیب رئیس دیوان محاسبات، احمد وحیدی، خطیب، محمدرضا عارف، حسین مرعشی، آذری‌جهرمی، سعید جلیلی و... از دیگر میهمانان داخلی تحلیف رئیس دولت چهاردهم بودند. محمدجواد ظریف از جمله میهمانانی بود که با بسیاری از حضار به گفت‌و‌گو می‌پرداخت. همچنین علی لاریجانی، حسن روحانی، علی‌اکبر ناطق نوری، حسن خمینی و محمد مخبر از دیگر میهمان این مراسم بودند که همراه با هم وارد صحن علنی مجلس شدند. در ادامه زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نیز وارد صحن علنی مجلس شد و در کنار همسر و دختر قالیباف و زینب سلیمانی نشست.

سپس مسعود پزشکیان به عنوان اصلی‌ترین میهمان دیروز مجلس ساعت 16:22 با همراهی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه به جمع حاضران در صحن پارلمان پیوست. حضور پزشکیان در صحن مجلس تشویق نمایندگان را به دنبال داشت.

پس از ورود سران قوا، با نواختن سرود ایران مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به‌طور رسمی آغاز شد و پس از نواختن سرود، زنگ آغاز جلسه مجلس شورای اسلامی در ساعت 16:24 توسط قالیباف به صدا درآمد. رئیس مجلس تعداد نمایندگان حاضر در مجلس را 279 نفر عنوان کرد که بر این اساس در ابتدای مراسم تحلیف 11 نماینده مجلس غایب بودند. پس از آن متفکر‌آزاد عضو هیات رئیسه مجلس دستور جلسه را اعلام کرد و بعد از آن قرآن قرائت شد.  سپس قالیباف طی سخنانی به میهمانان خیر مقدم گفت و در بخشی از سخنانش به جنگ غزه اشاره کرد که همین امر شعار‌ «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان را به دنبال داشت. همچنین نمایندگان بعد از بخش‌ دیگری از اظهارات رئیس مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

پس از آن رئیس قوه‌قضائیه پشت تریبون قرار گرفت. در ادامه مسعود پزشکیان طبق اصل 121 قانون اساسی برای انجام مراسم تحلیف به پشت تریبون رفت و در کنار رئیس قوه‌قضائیه متن سوگندنامه خود را قرائت کرد. پس از آن متن سوگندنامه به امضای روسای سه قوه و دبیر شورای نگهبان رسید. در ادامه این مراسم مسعود پزشکیان به سخنرانی پرداخت و در هنگام ایراد سخنانش مورد تشویق نمایندگان و میهمانان قرار گرفت. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش آنجا که اظهاراتی در حمایت از مردم فلسطین مطرح کرد نمایندگان مجلس فریاد «احسنت احسنت» سر دادند و پس از آن رئیس‌جمهور را تشویق کردند. نمایندگان مجلس این اقدام را بار دیگر بعد از دفاع مجدد پزشکیان از مردم فلسطین تکرار کردند. برای سومین بار و بعد از دفاع پزشکیان از مردم فلسطین نمایندگان شعار «درود بر فلسطین» سر دادند. همچنین پزشکیان در بخشی از سخنانش به حق جمهوری اسلامی در ارتباط با کشورها اشاره کرد که با تشویق نمایندگان و میهمانان داخلی مواجه شد.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش از لزوم احترام و تکریم ایران صحبت به میان آورد که این صحبت‌ها نیز موجب تشویق نمایندگان و میهمانان شد. پزشکیان در سخنانش دو شعر هم قرائت کرد که یکی «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/که در آفرینش ز یک گوهرند/چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار» از گلستان سعدی و دیگری مصرع «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» از اشعار حافظ بود پس از پایان سخنان پزشکیان، بار دیگر نمایندگان و میهمانان او را مورد تشویق قرار دادند .بعد از پایان مراسم نیز برخی از نمایندگان مجلس با قاآنی، اسماعیل هنیه، قالیباف و پزشکیان عکس یادگاری  ‌انداختند و پس از آن عکس دسته جمعی با حضور اسماعیل هنیه و قابی از شهید رئیسی از سوی عکاسان گرفته شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر