رئیس‌جمهور دولت چهاردهم سوگند یاد کرد

پیام صلح و کرامت پزشکیان

شماره روزنامه: ۶۰۶۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ ...

p08 copy

قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، از زمان انتخاب تا شروع‌به‌کار رسمی رئیس‌جمهور منتخب، سه مرحله را در نظر گرفته است: صدور اعتبارنامه، تنفیذ و تحلیف‌(سوگند)‌. اعتبارنامه مسعود پزشکیان روز چهارشنبه 3مرداد از سوی شورای نگهبان تایید شد. در ادامه روز 7تیرماه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسمی، بر اساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی رأی ملت ایران را به مسعود پزشکیان تنفیذ و او را به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران منصوب کردند و سرانجام در مرحله سوم، روز گذشته مطابق اصل 121 قانون اساسی، رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه‌قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود سوگند یاد کرد و درحالی که محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌ قضائیه در کنار او قرار داشت، متن آن را امضا کرد.

او چنین سوگند یاد کرد: «من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.  در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است؛ همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

تاکید رئیس مجلس بر عقلانیت انقلابی

اما پیش از آنکه رئیس‌جمهوری سوگند یاد کند، دستور جلسه رسمی روز گذشته مجلس که همان برگزاری مراسم تحلیف بود، قرائت شد‌. در ادامه این جلسه که با حضور 279نماینده مجلس و ‌میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان مقدماتی خود تصریح کرد: امروز شروع دوره جدید و پرافتخار از انقلاب اسلامی است که نظم جهانی را متاثر خواهد ساخت، امروز روز نمایش وحدت‌کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیاست. محمد‌باقر قالیباف در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری با اشاره به شهادت ابراهیم رئیسی گفت: در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و بین‌المللی و با وجود دشمنان قسم خورده خارجی و داخلی، ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار کوچک‌ترین تنش سیاسی و امنیتی نشد و در اداره کشور نیز ذره‌ای اخلال ایجاد نشد.

وی ادامه داد: امروز روز تاریخی است، روزی که نه تنها جناب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور برای خدمت به مردم قسم می‌خورند، بلکه ما هم متعهد می‌شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور تامین رفاه مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم. وی گفت: مجلس شورای اسلامی از تمامی ابراز‌های تقنینی و نظارتی و مشورتی خود استفاده خواهد کرد تا از دولت محترم برای مسیر دشوار پیش‌رو برای خدمت به مردم شریف ایران حمایت کند.

وی ادامه داد: ما مطابق رهنمود صریح رهبر فرزانه انقلاب، موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصریحات مکرر رئیس‌جمهور محترم مبنی بر ضرورت اجماع و انسجام داخلی رعایت سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و اجرای برنامه هفتم پیشرفت کشور بهترین مبنای مشترک برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود. قالیباف گفت: در همین راستا مجلس خود را در کنار دولت تعریف می‌کند و اطمینان داریم که در صورت رعایت این اصول از سوی دولت، مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور شاهد صدای واحد ایران خواهیم بود که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای مردم عزیزمان رقم بزند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی‌گری و کارآمدی است و می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضای عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند، در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نو‌آوری و تغییر آرایش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی امری ضروری است که باید با چشم‌اندازی روشن و اراده‌ای استوار جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم.وی گفت: تمامی ارکان و قوای کشور باید عزم جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند.

خانه ملت copy

حمایت رئیس قوه‌قضائیه از دولت جدید

 در ادامه مراسم تحلیف، محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه در سخنانی تاکید کرد: قوه‌قضائیه در هر نقطه که لازم باشد در کمک به دولت حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود. اژه‌ای با بیان اینکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در کمال امنیت و سلامت برگزار شد، گفت: رئیس‌جمهور قدرت را امانت می‌داند نه طعمه، رئیس‌جمهور همه همّ خود را در تحقق عدالت و پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهد برد. اژه‌ای با قرائت متن سوگندنامه تصریح کرد که رئیس‌جمهوری مسوولیت سنگینی برعهده دارد.

رونمایی از دولت وفاق ملی

 پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، مسعود پزشکیان پشت تریبون قرار گرفت و در دو محور سیاست داخلی و سیاست خارجی سخن گفت‌. وی در سخنانی ضمن اعلام نام دولت چهاردهم با نام «دولت وفاق ملی» تاکید کرد: دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است و محور همگرایی و التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری خواهد بود. وی همچنین تصریح کرد که به دنبال تعامل سازنده و موثر با جهان بر پایه اصول عزت و حکمت و مصلحت‌خواه بود‌. او همچنین از لزوم بازگشت به کرامت انسان به ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند سخن گفت و تصریح کرد: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان، به ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند، بازگردیم؛ در این مسیر، نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان نهادهای حاکمیت، به‌ویژه قوای مقننه و قضائیه هستیم.

سخنان پزشکیان که روز گذشته مقابل ‌میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف در صحن پارلمان قرائت شد شامل چند محور بود‌. او در بخش سیاست داخلی تصریح کرد: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است.وی با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی ما است، اظهار کرد: سند چشم‌انداز، آینده مشترک ما را تضمین می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌کند.رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه امروز نیاز داریم، بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی ویژگی‌های سند چشم‌انداز برای جامعه ایران است که آن را ترسیم کرده‌اند.

در این چشم‌انداز، ایران کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی و با تاکید بر مردم‌سالاری دینی عدالت اجتماعی آزادی‌های مشروع حفظ و کرامت حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی است. به گزارش خبرگزاری فارس، پزشکیان تاکید کرد: من به آینده امیدوارم، گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است، اما بی‌گمان توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به‌ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرزوبوم عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

وی تاکید کرد: فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ، راه را برای گشودن افق هموار می‌کند؛ ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است. پزشکیان در بخش دیگری ازسخنانش با بیان اینکه باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی را که تاکنون در حاشیه بوده‌اند فراهم کنیم، اظهار کرد: دولت چهاردهم، پیشرفت و توسعه عادلانه، پایدار و همه‌جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد، رفع تبعیض و عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، جنسیتی و بین‌نسلی لازمه تحقق این هدف است.

فرصت شنیدن صدای مردم

وی اضافه کرد: مردم صرف‌نظر از سلیقه، قومیت، مذهب و جنسیت، محور توسعه کشور هستند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی، پایه‌های پیشرفت و اعتلای کشور و مردم است. رئیس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: فرصتی برای وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر، فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو ایجاد شده است.

عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری

بخش دیگری از سخنان پزشکیان به سیاست خارجی ایران اختصاص داشت‌. پزشکیان در این بخش از سخنانش با بیان اینکه «تعامل سازنده و متوازن با جهان» و احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت وی خواهد بود، گفت: اولویت سیاست خارجی دولت من، بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است. وی گفت: کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من خواهان یک «منطقه قوی» خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام‌های مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تامین شود و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آنها ستانده شود. منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب به دو میلیارد مسلمان صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کند.

پزشکیان تصریح کرد: دولت من با ایجاد «تعادل» و «توازن» در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد. ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست؛ با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط‌مان را تحکیم خواهیم کرد، برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان، تلاش خواهیم کرد، کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی را که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، آغاز کنیم. وی گفت: من «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان» را حق مسلم مردم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد.

تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند. با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد.رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد. پزشکیان همچنین گفت: ما به دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و رفاه برای مردم ایران و منطقه هستیم. بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ و تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم. وی اظهار کرد: همه ما در دنیای توفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمانمان به پیش ببریم.

سکوت در قبال جنایات غزه جایز نیست

بخش مهمی از سخنان پزشکیان درخصوص سیاست خارجی دولت چهاردهم به موضوع جنگ غزه اختصاص داشت. او گفت: هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد، مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و زبان و دینشان سنجیده می‌شود. وی افزود: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد .رئیس‌جمهوری گفت: ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرفراز فلسطین از چنگ اشغال و ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند. ما می‌توانیم با هم این آرزو را -که آرزوی همه مردم آزاده منطقه و جهان است– محقق کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر