مازراتی بهتازگی آمار فروش و درآمد ناامیدکنندهای منتشر کرده است. کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، شرکت مادر مازراتی، پیشتر هشدار داده بود این گروه نمیتواند برندهای غیرسودآور را تحمل کند. با اینکه این خبر هنوز قطعی نیست، یکی از مدیران این گروه اعلام کرده است که فروش برند مازراتی بهعنوان گزینهای روی میز مطرح شده است.
Automotive News Europe مینویسد که مازراتی از اواسط دی 1402 تا اوایل تیر 1403 حدود 6500 خودرو در سراسر جهان فروخته است که درمقایسهبا حدود 15٬300 دستگاه در مدت مشابه سال 2023، کاهش یافته است.
به گزارش زومیت، مازراتی در ششماههی اول سال جاری میلادی ضرر عملیاتی تعدیلشدهی حدود 88٫7 میلیون دلار را متحمل شده است؛ درحالیکه این رقم در سال 2023 سودی معادل 130 میلیون دلار بود.
ناتالی نایت، مدیر مالی استلانتیس، گفته است که نیمهی اول سال 2024 برای مازراتی ناامیدکننده بوده است. بخشی از این کاهش فروش را میتوان به توقف تولید سه مدل گیبلی و کواتروپورت و لوانته نسبت داد.
گیبلی و کواتروپورت در اواخر سال 2023 و لوانته در اوایل سال 2024 از خط تولید خارج شدند. درحالحاضر، مازراتی فقط مدلهای گریکاله، امسی 20، امسی 20 سیلو، گرنتورسیمو و گرنکابریو را ارائه میدهد. انتظار میرود از میان این مدلها، تنها حجم فروش گریکاله راضیکننده باشد. بااینحال، حتی فروش این مدل در اروپا حدود 42 درصد کاهش یافته است.
مدلهای جدیدی در دست تولید هستند؛ اما هنوز تا عرضهی آنها زمان زیادی باقی مانده و آیندهی مازراتی نامشخص است. این شرکت قصد دارد لوانته را با مدلی برقی جایگزین کند که احتمالاً در سال 2027 عرضه خواهد شد. احتمالاً کواتروپورت بعدی نیز در سال 2028 بهعنوان خودرو برقی معرفی شود.
ناتالی نایت دربارهی احتمال واگذاری مازراتی گفت: «آینده دربارهی این است که چگونه بهترین ارزش را حفظ کنیم. ممکن است زمانی برسد که به این سؤال فکر کنیم که بهترین مکان برای مازراتی کجا است.»
باتوجهبه این اظهارنظر دربارهی برند مازراتی، واگذاری این برند در آینده دور از تصور نخواهد بود.