معماری جذاب رویایی‌ترین خانۀ کانادا در یک جزیرۀ صخره‌ای(+عکس)

استودیوی معماری Akb این خانه را با پوششی از سرو نقره‌ای در مجمع‌الجزایری دورافتاده در سواحل خلیج جورجیا ساخته است.

چشم‌انداز «پوآنت اُ بَقیل» (در شمال تورنتوی کانادا) دارای رشته‌هایی از جزایر صخره‌ای در امتداد ساحل خلیج جورجیا است. جزیره باد سوت‌زن (Whistling Wind) یکی از دورترین مناطق مسکونی از سرزمین اصلی است.

به گزارش فرادید؛ این محوطه یک هکتاری به معماران Akb واگذار شد تا یک اقامتگاه فصلی برای یک علاقه‌مند به کایت‌سواری و خانواده‌اش بسازند.

این استودیوی معماری مستقر در تورنتو گفته: «این جزیره که با آب‌های آزاد و آسمان گسترده احاطه شده، به طور مداوم در معرض تغییر سطح آب و الگوهای آب و هوایی متغیر است که در آن آفتاب صبحگاهی می‌تواند تا بعد از ظهر به طوفان‌های تگرگ غیرمنتظره تبدیل شود.» 

این تیم افزود: «شرایط باد شدید، پوآنت اُ بَقیل را به مکانی ایده‌آل برای مالک تبدیل کرده تا از علاقه‌اش به کایت‌سواری لذت ببرد.» 

این اقامتگاه شامل چهار سازه سقف‌دار می‌شود که هر کدام با بام‌پوش‌هایی از جنس درخت نوش غربی نقره‌ای پوشیده شده‌اند که در نورهای خاص با صخره‌های اطراف ترکیب می‌شوند. 

کلبه اصلی در بالاترین ارتفاع است، در حالی که یک کابین برای مهمانان اضافه، سونا و انبار قایق حاوی یک استودیوی تناسب اندام کوچک در رخنمون‌های مختلف دیگر قرار گرفتند. 

عرشه‌های چوبی دو ساختمان بزرگ‌تر را فراگرفتند تا مناظری از همه زوایا ارائه دهند و گذرگاه‌ها و اسکله‌ها بر فراز صخره‌ها و آب، هر چهار ساختمان را به هم متصل می‌کنند. 

«اشکال نامتقارن آن‌ها با پله‌هایی که در هماهنگی با توپولوژی طبیعی سنگ‌های رسوبی زاویه‌دار هستند، روی زمین پراکنده شدند. نقاط ورودی جلو و عقب نامحسوس به نظر میرسند.» 

پانل‌های شیشه‌ای سه جداره بزرگ برای اتصال داخل و خارج باز می‌شوند و به نسیم اجازه می‌دهند به طور طبیعی فضای داخلی را خنک کند. 

پنجره‌های دیگر پیشامدگی‌های عمیقی دارند که در برابر آفتاب بلند تابستان سایه ساخته و طاقچه‌هایی برای صندلی‌ها و میزهای داخل ایجاد می‌کنند. 

کلبه اصلی 167 متر مربعی شامل یک نشیمن، آشپزخانه و اتاق غذاخوری با پلان باز، دو اتاق خواب، یک حمام اختصاصی مشترک و یک اتاق خشکشویی می‌شود. 

فضاهای آن تقریباً به طور کامل با تخته‌های سرو سفیدکاری‌شده‌ی سفارشی پوشیده شده که برای تأکید بر خطوط منظره، به صورت افقی قرار گرفتند. 

در منطقه مشترک، تخته‌ها سقف بلندی را بالای یک شومینه پوشانده‌اند که در صفحات گرانیتی محلی ماسکوکا پیچیده شده است. 

رویکرد مشابهی به مصالح در مورد جای خواب بکار گرفته شده که چهار فرد را در خود جای میدهد و حمام دیگری را نیز در خود جای داده، همراه با یک آشپزخانه کوچک و فضای استراحتی که توسط یک شومینه سنگی ثابت شده است. 

«استحکام بصری این ساختمان‌ها این اطمینان را می‌دهد که این خانه‌ها می‌توانند در برابر الگوهای آب و هوایی شدید طبیعت مقاومت کنند، در حالی که مقیاس متوسط و گرمای محسوس فضای داخلی، پناهگاهی دنج را فراهم می‌کند که اوج تجربه‌ آن هنگام غروب خورشید است.» 

برای به حداقل رساندن تأثیر بر چشم انداز، دو اقامتگاه اصلی روی ردپاهای سازه‌های از قبل موجود ساخته شدند. 

این خانه‌ها با شومینه‌های چوب‌سوز گرم می‌شوند و از یک سیستم آب گرم بدون مخزن برای لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند، در حالی که حمام کردن فقط در خلیج انجام می‌شود و دوش فضای باز نیز منبع آب طبیعی دارد. 

راه دسترسی به کلبه از طریق قایق است، اما این راه دسترسی در پوآنت اُ بَقیل حوالی ماه نوامبر با تشکیل یخ روی آب به پایان می‌رسد. 

در طول زمستان سخت، درهای گاراژمانند آلومینیومی فرورفته برای پوشاندن پنجره‌های ساختمان‌ها پایین می‌آیند و اسکله‌های شناور از آب خارج می‌شوند. 

استودیوی معماری Akb سال 2004 توسط رابرت کَستِلیک و کِلی بافی تأسیس شد. این استودیو قبلاً خانه‌ای برای تعطیلات با چوب سیاه‌شده و قایق‌خانه‌ای در دریاچه دیگری در انتاریو طراحی کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر