سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟(+عکس)

افزایش تغییرات اقلیمی لزوم ساخت‌وساز پایدار را بیش از پیش در اولویت برنامه‌های شهری قرار داده است. معرفی ساختمان‌های برجسته در این زمینه می‌تواند راهنمایی برای کشورهای دیگر باشد تا طراحی پایدار را با الگو گرفتن از این ساختمان‌ها و مطابق با نیازهای منطقه خود اجرایی کنند.

ساختمان‌های پایدار در سراسر جهان از راهکارهای نوآورانه و مبتنی‌بر فناوری برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی استفاده و با گسترش بهره‌برداری از انرژی‌های پاک به کاهش ردپای کربن در جهان کمک می‌کند.

به گزارش ایمنا، در ادامه چند مورد برجسته از ساختمان‌های پایدار در کشورهای مختلف معرفی می‌شود که دارای ویژگی‌های پایدار بسیاری برای کاهش انتشار کربن و در نتیجه بهره‌مندی بیشتر از محیط طبیعی هستند. طرح‌های دگرگون‌کننده و تأثیرات مثبت محیطی آن‌ها می‌تواند منبع الهامی برای صنعت ساختمان در سایر شهرها و کشورها باشد.

برج شانگهای ؛ چین

ساخت برج 128 طبقه شانگهای واقع در منطقه مالی شهر شانگهای، سال 2008 آغاز شد و در سال 2016 به پایان رسید. ویژگی‌های پایدار فراوانی در طراحی این برج گنجانده شده است که امکان کاهش سالانه 34 هزار تن ردپای کربن را فراهم می‌کند و به‌کمک سیستم‌های کنترل هوشمند و نظارت بر مصرف برق سالانه 556 هزار دلار در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند، علاوه‌بر این، توربین‌های بادی در سراسر ساختمان مستقر شده است که سالانه 350 هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند و سیستم بازیافت آب باران نیز برای تأمین مصارف داخلی آن طراحی شده است. مبنای معماری برج شانگهای بر کاهش 24 درصد بار باد و همچنین مقاوم‌تر شدن در برابر زلزله است.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

خانه المپیک، لوزان ؛ سوئیس

خانه المپیک یکی از پایدارترین ساختمان‌های جهان است که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به‌طور رسمی آن را در ژوئن 2019 افتتاح کرد. مأموریت این خانه تبدیل جهان به مکانی بهتر از طریق ورزش است و عناصر پایداری، اعتبار و جوانی را در خود گنجانده است.

ساختمان المپیک شامل تعداد بسیاری پنل‌های خورشیدی و پمپ‌های حرارتی است که از آب دریاچه ژنو برای تأمین انرژی استفاده می‌کند و نسبت به ساختمان‌های مشابه 35 درصد انرژی کمتری استفاده می‌کند و در عین حال ارتقای سلامت و رفاه کاربران را در اولویت قرار داده است. این ساختمان گواهینامه‌های پایداری بین‌المللی و محلی بسیاری دریافت کرده است که از آن جمله می‌توان به گواهینامه‌های استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی (LEED) اشاره کرد.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

ساختمان کریستال، لندن ؛ انگلستان

ساختمان تمام‌برقی کریستال در گرینویچ لندن، از هیچ سوخت فسیلی استفاده نمی‌کند و گرمایش آن از طریق پمپ‌های حرارتی انرژی زمین‌گرمایی تأمین می‌شود. این ساختمان دارای گواهینامه‌های ساختمان پایدار BREEAM و LEED است و برای کاهش مصرف انرژی از چند فناوری شامل انرژی خورشیدی و زمین‌گرمایی استفاده می‌کند، انرژی خورشیدی بیش از 20 درصد از برق مصرفی کل ساختمان را تأمین می‌کند.

طرح ابتکاری این ساختمان به شرکت زیمنس تعلق دارد و فناوری‌هایی را به نمایش می‌گذارد که از زندگی پایدار شهری و مجموعه زیست‌محیطی این شرکت پشتیبانی می‌کند. این ساختمان همچنین دارای مدیریت هوشمند، روشنایی LED، سیستم برداشت آب باران و تصفیه آب است و در تأمین 90 درصد از آب خودکفا است.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

برج بانک آمریکا، نیویورک ؛ ایالات متحده آمریکا

برج بانک آمریکا در شهر نیویورک به‌عنوان یکی از بلندترین بناهای شهر و نخستین ساختمانی است که در نیویورک گواهینامه LEED دریافت کرده است و در راستای اهداف خالص‌صفر خود قصد دارد تا سال 2030 یک تریلیون دلار برای یک ابتکار تجاری زیست‌محیطی و به‌منظور تسریع نیل به اقتصاد خالص‌صفر سرمایه‌گذاری کند.

این ساختمان برای تأمین 70 درصد از نیاز برق سالانه خود از یک نیروگاه گاز طبیعی در محل استفاده می‌کند که گرمای اتلافی نیروگاه برای تولید بخار استفاده می‌شود که منبع سیستم‌های گرمایش و سرمایش ساختمان است.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

عمارت Sun-Moon ؛ چین

عمارت خورشید-ماه در شهر دژو (شاندونگ) چین، یکی از بزرگ‌ترین آسمان خراش‌های مولد انرژی خورشیدی در جهان است. پشت‌بام این ساختمان ظاهری به شکل فن دارد که توسط بیش از پنج هزار پنل خورشیدی ساخته شده است و 98 درصد از انرژی موردنیاز خود را از پنل‌های خورشیدی استراتژیک روی بام و نما تأمین می‌کند.

این عمارت از فناوری‌های فتوترمال، فتوولتائیک و سایر فناوری‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده می‌کند و سالانه در مصرف 2.5 تن زغال سنگ، 6.6 میلیون کیلووات ساعت برق و بیش از 8.6 تن از انتشارات سمی صرفه‌جویی می‌کند.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

پارک مرکزی One ؛ استرالیا

پارک مرکزی وان واقع در ایالت نیوساوت‌ولز استرالیا، یک ساختمان بلندمرتبه با کاربری مختلط شامل برج‌های آپارتمانی مسکونی و مرکز خرید خرده‌فروشی شش طبقه است. در سال 2013، امتیاز پنج ستاره ساختمان‌های با کاربری مختلف توسط شورای ساختمان سبز استرالیا به آن اعطا شد.

ساختمان‌های این پارک دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های سبز همچون سیستم برداشت آب، بام‌های سبز، بازیافت مواد، طرح اشتراک خودرو و استخراج فاضلاب است. شبکه آب بازیافتی پارک مرکزی بزرگترین تأسیسات آب بازیافتی بیوراکتور غشایی جهان را برای تأمین بخشی از آب غیرآشامیدنی ساختمان، در زیرزمین بخش مسکونی جای داده است. علاوه‌بر این، نمای داخلی و خارجی شامل باغ‌های معلق عمودی و گلدان‌هایی است که در بالکن‌ها نصب شده است.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

نیروگاه CopenHill، کپنهاگ ؛ دانمارک

کپن‌هیل یکی از پاک‌ترین نیروگاه‌های تبدیل زباله به انرژی در جهان است و سالانه بیش از 440 هزار تن زباله را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. با توربین بخار 63 مگاوات‌ساعت انرژی و مبدل‌های حرارتی که در سیستم گرمایش منطقه‌ای استفاده می‌شود، به 680 هزار نفر از ساکنان پایتخت خدمات‌رسانی می‌کند و روزانه 300 کامیون زباله را از شهر حمل می‌کند. کپن‌هیل تنها نیروگاه در جهان است که روی پشت‌بامش یک پیست اسکی در هوای آزاد دارد.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

ساختمان Cube، برلین ؛ آلمان

ساختمان کیوب برلین یک ساختمان اداری مکعبی‌شکل است که در فوریه 2020 افتتاح شد. این ساختمان 10 طبقه با نمای شیشه‌ای منحصربه‌فرد، به‌گونه‌ای طراحی شده است که در استفاده از منابع صرفه‎‌جویی داشته باشد و با تولید انرژی خورشیدی در مصرف انرژی کارآمد باشد. شیشه‌های ساختمان برای کاهش گرمای داخلی اندودکاری شده است، این کار اثرات مثبتی همچون تهویه طبیعی را ارائه می‌دهد.

 کیوب برلین به‌وسیله نمای شیشه لعاب‌کاری‌شده و کلکتورهای خورشیدی، نسبت به ساختمان‌های سبز استاندارد 25 درصد کارآمدتر است.

علاوه‌بر این، ساختمان دارای چندین سیستم مدیریت هوشمند برای نظارت بر جریان و مصرف انرژی است و سیستمی موسوم به مغز ساختمان، با استفاده از یادگیری ماشینی، تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده از محل‌های مختلف را پردازش می‌کند و تنظیمات ساختمان را با توجه به نیازهای هر کاربر و برای به حداکثر رساندن کارایی انجام می‌دهد.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

مرکز تجاری سبز Sohrabji Godrej ؛ هند

مرکز تجاری سبز سهرابجی گودرج واقع در حیدرآباد هند، ساختمانی با رتبه پنج ستاره از اداره بهره‌وری انرژی دولت هند (BEE) است که از دفاتر، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و اتاق‌های کنفرانس تشکیل شده است. حدود 55 تا 60 درصد از فضای پشت‌بام را سقف‌های گیاهی پوشش می‌دهد و بقیه فضا با پانل‌های خورشیدی با ظرفیت 24 کیلووات پوشانده شده است که 20 درصد از کل هزینه انرژی ساختمان را تأمین می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این ساختمان پایدار این است که فاضلاب و روان‌آب توسط گیاهان روی بام فیلتر، تصفیه و بازیافت می‌شود.

سبزترین ساختمان‌های جهان چه ویژگی دارند؟

مرکز مالی Taipei101 ؛ تایوان

تایپه 101 یک آسمان‌خراش فوق‌العاده در شهر تایپه تایوان با 508 متر ارتفاع است که 101 طبقه بالای زمین و پنج سطح زیر زمین دارد و نخستین ساختمان جهان است که ارتفاع آن از 500 متر فراتر رفته است. این برج گواهینامه LEED را دریافت کرده است و به‌عنوان بلندترین ساختمان سبز جهان شناخته می‌شود.

تایپه 101 از سیستم‌های مختلف برای کاهش مصرف انرژی خود استفاده می‌کند و سالانه 33.41 میلیون کیلووات ساعت انرژی معادل دو میلیون دلار هزینه صرفه‌جویی می‌کند. برای مثال، تجهیزات آب کم‌جریان با سیستم‌های مدیریت اختصاصی، مصرف آب در داخل ساختمان را بدون تأثیر بر مستأجران ساختمان کاهش داده است. لامپ‌های کم‌جیوه و بدون‌جیوه نیز برای کاهش آلودگی در سراسر ساختمان تعبیه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر