درخواست رئیس انجمن علمی گردشگری ایران از رئیس جمهور: حیف است ایران جزو آخرین‌های فهرست گردشگری جهان باشد

خوشخو درباره موانع سیاسی که در سال‌های اخیر تعاملات گردشگری را متأثر کرد، گفت: برخی می‌گویند گردشگری با موانع مواجه است، اما به عنوان متخصص گردشگری می‌گویم که موانع هست، ولی نمی‌تواند از توسعه گردشگری جلوگیری کند. ظرفیت ما بیشتر از موانع است و نگاه تخصصی از بالا می‌تواند توسعه را حل کند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: امیدواریم شخص رییس جمهور با نگاهی تخصصی گزینه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را معرفی کند و دولت چهاردهم، اولین دولتی باشد که با نگاه تخصصی با این سه حوزه مهم برخورد می‌کند.
 
محمدحسین ایمانی خوشخو، استاد تمام گردشگری و فارغ‌التحصیل دکتری گردشگری از دانشگاه منچستر انگلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه جایگاه گردشگری در توسعه کشورها امری پذیرفته شده است و همه کشورها به دنبال این هستند که از ظرفیت‌های این صنعت استفاده کنند و به خوبی هم از آن بهره‌برداری می‌کنند. کشور ما با وجود آنکه منابع بسیار خوب تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد و در مجموع 10 کشور برخوردار از این منابع است، ولی در استفاده از این منابع مخصوصا در حوزه گردشگری جایگاه خوبی ندارد و معمولا در انتهای فهرست قرار دارد.
 
او اضافه کرد: دلیل اصلی این اتفاق آن است که به گردشگری نگاه تخصصی نداریم و برخلاف دیگر بخش‌ها مثل وزارت بهداشت که تلاش می‌شود افراد غیرمتخصص و غیرپزشک بر مسند آن قرار داده نشود، ولی در گردشگری، ضمن تقدیر از فعالیت‌های تمام رؤسا و وزرای سابق، چنین نگاه و رویکردی حاکم نبوده است.
 
ایمانی خوشخو تاکید کرد: تا نگاه تخصصی به گردشگری نباشد نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. مزید بر علت اینکه در یک وزارتخانه، سه حوزه را جای داده.اند که هرچند اصل این کار قابل سوال است، ولی اکنون در وضعیتی هستیم که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار هم هستند و شاید یکی از دلایلی که این سه حوزه کنار هم قرار داده شده‌اند ارتباطی است که این سه حوزه می‌توانند با یکدیگر داشته باشند. اگر در حوزه میراث فرهنگی، افرادی برای بازدید این آثار نیایند، چگونه آنها را نگه داریم و نسل به نسل انتقال دهیم. یا در حوزه صنایع دستی در هر حال یکی از جاذبه‌های هر سفر، سوغات است که در قالب صنایع دستی تجلی می‌یابد بنابراین فردی که می‌خواهد سِمَت وزارت را بپذیرد باید ضمن داشتن تخصص در یکی از این سه حوزه، روی موضوعات مرتبط با این سه حوزه نیز اشراف داشته باشد.
 
این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه از چنین ظرفیتی استفاده نکرده‌ایم، علی رغم اینکه مقام معظم رهبری در چند مورد گردشگری را محور توسعه تعیین کردند، اما به آن بها نداده‌ایم. بنابراین از رئیس جمهور که به تخصص‌گرایی و استفاده از کارشناسان اعتقاد دارند، درخواست دارم شخصا به این حوزه وارد شود و مدیران متخصص را برگزیند. امیدواریم دولت چهاردهم، اولین دولتی باشد که با نگاه تخصصی با حوزه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برخورد می‌کند و یقین دارم نتایج آن را خواهیم دید.
 
عضو انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به گزینه‌های بحث‌برانگیزی که کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد کرده است، اظهار کرد: با توجه به مصلحت‌هایی که پیشنهاد می‌دهند امیدواریم شخص رییس جمهور از این زوایه که می‌خواهند در حوزه گردشگری تحولی ایجاد کنند به این موضوع ورود کنند، حیف است کشوری با این همه منابع در حوزه گردشگری جزو آخرین‌های فهرست باشد.
 
ایمانی خوشخو درباره موانع سیاسی که در سال‌های اخیر تعاملات گردشگری را متأثر کرد، گفت: برخی می‌گویند گردشگری با موانع مواجه است، اما به عنوان متخصص گردشگری می‌گویم که موانع هست، ولی نمی‌تواند از توسعه گردشگری جلوگیری کند. ظرفیت ما بیشتر از موانع است و نگاه تخصصی از بالا می‌تواند توسعه را حل کند.
 
او ادامه داد: موانع سیاسی در همه کشورها وجود دارد و ممکن است مانع ارتباط گردشگری با چند کشور شود، ولی قاطعانه می‌گویم کسانی در بیرون از ایران هستند که حاضرند از این موانع سیاسی عبور کنند و هر طور شده ایران را ببینند. ما باید زمینه را فراهم کنیم. چرا تراز گردشگری منفی است و گردشگرانی که از کشور خارج می‌شوند بیشتر از تعدادی است که به کشور وارد می‌شوند. حدود 30 درصد گردشگران دنیا فرهنگی هستند که آموزش دیده‌اند و برای اینکه به هدف فرهنگی خود برسند حاضرند بعضی از دشواری‌ها را تحمل کنند، حتی اگر ما یکی دو درصد آنها را جذب کنیم گردشگری ایران متحول می‌شود.
 
این استاد گردشگری افزود: ما گاهی سوءمدیریت را به پای موانع می‌نویسیم. حال امیدواریم گشایش‌های سیاسی برقرار شود و ارتباط‌ها بیشتر شود. ولی تا ما سکوی پرتاب مناسب برای توسعه گردشگری نداشته باشیم حتی اگر این موانع کم باشد نمی‌توانیم به تحول، امید داشته باشیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر