سوپرجام ایران؛ قربانی بی‌برنامگی و حواشی

سوپرجام فوتبال ایران که قرار بود آغازی باشکوه برای هر فصل باشد، به مسابقه‌ای حاشیه‌دار و بی‌برنامه تبدیل شده است. از قهرمانی‌های خودکار تا برگزاری‌های نامنظم، این رقابت مهم در فوتبال ایران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

برای هفتمین فصل پیاپی، یا مسابقه سوپرجام برگزار نشده و یا این دیدار پیش از شروع فصل جدید به انجام نرسیده است!

به گزارش فوتبال 360، مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایران با الگوبرداری از لیگ‌های معتبر دنیا از اواسط دهه 1380 بود که به سراغ برگزاری مسابقه سوپرجام رفتند. اولین دوره سوپرجام در سال 1384 برگزار شد که صبای تهران برابر فولاد خوزستان پیروزی 4گله‌ای را به‌دست آورد و قهرمان رقابت‌ها شد. بعد از قهرمانی صبا، مسابقات در طول 10 سال پیاپی به انجام نرسید و وقفه‌ای غیرمنتظره در جریان برگزاری مسابقه سوپرجام به وجود آمد!

سوپرجام فوتبال ایران بعد از پایان فصل 95-1394 مجدداً احیا شد و دومین دوره رقابت‌ها با برگزاری مسابقه فینال میان تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان و استقلال خوزستان پیگیری شد که ذوبی‌ها با نتیجه 4 بر 2 پیروز شدند. در سال 1396 و بعد از قهرمانی شاگردان برانکو ایوانکوویچ در لیگ برتر و قهرمانی نفتی‌ها در جام حذفی، پرسپولیسی‌ها با کسب پیروزی برابر نفت تهران موفق شدند فاتح سومین دوره رقابت‌های سوپرجام فوتبال ایران شوند تا 3 دوره ابتدایی سوپرجام، 3 قهرمان متفاوت داشته باشد!

داربی جنجالی، کلید آغاز حواشی سوپرجام!

پرسپولیس و استقلال بعد از قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی در فصل 97-1396، قرار بود مسابقه سوپرجام را برگزار کنند که آبی‌ها درخواست تعویق مسابقه را داشتند و عازم کشور ترکیه شده بودند تا دوره آماده‌سازی خود را پشت سر بگذارند. با این وجود، مسئولان سازمان لیگ تاکید کردند که امکان برگزاری مسابقه سوپرجام بعد از شروع فصل جدید وجود ندارد و عدم حضور استقلالی‌ها سبب صدور حکم انضباطی 3 بر صفر به سود پرسپولیس شد و این رأی حتی در دادگاه (CAS) هم تغییری نکرد تا یکی از جنجالی‌ترین قهرمانی‌های تاریخ پرسپولیس به وقوع بپیوندد.

از قهرمانی اتوماتیک پرسپولیس تا برگزاری سوپرجام در دیرترین زمان ممکن!

سرخ‌پوشان پایتخت در شرایطی فاتح سوپرجام ایران در سال 1397 شدند که در فصل بعدی هم قهرمانی همزمان پرسپولیسی‌ها در لیگ برتر و جام حذفی، زمینه‌ساز قهرمانی آن‌ها در سوپرجام شد و مطابق آیین‌نامه سازمان لیگ، خبری از برگزاری مسابقه فینال سوپرجام نبود و پرسپولیسی‌ها فاتح این رقابت‌ها شدند. در سال 1399، قرار بود پرسپولیس در قامت قهرمان لیگ برتر در فصل 99-1398 و تراکتور در نقش قهرمان جام حذفی به مصاف هم بروند که این مسابقه با حدود یک‌سال تاخیر در اواخر فصل 1400-1399 و در سی‌ام تیرماه 1400 به انجام رسید که پرسپولیسی‌ها برنده شدند که در این میان، تاخیر ایجاد شده در مسیر برگزاری این مسابقه جنجال‌آفرین شد!

سوپرجام، بی‌نظم‌ترین تورنمنت تاریخ فوتبال ایران!

مسابقه سوپرجام فوتبال ایران در سال 1400 در شرایطی میان پرسپولیس و فولاد برگزار شد که فولادی‌ها فاتح این رقابت شدند. نکته مهم آنکه این دیدار در ایام تعطیلات زمستانی فصل 01-1400 برگزار شد و بازهم خبری از برگزاری مسابقه سوپرجام پیش از شروع فصل جدید نبود. سوپرجام 1401 که هم با حضور تیم‌های استقلال و نساجی برگزار و با قهرمانی آبی‌ها خاتمه یافت در حالی برگزار شد که این مسابقه هم در اواسط فصل 02-1401 برگزار شد و بازهم خبری از برگزاری مسابقه سوپرجام پیش از شروع فصل نبود.

دوباره قهرمانی خودکار پرسپولیس، دوباره بلاتکلیفی سوپرجام

پرسپولیسی‌ها در فصل 02-1401 موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی شدند و برای دومین‌بار در تاریخ سوپرجام، بدون انجام مسابقه توانستند فاتح این رقابت‌ها شوند. پرونده فصل گذشته رقابت‌های باشگاهی در حالی بسته شد که پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد و سپاهان هم عنوان قهرمانی جام حذفی را از آن خود کرد. مسئولان سازمان لیگ وعده دادند که مسابقه سوپرجام 1403 پیش از شروع لیگ بیست‌وچهارم خواهد بود اما پیگیری‌های بیشتر نشان می‌دهد که وعده آن‌ها محقق نمی‌شود و موعد برگزاری مسابقه سوپرجام نامشخص است تا برای هفتمین فصل پیاپی، خبری از برگزاری مسابقه سوپرجام پیش از شروع فصل جدید نباشد؛ در طول 7 فصل اخیر، یا مسابقه سوپرجام برگزار نشده و یا در اواسط و اواخر فصل به انجام رسیده است!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر