خشونت علیه دختران جوان؛ یک بحران جهانی

سازمان جهانی بهداشت زنگ خطر را به صدا درآورده است: تقریباً یک چهارم دختران جهان زیر ۲۰ سال، قربانی خشونت در روابط عاطفی هستند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید تقریبا یک زن از هر چهار زن جوان در جهان، پیش از 20 سالگی خشونت در رابطه عاطفی را تجربه می‌کند.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت در آخرین تحقیقاتش به این نتیجه رسیده است که از هر چهار زن جوان زیر 20 سال در سراسر جهان، یک زن در رابطه‌اش تحت خشونت قرار می‌گیرد. بر اساس این آمار حدود 19 میلیون دختر نوجوان 15 تا 19 ساله در سراسر دنیا قربانی خشونت عاطفی هستند.

نتیجه این تحقیقات که در نشریه تخصصی «The Lancet Child & Adolescent Health» منتشر شده همچنین نشان می‌دهد هرچند خشونت علیه زنان یک مشکل جهانی است اما آمار آن در مناطق مختلف متفاوت است.

تحقیق این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد از هر پنج دختر، یکی تا قبل از 18 سالگی مجبور به ازدواج می‌شود.

در مقیاس جهانی به طور متوسط 24 درصد زنان زیر 20 سال مورد خشونت عاطفی قرار می‌گیرند. این رقم در اروپای مرکزی و آسیای مرکزی بین 10 تا 11 درصد، در کشورهای جنوب صحرای آفریقا 40 درصد و در منطقه اقیانوسیه شامل استرالیا، نیوزیلند و جزایر کوچک اقیانوس آرام 47 درصد است.

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که خشونت از سوی شریک زندگی، اثرات زیاد و عمیقی بر سلامتی، کارکرد آموزشی و شغلی، روابط آتی و چشم‌انداز زندگی این دختران می‌گذارد. همچنین خطر ابتلا به افسردگی، اختلالات اضطرابی، بارداری ناخواسته، بیماری‌های مقاربتی و مشکلات روانی را نیز در آنها افزایش می‌دهد.

این گزارش همچنین می‌گوید معضل خشونت علیه دختران زیر 20 سال در کشورهای فقیر و مناطقی که دختران امکان کمتری برای ادامه تحصیل دارند، بیشتر است.

ازدواج‌های اجباری دختران زیر 18 سال هم یکی دیگر از عواملی است که خطر اعمال خشونت علیه زنان را بالا می‌برد چرا که در اکثر این ازدواج‌ها مردان بسیار مسن‌تر از زنان هستند و همین امر سبب ایجاد عدم تعادل قدرت در زندگی زناشویی می‌شود. این زنان اغلب از نظر مالی به شوهر وابسته هستند و از نظر اجتماعی نیز منزوی می‌شوند. از هر پنج دختر در سراسر جهان، یک نفر تا قبل از رسیدن به 18 سالگی مجبور به ازدواج می‌شود.

به گزارش دویچه وله، سازمان جهانی بهداشت از مدارس خواسته تا درباره رابطه سالم عاطفی برای دختران روشنگری کرده و درباره حقوق زنان به آنها آموزش دهند. در تحقیقات گوناگون مشخص شده که اقدامات پیشگیرانه و زودهنگام بسیار ضروری است و نیز ارائه و پیشنهاد حمایت از زنان و دختران جوان به خصوص در مدارس بسیار اهمیت دارد.

سازمان جهانی بهداشت برای این تحقیق، آمار خشونت علیه زنان در فاصله سال‌های 2000 تا 2018 را در 161 کشور جهان بررسی و در این گزارش به تجربیات دختران 15 تا 19 ساله استناد کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر