هواشناسی اطلاعیه داد؛ سامانه جدید بارشی در این استان‌ها

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌هایی از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی در ۲۰ استان طی امروز تا شنبه هفته ایننده ۱۳ مردادماه خبر داد.

هواشناسی اطلاعیه داد؛ سامانه جدید بارشی در این استان‌ها

به گزارش خبرآنلاین ، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

تسنیم در خبری نوشت:توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی

زمان شروع: چهارشنبه 1403/05/10

زمان پایان: شنبه 1403/05/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/05/10: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، شرق و جنوب شرق فارس و ارتفاعات و دامنه در شمال و مرکز فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد.

پنجشنبه 1403/05/11: گلستان، مازندران، شرق گیلان، نیمه غربی خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان و شرق و دامنه و ارتفاعات در مرکز و شمال فارس، شرق کهگیلویه و بویراحمد و جنوب اصفهان.

جمعه 1403/05/12: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب و مرکز اردبیل، نیمه شرقی آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نیمه غربی کرمان و نوار شرقی فارس و جنوب اصفهان.

شنبه 1403/05/13: مازندران، غرب گیلان، مرکز و جنوب اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب غرب و جنوب کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکانهای مسقف ، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: شنبه 1403/05/13

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید، گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/05/10: همدان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، شرق و جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان.

پنجشنبه 1403/05/11: قزوین، البرز، تهران، سمنان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی و کرمان.

جمعه 1403/05/12: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان، قم، یزد، خراسان رضوی، البرز، جنوب تهران، مرکزی، اصفهان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان.

شنبه 1403/05/13: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، قم، مرکزی، همدان، اصفهان، کرمان، شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه 1403/05/10

زمان پایان: عصر جمعه 1403/05/12

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده 24 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا 1.5 متر

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/05/10: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران.

پنجشنبه 1403/05/11 و جمعه 1403/05/12: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به ماهیان در قفس و صدمه به قایق های کوچک تفریحی و مسافری و شناورهای سبک و اختلال در تردد شناورها و فعالیت های ساحلی و فراساحلی.

توصیه: منع فعالیت های شنا و تفریحی و تردد قایق های کوچک و شناورهای سبک، محدودیت تردد شناورهای سنگین و نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: ظهر پنج‌شنبه 1403/05/11

زمان پایان: سه‌شنبه 1403/05/16

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده 24 نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا 1.5 متر و در مناطق دوراز ساحل بیش از 1.5متر

منطقه اثر:

پنجشنبه 1403/05/11 و جمعه 1403/05/12: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

شنبه 1403/05/13، یکشنبه 1403/05/14، دوشنبه 1403/05/15 و سه‌شنبه 1403/05/16: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک ، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر