مشرق گزارش می‌دهد/

نگاهی به زندگی مجاهد شهید اسماعیل هنیه / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، بامداد ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، طی حمله ای تروریستی به همراه محافظ خود به شهادت رسید.

سرویس جهان مشرق - بامداد 10 مرداد 1403، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، موجی از واکنش‌های جهانی را در پی داشت و رهبران مقاومت و مردم فلسطین، نسبت به این حمله تروریستی، به انزجار از رژیم صهیونیستی پرداخته و وعده انتقام خون او را دادند.

نگاهی به زندگی و سوابق رهبر دفتر سیاسی حماس

"اسماعیل عبد السلام احمد هنیه" ملقب به "ابو عبد السلام" در روز 23 مه سال 1963 در اردوگاه آوارگان فلسطینی "الشاطئ" در غزه دیده به جهان گشود. خانواده وی به زور از روستای "جوره" در عسقلان واقع در اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین کوچ داده شده بودند. وی در سال 2009 مدرک دکتری افتخاری از دانشگاه اسلامی در شهر غزه دریافت کرد و متاهل و دارای 13 فرزند بود که طی نبرد غزه و بمباران های وحشیانه رژیم صهیونیستی، تعدادی از فرزندان و نوه‌های وی به شهادت رسیدند.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر
شیخ احمد یاسین و اسماعیل هنیه

شهید اسماعیل هنیه تحصیلات دوران ابتدایی و راهنمایی خود را در مدارس آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی "آنروا" پشت سر گذاشت و مدرک دیپلم خود را از مرکز الازهر دریافت کرد و سپس در سال 1981 وارد دانشگاه اسلامی در شهر غزه شد و در رشته ادبیات عربی فارغ التحصیل شد.

وی در جوانی برای کمک به خانواده خود به عنوان مشغول به فعالیت گچ کار شد. وی در دهه 1980 در شورای دانشجویی دانشگاه اسلامی غزه فعال بود و حتی به مدت دو سال ریاست این شورا را بر عهده داشت. در سال 1987 مدرک ادبیات عرب را از دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد. در همان سال اسماعیل هنیه توسط پلیس رژیم صهیونیستی به مدت شش ماه در بازداشت اداری قرار گرفت.

حضور در انتفاضه اول و تبعید به جنوب لبنان

هنیه در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی اسرائیل به زندان محکوم شد. و 400 فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند. او از سال 1989 به مدت سه سال در زندان کاتزیوت محکوم شد. هنیه پس از پایان محکومت خود در سال 1992 مقامات نظامی اسرائیل او را همراه عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار، عبدالعزیز رنتیسی به جنوب لبنان تبعید کردند و یک سال بعد به همراه 416 فلسطینی تبعیدی دیگر به غزه بازگشت و به سمت دبیری هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه و مدیر اداری آن منصوب شد.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

شهید اسماعیل هنیه همچنین نامزدی خود را برای انتخابات اولین شورای قانونگذاری فلسطین اعلام کرد، اما به دلیل آنکه جنبش حماس که این انتخابات را تحریم کرد، وی به تبعیت از تصمیم جنبش مقاومت حماس، از این رقابت‌ها کنار کشید. وی پس از آزادی شهید شیخ احمد یاسین از زندان در سال 1997، هنیه به عنوان رئیس دفتر وی منصوب شد.

از اولین سوء قصد به جان اسماعیل هنیه تا شهادت اعضای خانواده رهبر دفتر سیاسی حماس

در 6 سپتامبر 2003، طی عملیاتی که رژیم صهیونیستی برای از بین بردن چهره‌های مطرح حماس طراحی کرده بود، زمانی که اسماعیل هنیه در آپارتمانی در غزه با سران حماس از جمله شیخ یاسین دیدار داشت، براثر انفجار بمب های شلیک شده توسط نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، زخمی شد. جایگاه شهید اسماعیل هنیه در جنبش حماس در طول انتفاضه دوم به دلیل نزدیکی او به شهید احمد یاسین، رهبر وقت حماس و شهادت تعدادی از فرماندهان حماس توسط رژیم صهیونیستی، ارتقاء یافت.

وی در دسامبر 2005 به عنوان رئیس رسمی حماس انتخاب شد و در انتخابات 25 ژانویه 2006 این جنبش را تا پیروزی بر جنبش فتح رهبری کرد و از 19 فوریه 2006 به عنوان نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین انتخاب شد. در زمان او، تشکیلات خودگردان فلسطین از تحریم اقتصادی رنج می برد. در دسامبر 2006، هنیه به منظور جمع آوری سرمایه، به منظور برگزاری مجموعه ای از جلسات با سران دولت‌های عربی، به کشورهای عربی سفر کرد. هنگام بازگشت، در 14دسامبر 2016، وی مجددا مورد سوء قصد قرار گرفت که طی آن یکی از نگهبانان وی شهید و پسرش مجروح شد.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

پس تشکیل دولت وحدت فلسطین در 17 مارس 2007 ریاست آن بر عهده اسماعیل هنیه و معاونش عزام الاحمد قرار گرفت. از آنجایی که دولت وحدت فلسطین از به رسمیت شناختن رسمی رژیم صهیونیستی امتناع کرد، رژیم صهیونیستی به ریاست ایهود اولمرت، دولت حدت فلسطین را به رسمیت نشناخت.

در 14 ژوئن 2007، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد اسماعیل هنیه از سمت نخست وزیری تشکیلات خودگردان در غزه به دلیل درگیری ها در نوار غزه برکنار شده است اما جنبش مقاومت حماس از برکناری او خودداری کرد و هنیه همچنان به عنوان رهبر غزه به فعالیت خود ادامه داد.

او در این مقام، نوار غزه را در مقابله با حمله رژیم صهیونیستی در سال 2007 رهبری کرد. در آن زمان، اسماعیل هنیه با حضور در شبکه حماس اعلام کرد: «غزه شکسته نخواهد شد - پیروزی ما بر صهیونیست ها نزدیک است».

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر
حضور اسماعیل هنیه در تشییع شهید سلیمانی در تهران

هنیه یکی از رهبران معامله شلیت بود که در آن حدود 1027 اسیر فلسطینی از جمله 280 فلسطینی محکوم به حبس ابد، در ازای آزادی گیلاد شلیت، اسیر صهیونیست، از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شدند. در جشن آزادسازی اسرا در غزه، هنیه اظهار داشت که این معامله «نقطه عطف راهبردی در مبارزه با دشمن صهیونیستی» است.

مجددا در ژوئیه 2014، در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی خانه وی را بمباران کرد، اما اسماعیل هنیه در آن زمان در آنجا نبود و آسیبی ندید.

اسماعیل هنیه در نبرد طوفان الاقصی

از اولین روز نبرد طوفان الاقصی، اسماعیل هینه، رئیس دفتر سیاسی حماس به حمایت همه جانبه از نیروهای مقاومت پرداخت. اسماعیل هنیه به همراه دیگر اعضای دفتر سیاسی پس از هفت اکتبر با رایزنی و نشست‌های متعدد با سران و مقامات کشورهای مختلف، به تلاش و اقدامات شبانه روزی برای حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین، رفع محاصره غزه و رساندن کمک‌های مختلف به مردم غزه پرداخت.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

در نوامبر 2023 در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه در نبرد طوفان الاقصی، دو نوه دختر و پسر وی به شهادت رسیدند. در آوریل 2024، خواهر او که در تل شوا زندگی می کند به ظن ارتباط حماس توسط نیروهای رژیم صهیونیستی دستگیر شد.

همچنین در ادامه حملات رژیم صهیونیستی، سه تن از فرزندان و سه نوه او با هم در حمله نیروی هوایی صهیونیست‌ها به اردوگاه آوارگان شاطی شهیدشدند. در 25 ژوئن نیز خواهر اسماعیل هنیه در حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه شاطی شهید شد.

اسماعیل هنیه در واکنش به خبر شهادت پسرانش گفت: خداوند را به خاطر این افتخار که با شهادت سه پسر و چند نوه ام نصیب ما کرد، سپاسگزارم. با این درد و خون، ما برای مردم و ملت خود آرمان و امید به آینده و آزادی می آفرینیم. همه مردم ما و همه خانواده های ساکنان غزه بهای سنگینی در خون فرزندان خود پرداخته اند و من یکی از آنها هستم. نزدیک به 60 نفر از اعضای خانواده من مانند همه مردم فلسطین به شهادت رسیدند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

در 25 ژوئن نیز خواهر اسماعیل هنیه در حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه شاطی شهید شد. مجموعا بیش از ده‌ها نفر از اعضای خانواده اسماعیل هنیه، طی بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیده اند. همچنین با احتساب شهادت اقوام اسماعیل هنیه طی حملات رژیم صهیونیستی، تعداد شهدایی که با اسماعیل هنیه دارای روابط خانوادگی و فامیلی بودند، به 30 تن میرسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر