واکنش قیمت دارایی‌ها بررسی شد

آرایش جدید در بازارها

تغییر وضعیت دلار

Untitled-2 copy

بررسی اخبار روز گذشته حاکی از آن است که ریسک جدیدی در بازار کشور ایجاد شده است. نمودار قیمت ارز از نیم‌‌‌سال دوم سال گذشته تاکنون نشان می دهد که در این بازه زمانی همزمان با تشدید تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای نرخ ارز و سکه روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده و پس از چندی با فاصله گرفتن ریسک‌‌‌ها از بازار رشد قیمت صورت گرفته جبران می شود. تحلیلگران روند روزهای پیش روی بازار را این‌گونه پیش‌بینی می‌کنند.

خبر حمله به رئیس دفتر سیاسی گروه حماس در روز گذشته انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت‌‌‌الشعاع قرار داد. براین اساس نرخ ارز روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد. برخی از فعالان کف بازار معتقد بودند که این رشد قیمت باید شدیدتر از میزان مشاهده‌شده باشد. اما در مقابل تحلیلگران با بررسی رویداد‌های سیاسی در ماه‌‌‌های اخیر به‌خصوص در بازه زمانی نیمه مهر سال گذشته (تاریخ آغاز عملیات گروه‌‌‌های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی) تاکنون، معتقدند که این ریسک نیز مانند دیگر رویدادهای ماه‌‌‌های اخیر پس از چندی از بازار فاصله خواهد گرفت. این افراد ضمن اشاره به وقایع نیمه دوم فروردین ماه سال‌جاری و ارسال آتش مستقیم از سوی ایران به سمت سرزمین‌‌‌های اشغالی معتقدند که بازار در ماه‌های گذشته ریسک‌‌‌های شدیدتری را نیز پشت سر گذاشته است و باوجود نوسانات صورت گرفته، نرخ مجددا به روند سابق خود بازخواهد گشت. البته در این میان برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که امکان تداوم روند افزایشی درصورت انتشار اخبار منفی دیگر وجود دارد.

مقامات مسوول کشور در واکنش به حادثه بامداد چهارشنبه بر حق واکنش خود نسبت به مسوولان این اقدام تاکید کردند. درنتیجه عده‌‌‌ای از کارشناسان معتقدند که درصورت اقدام متقابل، امکان تداوم روند رو به جلو در بازارها وجود دارد. در نهایت باید دید در ادامه واکنش مقامات کشور به این اقدام چگونه خواهد بود و ریسک جدیدی به بازار اضافه خواهد شد یا خیر.

سرک سکه به کانال 43

بازار ارز و طلا روز گذشته نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد. ارزش ذاتی سکه طلا در بازار داخل کشور از حاصل‌ضرب بهای جهانی اونس طلا در قیمت روز دلار غیررسمی و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه تشکیل می‌شود. از حاصل جمع عدد حاصله با نرخ حباب نیز قیمت روز سکه ایجاد می‌شود. در بازار روز گذشته با تشدید انتظارات تورمی تقریبا تمامی عوامل ذکر شده نوسان افزایشی داشتند. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلای طرح جدید با رشد چشمگیر یک میلیون و 50 هزار تومان به رقم 42 میلیون و 950 هزار تومان رسید. البته نرخ این شاخص طلایی روز گذشته برای ساعاتی در کانال 43 میلیون تومانی معامله شد. دلار آزاد نیز در بازار عصر دیروز نوسان چشمگیری را از خود نشان داد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی عصر روز گذشته با هزار و 300 تومان رشد نسبت به نرخ روز قبل از آن در رقم 60 هزار و 450 تومان به فروش رسید. یورو و پوند نیز با رشد قیمت‌های هزار و 200 تومانی و هزار و 300 تومانی به ترتیب در ارقام 65 هزار و 550 تومان و 77 هزار و 700تومان معامله شدند.


اثر تنش‌‌های منطقه‌ای بر بازارهای جهانی چه بود؟

شارژ طلا با تشدید ریسک‌‌ها

قیمت طلا روز گذشته، برای دومین روز متوالی روندی افزایشی را طی کرد و به بالای 2420 دلار در هر اونس رسید. یکی از علل این افزایش ناگهانی، خبرهای مربوط به شهادت رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه است. تنش‌‌های ژئوپلیتیک، می‌توانند نااطمینانی را در بازار جهانی افزایش داده و سرمایه‌گذاران را به خرید دارایی‌‌های کم‌‌ریسک مانند طلا ترغیب کنند. در این روز همچنین، نرخ بهره فدرال رزرو اعلام شد.

Untitled-3 copy

روز گذشته، به دلیل افزایش تنش‌‌ها در خاورمیانه قیمت طلا با رشد 40 دلاری نسبت به سطح روز قبل، مواجه شد. تحلیلگران موسسه ING بر این باورند که این فلز گرانبها پس از انتشار اخباری مبنی بر ترور اسماعیل هنیه،  رئیس دفتر سیاسی گروه حماس، افزایش یافته است. به دنبال این خبر، فعالان بازار در حال پناه بردن به شمش‌‌های امن طلا هستند. در عین حال، بازار طلا نسبت به تصمیمات آتی فدرال‌رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره، خوش‌بین است. معمولا قیمت طلا رابطه‌‌ای معکوس با نرخ بهره دارد و نرخ بهره پایین‌‌تر، اشتیاق سرمایه‌گذاران را به خرید طلا افزایش می‌دهد. اغلب، معاملات طلا ساعاتی قبل از اینکه فدرال رزرو تصمیم خود را درباره نرخ بهره نهایی کند، افزایش می‌‌یابند. طبق نظر کارشناسان بازار، انتظار می‌رود که بانک‌های مرکزی آمریکا نرخ بهره را در سطح 5.5درصد ثابت نگه دارند.

بازار منتظر نرخ بهره جدید

با اینکه ممکن است نرخ‌ها فعلا ثابت بمانند، اما فدرال‌رزرو درها را برای کاهش احتمالی نرخ بهره در سپتامبر باز خواهد کرد. تقاضای سرمایه‌گذاران غربی برای معاملات طلا، به نرمی در حال افزایش است، چرا که گمانه‌‌زنی‌‌ها حاکی از آن هستند که بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد. رایان مک‌‌اینتایر، یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری اسپرات، گفت که با افزایش تقاضا برای صندوق‌های طلا در بورس، بازار طلا در آستانه یک صعود معنادار قرار دارد.در کنار تنش‌‌های موجود در خاورمیانه و سایر نقاط جهان، معامله‌‌گران نگاه ویژه‌ای به پاول، رئیس فدرال‌رزرو، دارند. پاول روز گذشته، لحظاتی پس از تعیین نرخ بهره در آمریکا، پشت تریبون قرار گرفت. مقام ارشد فدرال‌رزرو با سوالاتی در مورد حرکت بعدی بانک مرکزی رو‌‌به‌‌رو شد و ممکن است پاسخ‌های او شرایط بازارها را دچار تحول کند. با واکنش معامله‌گران به رویدادهای اخیر، به نظر می‌رسد که بازار، شاهد افزایش نوسانات قیمت طلا و مشتقات آن باشد.

طلا؛ سوگلی ترامپ

از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران، منتظر اعلام نتایج انتخابات آمریکا در پاییز هستند، چرا که پیروزی هریک از نامزد‌‌های انتخاباتی، می‌تواند تاثیر خاصی بر روند بازار‌‌ها داشته باشد. بر اساس نظرسنجی جدید بلومبرگ، در صورتی که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه،در ماه نوامبر پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود، طلا بهترین دارایی برای محافظت از سرمایه افراد خواهد بود، زیرا سیاست‌های او احتمالا دلار را تضعیف کرده و قیمت فلز زرد را بیشتر می‌کند. این در حالی است که قیمت طلا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، بیشترین رشد را نسبت به روسای جمهور پیشین تجربه کرده است.

رابطه الاکلنگی اقتصاد و تروریسم

بورس در احاطه ریسک‌ها

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر