فواد شکر مغز نظامی حزب‌الله لبنان ترور شد

ساعت صفر جنگ

شماره روزنامه: ۶۰۶۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ ...

«رونن برگمان»، «آدام راسگون» و دیگران در گزارش 30ژوئیه در نیویورک تایمز نوشتند، از زمان آغاز جنگ با حماس در 7اکتبر، این اولین بار بود که اسرائیل خود بیروت را هدف قرار می‌داد. در ماه ژانویه، یک حمله هوایی اسرائیل در «حومه» بیروت، صالح العاروری، یکی از رهبران ارشد حماس را به شهادت رساند. به گفته وزارت بهداشت لبنان، در حمله روز سه‌شنبه، دست‌کم سه‌نفر دیگر - یک زن و دو کودک - شهید و حداقل 74نفر زخمی شدند که حال پنج نفر وخیم است. این وزارتخانه گفت که مقامات همچنان در حال آواربرداری برای یافتن سایر قربانیان هستند. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، این حمله را محکوم کرد. به گفته او، حمله به فرمانده ارشد حزب‌الله موجب آسیب به یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های این کشور شده است.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد «نگرانی شدید» خود را درباره این حمله ابراز کرد. گزارشگران نیویورک‌تایمز به نقل از خبرگزاری دولتی لبنان گزارش دادند که این حمله همچنین نزدیک مجلس شورای حزب‌الله، یک مرجع مرکزی تصمیم‌گیری اصابت کرد. ویدئوها و عکس‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دود از بالای ساختمان‌ها بلند می‌شود. در بیروت 2.4میلیون نفر زندگی می‌کنند. پس از حمله به محله «هارت هریک»، که مقر حزب‌الله است و در جریان آخرین جنگ بین دو طرف، در سال2006 توسط حملات هوایی اسرائیل تا حد زیادی تخریب شد، جمعیت بیروت خیابان‌ها را پر کردند. «محمد عواده» 52 ساله یک راننده تاکسی که در حومه جنوبی بیروت زندگی می‌کند، گفت که وقتی در خانه‌اش را باز ‌کرد «چیزی شبیه رعد و برق و سپس یک انفجار بزرگ شنید.» او افزود: «همه در خیابان فریاد می‌زدند. به نظر می‌رسد ما در حال حاضر در یک جنگ هستیم.»

مقامات دولت بایدن بارها ادعا کرده‌اند که برای راه‌حلی دیپلماتیک برای جلوگیری از جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله تلاش می‌کنند. «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید، پس از آنکه ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گزارش داد که بیروت را هدف قرار داده است، به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما معتقد نیستیم که یک جنگ همه‌جانبه اجتناب‌ناپذیر است. ما معتقدیم که هنوز می‌توان از آن اجتناب کرد.» گزارشگران نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان گفت که ایالات متحده از دولت لبنان خواسته تا به حزب‌الله پیامی بدهد که به‌دلیل ترس از تشدید تنش‌ها تلافی نکند. او به نیویورک‌تایمز گفت: «ما ترجیح می‌دهیم اصلا تلافی نکنیم؛ اما اگر انتقام‌جویی صورت گیرد، می‌خواهیم که کمتر از اندازه باشد.»

در هر حال، ارتش اسرائیل گفت که فواد شکر «بالاترین فرمانده نظامی» حزب‌الله و مسوول موشک‌های هدایت‌شونده دقیق، موشک‌های کروز، موشک‌های ضد کشتی، راکت‌های دوربرد و پهپادهای این گروه بود. «حنین قدر» کارشناس امور لبنان و کارشناس ارشد موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت که پس از ترور «مصطفی بدرالدین» از فرماندهان ارشد حزب‌الله در سوریه در سال2016، فواد شکر برخی از مسوولیت‌های او را بر عهده گرفت. «قدر» گفت که «شُکر» یک شخصیت نظامی قدرتمند در حزب‌الله و مسوول عملیات در جنوب لبنان بوده است. او گفت: «وی یک هدف بسیار بزرگ بود.»

به ادعای نیویورک‌تایمز، شکر نقش مهمی در بمباران یک مجتمع تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت در سال1983 ایفا کرد که منجر به کشته شدن 241نظامی آمریکایی و زخمی شدن 128نفر دیگر شد. به همین دلیل آمریکا تا 5میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی درباره شکر پیشنهاد می‌داد و وزارت امور خارجه آمریکا او را در سال2019 به‌عنوان «هدف جهانی تعیین‌شده ویژه» معرفی کرد. «گیورا ایلند»، ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل و مشاور سابق امنیت داخلی اسرائیل با اعلام اینکه حزب‌الله حمله‌ای علیه اسرائیل ترتیب خواهد داد، افزود: «اسرائیل نمی‌تواند بدون حمایت واقعی بین‌المللی امروز یک جنگ تمام‌عیار را در لبنان آغاز کند.» او گفت: «ما با سناریوهای خطرناک و وحشتناکی روبه‌رو هستیم. چاره‌ای نداریم جز اینکه مراقب باشیم.»

نیویورک تایمز: آمریکا به اسرائیل «نه» قاطع بگوید

«استیون سایمون» یکی از اعضای ارشد موسسه کوئینسی و استاد کالج دارتموث در 31ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشت، با وجود افزایش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله، هیچ یک از طرفین خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیستند. اما می‌توان خواسته یا ناخواسته به شرایط انفجار رسید. در بهترین حالت، آتش‌بس در جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، حزب‌الله را به سوی توقف شلیک موشک سوق می‌دهد که می‌تواند احتمال جنگ را از بین ببرد. پس از حمله موشکی روز شنبه به یک زمین فوتبال در «مجدل شمس» که منجر به کشته شدن 12کودک و نوجوان شد، اسرائیل روز سه‌شنبه به ساختمانی در بیروت حمله کرد و گفت که فرمانده ارشد حزب‌الله را هدف قرار داده است. اسرائیل «فواد شکر» را مسوول حمله موشکی روز شنبه اعلام کرده بود. با این حال، اگر اسرائیل پا را فراتر بگذارد و عملیات بزرگی را علیه حزب‌الله آغاز کند (عملیاتی که اعضای دست راستی کابینه نتانیاهو، خواهان آن هستند)، ویرانگر خواهد بود.

این درگیری چند پیامد دارد: یکم) جامعه لبنان را که در حال حاضر در وضعیت فروپاشی اقتصادی به سر می‌برد، متلاشی می‌کند. دوم) جرقه یک بحران بشردوستانه را می‌زند که ایالات متحده و دیگران باید برای جلوگیری از آن تلاش کنند. سوم) حملات بیشتری را علیه منافع ایالات متحده در عراق، سوریه و جاهای دیگر برمی‌انگیزد. بر همین اساس، حملات حوثی‌های یمن هم به سطوح بالاتر سوق می‌یابد. چهارم) در حذف حزب‌الله هم شکست خواهد خورد. هیچ‌کدام از این سناریوها به نفع ایالات متحده نیست. واشنگتن درحالی‌که به صراحت می‌گوید به دفاع از اسرائیل ادامه می‌دهد، اما باید به اسرائیل بفهماند که از چنین جنگی حمایت نمی‌کند یا آن را با تامین مهمات، پیوستن به اسرائیل در حملات علیه حزب‌الله و ارائه پوشش دیپلماتیک برای مرگ غیرنظامیان مورد حمایت قرار نمی‌دهد.

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌توان گفت جنگ در سراسر مرزهای شمالی اسرائیل وحشتناک است. به نوشته سایمون، سیستم هدف‌گیری هوش مصنوعی که توسط ارتش اسرائیل استفاده می‌شود تلفات غیرنظامی زیادی را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، حزب‌الله مانند حماس سنگرها و تونل‌های زیرزمینی حفر کرده و بنابراین، می‌تواند روند جنگ را فرسایشی کند. در تئوری، اسرائیل مدعی است که می‌تواند تمام موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله را که در حدود 130 تا 150هزار تخمین زده می‌شود، به علاوه پرتابگرهایش را هدف قرار دهد. از آنجا که اسرائیل می‌داند که تا زمانی که تدارکات از ایران امکان‌پذیر باشد، از بین بردن تسلیحات حزب‌الله بی‌معنی است، احتمالا بخش‌هایی از لبنان را مسدود و از رسیدن مواد غذایی و سایر ضروریات به بسیاری از غیرنظامیان جلوگیری می‌کند. تاکنون، ایالات متحده، اسرائیل را از جنگ تمام عیار با حزب‌الله منصرف کرده اما شرایط آن‌قدر متزلزل است که هر لحظه می‌توان انتظار اقدامی یا تحولی غیرمنتظره را داشت. اگر دولت بایدن نتواند اسرائیل را از جنگ با حزب‌الله بازدارد، برای حمایت از عملیات اسرائیل تحت فشار سیاسی قرار خواهد گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر