فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» مطرح کردند

فصل جدید منازعه ایران و اسرائیل

شماره روزنامه: ۶۰۶۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ ...

حمیدرضا ترقی، سیاستمدار و از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «انتخاب این موقعیت زمانی برای ترور اسماعیل هنیه، نشان می‌دهد که صهیونیسم از تغییر رویه‌ جهموری اسلامی در حمایت از فلسطین ناامید شده است. جمهوری اسلامی در این مراسم تحلیف نشان داد که با صلابت به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد.» او همچنین تاکید می‌کند: «با توجه به اینکه این اقدام تروریستی برخلاف مقررات بین‌المللی است، اسرائیل هزینه سنگینی خواهد پرداخت و انتقام سختی از او گرفته می‌شود.»

ترقی درباره زمان این انتقام می‌گوید: «جمهوری اسلامی همواره پاسخ مناسب و به‌موقع به اسرائیلی‌ها داده است و در نتیجه آنها را غافلگیر خواهیم کرد و آنها را پشیمان می‌کنیم.» از دیدگاه ترقی، نحوه ترور اسماعیل هنیه پیچیده و با استفاده از امکانات ویژه‌ای است که فقط در اختیار آمریکا و صهیونیست‌هاست؛ البته این امکان هم وجود دارد که عوامل نفوذی کمک کرده باشند. این مسائل نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.» او تاکید کرد که از این پس، جمهوری اسلامی وارد فاز جدیدی با اسرائیل خواهد شد و اصطکاکی تمام‌عیار به دنبال خواهد داشت.

ذهن‌ها مکدر شد

محمد عطریانفر، روزنامه‌نگار و سیاستمدار ایرانی به روزنامه «دنیای اقتصاد» درباره ترور اسماعیل هنیه بر اساس رویکردی تاریخی پاسخ می‌دهد: «واقعیت این است که ما با رژیم اشغالگر قدس منازعات تاریخی، سیاسی و عقیدتی داریم که ریشه این مقاومت برمی‌گردد به اینکه دست جنایکاران آمریکا و عواملشان رژیم ناپاک اسرائیلی غرق خون ملت فلسطین است. امروز متاسفانه مقاومت کشورهای اسلامی در برابر رژیم اشغالگر قدس و تمام مقاومت‌های سرزمین‌های عربی رنگ باخته است و در روزگار فعلی فقط ایران و حزب‌الله لبنان هستند که هنوز از حقوق مشروع فرزندان فلسطین دفاع می‌کنند.»

این کارشناس به پیشینه جریان مقاومت نقب می‌زند و عنوان می‌کند: «جریان مقاومت که زمانی با پرچم‌داری یاسر عرفات در زمان پیمان کمپ‌دیوید پیش می‌رفت، نشان داد، حقوق مشروع فلسطین مطابق با قرار اسلو تامین نشده است و دستاورد این قرارداد کذایی فقط پایمال کردن حقوق مردم فلسطین و جوانان نیروهای مقاومت بود. حماس مخلوق این شرایط بود وقتی پیمان اسلو به شکست انجامید و مطالبات مردم فلسطین از بین رفت، طبیعی بود که حماس متولد شود.» عطریانفر شرح می‌دهد: «امروز فقط ایران است که از موضع ملت و دولت حق مظلومان در فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و وظیفه انسانی و حقوق بشری و دینی خود می‌داند که آن را ادامه دهد و تا امروز این همدلی با فلسطینی‌ها عملیاتی شده و حماس به پشتیبانی ایران و رهبر انقلاب ایران مقاومتی مضاعف به نمایش گذاشته است.»

این سیاستمدار بر این باور است: «امروز رو در رویی تمام‌عیار ایران با رژیم اشغالگر قدس علنی شده است. اسرائیلی‌ها سال‌هاست که در تدارک ترور رهبران حماس هستند. پیش از این هم ما شاهد ترور و شهادت سردار سلیمانی بودیم.» با این حال عطریانفر تاکید کرد: «بی‌شک این حرکت بی‌نیاز از سرویس‌دهی نیروهای نفوذی درداخل نبوده است و باید تدبیر جدید وهوشمندانه‌ای در دستور کار نهاد اطلاعاتی کشور قرار بگیرد.» او در پاسخ به این سوال که این ترور در فردای روز تحلیف رئیس‌جمهور پزشکیان چه پیامی دارد، می‌گوید: «به‌نظر من هیچ نسبتی بین این حادثه و تحلیف نیست. تحلیف روند خودش را داشته و میزبانی شهید نسبتی با استقرار آقای پزشکیان ندارد و جناب آقای قالیباف رئیس محترم مجلس تدارک‌کننده این دعوت‌ها بوده‌اند و برنامه‌ریزی پیشین در آن نهاد هم باید بررسی شود که این دعوت در چارچوب سیاست‌های امنیتی چگونه صورت گرفته است؟ ‌آنچه ذهن‌ها را مکدر می‌کند این است که روز سه‌شنبه یک آغاز شکوهمند در زمان استقرار دولت جدید بود؛ اما این اتفاق کام اکثر مردم شریف ایران و مسوولان نظام را تلخ کرد و قلب فرزندان فلسطین به‌ویژه مردان و زنان مقاوم غزه را جریحه‌دار کرد.»

خشم از دولت پزشکیان

ابراهیم فیاض، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در طول تاریخ همواره یک ترور آغازگر بسیاری از جنگ‌های بزرگ بوده است، می‌گوید: «من از سال‌ها پیش یادم می‌آید که آقای آزاد ارمکی از کانادا برگشته بود و ما در دانشگاه بر سر اتفاقات آینده بحث می‌کردیم. من می‌گفتم دیگر هر چه هست از این پس جنگ و ترور خواهد بود. جنگ جهانی اول هم با یک ترور آغاز شد. برخی بحث کردند البته این ترور را نه اسرائیلی‌ها به عهده گرفتند و نه آمریکایی‌ها. با این حال به نظر من، این مقدمه جنگ‌هایی است که اسرائیل دنبال آن است.» او با تاکید بر اینکه نتانیاهو آمریکا را وارد جنگ می‌کند، می‌گوید: «آمریکا هم دچار بحران‌های تمدنی شده و با وجود ترامپ به نظرم فروپاشی در مهد تمدن جهان جدی است.» این جامعه‌شناس می‌گوید: «اتفاقی که در خاورمیانه افتاده این است که مسلمانان به هم نزدیک شده‌اند. آنچه اسرائیل از شهادت هنیه دنبال می‌کرد هم خنثی می‌شود.

فاصله بین شیعه و سنی کم شده و نسل آینده، نسل بهتری خواهند بود. همان‌طور که دیدید، طالبان افغانستان هم محکوم کرده است.» او با بیان اینکه پیام این ترور همزمان با آغاز دولت جدید پزشکیان چیست، می‌گوید: «ببینید ما در ایران یک تعبیری داشتیم که یک سویش بنیان‌گذاری بود و سوی دیگرش اصلاح‌طلبی. با این حال، من فکر می‌کنم، این دولت سوم خاتمی است نه روحانی. واقعیت این است که دوره اصلاحات در ایران بیشترین تحول اقتصادی را داشتیم. بنابراین دولت به چپ اسلامی برگشته و دولت پزشکیان نه بنیادگراست و نه غرب‌گرا؛ پارادایمی که آمریکایی‌ها از آن وحشت دارند. برای همین هم این ترور را انجام دادند تا خشم خود را نشان دهند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر