پیش‌بینی ویژه کیهان از قیمت دلار در روزهای آینده/ خرید دلار متوقف شد

کارشناسان، فعالان اقتصادی و مسئولان با بیان اینکه نوسانات بازار ارز زودگذر است از مردم خواستند به تجربیات چند ماه اخیر توجه کرده و از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

پیش‌بینی ویژه کیهان از قیمت دلار در روزهای آینده/ خرید دلار متوقف شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدکمال سیدعلی؛ کارشناس مسائل ارزی و معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته التهابات سیاسی تاثیر زیادی بر کشور داشت، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ ارز با وجود خبرهای منفی واکسینه شده است اما ممکن است دلال‌ها و بعضی صراف‌ها از این موضوع سوءاستفاده کنند.

وی ادامه داد: شرایط کشور به تعادل رسیده است که این موضوع نیز اثر خود را بر ثبات ارز می‌گذارد. تا قبل از تشدید درگیری حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی و همچنین شهادت رهبر حماس در تهران، قیمت ارز روند کاهشی داشت و به عدد 57 هزار تومان هم رسیده بود و به نظر می‌رسد رشد حال حاضر نرخ ارز فقط تحت تاثیر اتفاق سیاسی اخیر باشد و به زودی فروکش کند.

کیهان نوشت: کارشناس مسائل ارزی افزود: تجربه بانک مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد همچون ترور و شهادت سرداران سپاه پاسداران، عملیات تروریستی کرمان، تنش‌های بین ایران و رژیم صهیونیستی و... در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

این کارشناس حوزه ارز مطرح کرد: باتوجه به این موضوعات، این افزایش نرخ ارز بار دیگر موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند چرا که این جهش همچون گذشته، فروکش خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه مدیریت بانک مرکزی باید در این شرایط هوشمندانه باشد، افزود: دستگاه‌های نظارتی هم باید در شرایط فعلی تمام توان خود را برای مقابله با سودگران و دلالان به کار گیرند تا از تنش سیاسی اخیر در راستای منافع خود، استفاده نکنند. 

 نوسانات زودگذر

سید حمید حسینی؛ دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم در مورد شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و تاثیر آن بر التهابات بازار ارز اظهار داشت: طبیعتا نمی‌توان گفت چنین اتفاقاتی که آثار سیاسی و منطقه‌ای به همراه دارد در بازارهای مختلف بی‌تاثیر است؛ حتی بازار جهانی نفت هم با افزایش دو درصدی قیمت مواجه شد که آن هم بسیار طبیعی بود؛ اما واقعیت این است که نوسانات این‌چنینی کاملا مقطعی و زودگذر است چراکه معادلات بزرگ و مهم سیاسی و منطقه‌ای را تغییر نخواهد داد.

وی با اشاره به وضعیت مناسب ارزی کشور در سال‌جاری که بسیار مناسب‌تر از سال گذشته است، تاکید کرد: نباید التهابات احتمالی بازار ناشی از رخدادهای سیاسی را بلندمدت دانست. ما در سال‌جاری شاهد افزایش صادرات غیر نفتی و همچنین افزایش درآمد صادرات نفتی بودیم؛ به‌طوری‌که میانگین ماهانه درآمدهای نفتی ما در سال گذشته سه میلیارد دلار بود که در سال‌جاری به چهار میلیارد دلار رسیده است. مطمئنا همین موضوع در کنترل و مدیریت بازار ارز بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه التهاب بازار ارز به هیچ عنوان پایدار و طولانی نیست، افزود: مطمئنا این اتفاق در روند طبیعی بازار ارز تاثیر چندانی ندارد و تجربه نشان داده هیجانات زودگذر خیلی زود تخلیه خواهد شد. ضمن اینکه مردم به خوبی با این وضعیت آشنا هستند و می‌دانند هجوم بردن به بازار ارز در این شرایط به هیچ عنوان به سودشان نیست و چیزی جز ضرر و زیان در انتظارشان نخواهد بود.

رحیم زارع؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به جوسازی سودجویان در بازار ارز و طلا به بهانه ترور شهید اسماعیل هنیه گفت: افزایش قیمت در بازارها جنبه روانی دارد و کوتاه مدت است.

وی افزود: در مورد اخیر در حمله موشکی ایران به اسرائیل بود که بازار ارز دچار نوساناتی شد اما پس از گذشت یک هفته از این مسئله امنیتی مهم سیر نزولی قیمت ارز در بازار آغاز شد و آرامش به بازار بازگشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: با توجه به ساماندهی بازار ارز و مدیریت خوب بانک مرکزی بر بازار و شفاف‌تر شدن خرید و فروش ارز در سایه اقدامات انجام شده نوسانات در بازار ارز به حداقل رسیده و امروز دیگر خبری از تلاطم‌های شدید گذشته در بازار ارز نیست.

 دلار خریدار ندارد

گزارش‌های میدانی از بازار غیر رسمی ارز همچون فردوسی، منوچهری و سبزه میدان هم حاکی از آن است که خریداری وجود ندارد. دلال‌ها نیز خریدار نیستند و با توجه به نوسان افزایشی دلار و یورو، نرخ پیشنهادی آنها برای خرید از متقاضیان فروش، همان نرخ خرید در روزهای گذشته است. 

به عبارتی؛ دلال‌ها قیمت ارز را با نرخ نوسانی روز به فروش می‌رسانند اما از کسانی که متقاضی فروش هستند با نرخ روزهای گذشته خریداری می‌کنند که این موضوع بیانگر واقعی نبودن قیمت ارز و نوسان آن در اثر بروز بحران سیاسی پیش آمده است. 

مردم با تجربه شده‌اند و اسیر جو روانی دلالان و فضای مجازی نمی‌شوند. تجربه عملیات طوفان‌الاقصی توسط حماس، آغاز جنگ غزه، حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت چند فرمانده نظامی و دیپلمات ایرانی شد و همچنین پاسخ و حمله موشکی ایران به اسرائیل در واکنش به حمله به کنسولگری ایران، نشان داده در زمان بروز این وقایع و شوک‌های سیاسی، نرخ ارز و شاخص بورس با نوسان بالا و واکنش التهابی به وقایع افزایش چشمگیری را تجربه کرده ‌اما با گذشت زمان و فروکش شدن بحران سیاسی نرخ ارز نیز روند نزولی خود را آغاز کرد و به محدوده کانال قبلی خود (قبل از شوک سیاسی) یعنی محدوده 57 هزار تومان بازگشت.

بی‌شک نوسان فعلی نرخ ارز هم با گذشت زمانی کوتاه فروکش می‌کند. دلار دیروز با قیمت نوسانی 60 هزار تومان توسط دلال‌ها به فروش می‌رسید و با نرخ نوسانی 58 تا 59 هزار تومان توسط دلال‌ها خریداری می‌شد اما قیمت‌ها بازمی‌گردد. با این‌حال باید به اندک افرادی که ممکن است اسیر هیجانات روانی بازار ارز بشوند توصیه کرد که با توجه به تجربه‌های قبلی با احتیاط رفتار کنند تا گرفتار دام دلال‌ها نشوند.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان