معرفی ۳۱ دمنوش لاغری یک ماهه + بهترین دمنوش برای لاغری شکم و پهلو

مصرف دمنوش لاغری یک ماهه یکی از روش‌های لاغری پرطرفدار در دنیای کاهش وزن است که به راحتی می‌توان تهیه کرد و از آن لذت برد. بسیاری از گیاهان دارویی دارای خواص چربی‌سوزی هستند.

مصرف دمنوش لاغری یک ماهه یکی از روش‌های لاغری پرطرفدار در دنیای کاهش وزن است که به راحتی می‌توان تهیه کرد و از آن لذت برد. بسیاری از گیاهان دارویی دارای خواص چربی‌سوزی هستند. این گیاهان در ترکیب با یکدیگر، دمنوش‌های لاغری قدرتمندی را تشکیل می‌دهند. برخی از دمنوش‌ها نیز خاصیت چربی سوزی ندارند، اما به دلیل ایجاد آرامش در بدن و کاهش استرس می‌توانند پرخوری عصبی را کاهش دهند.

1دمنوش لاغری چیست؟

به گزارش مجله سلامت دکتر کرمانی، چای و دمنوش‌های لاغری که غالبا با اسامی (slimming tea) یا (weight-loss tea) شناخته می‌شوند با بالا بردن سوخت و ساز بدن، به مرور موجب از بین رفتن چربی‌های اضافه بدن می‌شوند.

2انواع دمنوش لاغری یک ماهه کدامند؟

در ادامه با مهمترین دمنوش های لاغری یک ماهه آشنا می‌شوید که به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید. البته توجه داشته باشید حتما زیر نظر پزشک، متخصص یا مشاور تغذیه از گیاهان چربی سوز استفاده کنید تا دچار عوارض آنها نشوید:

2.1دمنوش لاغری زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن طعم و طبعی گرم، سوخت و ساز بدن را تا حدودی افزایش می‌دهد. زمانی که اشتهایتان زیاد است، دمنوش زنجبیل میل کنید و یا زنجبیل تازه را به صورت معکب‌های کوچک خرد و خشک کرده و آن را به غذاها و چای خود اضافه کنید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

تهیه دمنوش زنجبیل بسیار ساده است. کافیست یک تکه زنجبیل تازه را رنده کرده و به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را شیرین کنید. برای طعم بهتر می‌توانید به آن لیمو یا عسل اضافه کنید.

2.2دمنوش قهوه سبز

قهوه خام تفت داده نشده، کافئین و کلروژنیک بالایی دارد. کافئین، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و کلروژنیک به عنوان آنتی‌اکسیدان به کاهش فشارخون و کاهش وزن کمک می‌کند. قهوه سبز کارایی رژیم غذایی، ورزش و در نتیجه میزان کاهش وزن را تا حدودی افزایش می‌دهد.

کافئین موجود در قهوه سبز، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش قهوه سبز

اگر قهوه سبز شما به صورت دانه است، آن را به صورت پودر درآورید. حالا پودر قهوه سبز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. حالا دمنوش را از صافی رد کنید تا تفاله‌های قهوه از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به آن کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

2.3دمنوش چای ماچا

چای ماچا نوعی چای سبز است که در مقایسه با انواع چای سبز ارزش غذایی بالاتری دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که یک لیوان از این چای حداقل معادل 10 لیوان چای سبز معمولی ارزش غذایی دارد. چای ماچا می‌تواند تا حدودی سوخت و ساز بدن را افزایش دهد اما یک راه حل جادویی برای کاهش وزن نیست.

طرز تهیه چای ماچا

یک قاشق چای‌خوری پودر ماچا را در یک کاسه کوچک بریزید. حدود 80 میلی‌لیتر آب داغ (نه جوش) به آن اضافه کنید. با استفاده از یک چاوشن (چوب مخصوص هم زدن چای ماچا) به مدت حدود 30 ثانیه به آرامی هم بزنید تا پودر کاملا حل شود و کف روی آن ایجاد شود.می‌توانید برای طعم بهتر، شیر گرم یا سرد، شیر سویا یا شیر بادام به آن اضافه کنید و با کمی شیرینی طبیعی مانند عسل یا استویا شیرین کنید.

چای ماچا یک دمنوش لاغری یک ماهه برای کاهش وزن است.

2.4دمنوش لاغری نعناع

مصرف نعناع سبب می‌شود حرارت معده افزایش پیدا کند و قدرت هضم آن بالا برود. مقدار مشخصی برای مصرف نعناع در روز وجود ندارد، اما افرادی که حساسیت دارند باید در استفاده از این گیاه مراقب باشند و آن را همراه با غذا مصرف کنند. استفاده از نعناع عوارض جانبی و تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن نیز ندارد.

طرز تهیه دمنوش نعناع

اگر می‌خواهید از برگ نعناع تازه استفاده کنید، چند برگ نعناع را بشویید و آن‌ها را پاره کنید. اگر از نعناع خشک استفاده می‌کنید، یک قاشق چای‌خوری نعناع خشک کافی است. برگ‌های نعناع یا پودر نعناع خشک را در یک فنجان بریزید و آب جوش روی آن بریزید.

اجازه دهید دمنوش به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد تا طعم و خواص آن به خوبی استخراج شود. حالا دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های نعناع از آن جدا شود. اگر مایلید، می‌توانید به دمنوش کمی عسل یا لیمو اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

2.5دمنوش چربی سوز هل

 هل، میوه‌ای از خانواده زنجبیل است که در انواع مختلفی همچون هل سیاه، سفید و سبز وجود دارد. هل، حاوی فیبر بالایی است؛ در نتیجه احساس سیری را در فرد افزایش داده و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد.

همچنین ملاتونین موجود در آن مانند یک چربی‌سوز طبیعی عمل می‌کند. استفاده از دمنوش لاغری خانگی سریع هل همراه با برنامه غذایی سالم برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید است.

دمنوش هل احساس سیری را در فرد افزایش داده و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد.

2.6طرز تهیه دمنوش هل

آب را در یک قوری یا کتری بجوشانید. غلاف های هل را بشکنید و دانه های داخل آن را به قوری اضافه کنید. آب جوش را روی دانه های هل بریزید و اجازه دهید به مدت 8 تا 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید تا دانه های هل از آن جدا شود. اگر دوست دارید، می توانید به دمنوش عسل، نبات یا شکر اضافه کنید.

2.7دمنوش لاغری رویبوس

رویبوس آنتی‌اکسیدان بالایی دارد که بدن را از تخریب رادیکال‌های آزاد نجات می‌دهد و نسبت به چای سیاه و سبز مزایای بیشتری دارد. افرادی که عادت دارند بعد از غذا چای بنوشند، می‌توانند از این دمنوش استفاده کنند، زیرا از جذب آهن توسط بدن جلوگیری نمی‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ریبوس تا 22 درصد مانع از شکل گیری بافت‌های چربی می‌شود، اما به تنهایی نمی‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

طرز تهیه چای رویبوس

آب را در قوری یا کتری بجوشانید. رویبوس را به قوری اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 5 تا 7 دقیقه دم بکشد. حالا دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های چای از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به آن کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

چای رویبوس مانع از شکل گیری بافت‌های چربی می‌شود.

2.8دمنوش لاغری گل محمدی

در طول رژیم، بدن آب زیادی از دست می‌دهد. مواد موجود در گل محمدی کمک می‌کند کلیه‌ها مقدار بیشتری سدیم را از بدن خارج و آن را سم‌زدایی کند. علاوه بر این بدن را نیز هیدراته نگه می‌دارد؛ یعنی مانع از دست دادن آب بدن می‌شوند.

طرز تهیه دمنوش گل محمدی

آب را در قوری یا کتری بجوشانید. گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی را به قوری اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد تا رنگ و عطر گلبرگ‌ها به طور کامل به آب منتقل شود. دمنوش را از صافی رد کنید تا گلبرگ‌ها از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به دمنوش کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

2.9 دمنوش جینسینگ

جینسینگ انواع مختلفی دارد که نوع آمریکایی و آسیایی آن مرسوم‌تر است. جینسینگ موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و برای از دست دادن چربی‌های اضافی بدن مفید است. همچنین استفاده از آن در طول روز انرژی را بالا می‌برد و سبب می‌شود به راحتی ورزش کنیم.

جینسینگ به تعادل قند خون نیز کمک می‌کند. استفاده از این ماده در کنار سبک زندگی سالم (برنامه غذایی مناسب و ورزش) موثر است. تاکید می‌کنم تمام دمنوش‌های لاغری باید در یک برنامه غذایی سالم مصرف شوند تا اثرگذار باشند.

استفاده از دمنوش لاغری جینسینگ در کنار سبک زندگی سالم و ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش جینسینگ

ریشه جینسینگ خشک شده را به قطعات کوچک خرد کنید. تکه‌های جینسینگ را در یک فنجان بریزید و آب جوش روی آن بریزید. اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشد تا طعم و خواص جینسینگ به طور کامل به آب منتقل شود. دمنوش را از صافی رد کنید تا تکه‌های جینسینگ از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به دمنوش کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

2.10دمنوش لاغری قاصدک و نعناع

این دمنوش به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند. کبد مسئول سم زدایی بدن است بنابراین نقش موثری در سوخت و ساز آن دارد. سلول‌های موجود در کبد چربی‌ها را می‌شکنند و به انرژیِ قابل استفاده تبدیل می‌کنند.

در نتیجه سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و اشتها را تنظیم می‌کند. دمنوش قاصدک و نعناع به هضم و جذب مواد مغذی کمک می‌کند و دمنوشی قدرتمندی برای محافظت از کبد است.

طرز تهیه دمنوش قاصدک و نعناع

یک فنجان آب را بجوشانید. 1 تا 2 قاشق چایخوری مخلوط برگ قاصدک خشک و نعناع خشک را به آب جوشیده اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 10-15 دقیقه دم بکشد. آن را صاف کرده و میل کنید.

دمنوش قاصدک و نعناع در افزایش سوخت و ساز بدن موثر است.

2.11دمنوش لاغری بابونه

استرس و اضطراب از عوامل بی‌خوابی هستند. از طرفی خواب نامنظم سبب افزایش وزن می‌شود. این دمنوش، آنتی‌اکسیدان بالایی دارد که به دفع چربی‌ها و بافت‌های مرده کمک می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه یک آرامش بخش قوی است و موجب جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا می‌شود. این موضوع به خودی خود در کنترل اشتها بسیار موثر است. به همین دلیل اگر در کنار یک رژیم غذایی استاندارد مصرف شود، یک دمنوش برای لاغری شکم و پهلو خواهد بود.

طرز تهیه دمنوش بابونه

گل‌های بابونه خشک را در یک فنجان بریزید. سپس آب جوش را روی گل‌های بابونه بریزید. اجازه دهید به مدت 10-15 دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را صاف کرده و میل کنید.

2.12 دمنوش مریم گلی

مریم گلی طبعی گرم و خشک دارد. از این گیاه به عنوان یک آرام بخش قوی و دمنوش لاغری شکم می‌‌توان یاد کرد. برگ‌های مریم گلی برای سوء‌هاضمه، نفخ معده و درد شکم بسیار مفید است.

این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است که بدن را پاکسازی می‌کند. همچنین سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد.

از مریم گلی به عنوان یک آرام بخش قوی و دمنوش لاغری شکم می‌‌توان یاد کرد.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

آب را در قوری یا کتری بجوشانید. برگ‌های خشک شده مریم گلی را به یک فنجان بریزید. حالا آب جوش را روی برگ‌های مریم گلی بریزید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد تا رنگ و عطر گیاه به خوبی به آب منتقل شود. دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های مریم گلی از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به دمنوش کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

2.13 دمنوش زرشک

با زرشک نیز می‌توان یک دمنوش برای لاغری شکم و پهلو تهیه کرد. زرشک میوه‌ای ترش و سرشار از خاصیت است که بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکاست.

دمنوش زرشک سبب افزایش چربی‌سوزی در بدن می‌شود، اما هیچ کس تاکنون با مصرف یک نوع دمنوش به وزن ایده‌آل خود نرسیده است. می‌توانید از دمنوش زرشک در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید تا تاثیر آن را افزایش دهید.

طرز تهیه دمنوش زرشک

زرشک‌ها را به خوبی بشویید تا گرد و غبار آن گرفته شود. حالا آب را در قوری یا کتری بجوشانید و زرشک‌های شسته شده را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید. برای شیرین کردن دمنوش می‌توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

2.14دمنوش رزماری

رزماری نیز بهترین دمنوش لاغری یک ماهه محسوب می‌شود. گیاهی معطر که در اغلب نقاط ایران رشد می‌کند، آنتی اکسیدان بالایی دارد و خاصیت ضد التهابی آن، چربی‌سوزی را در بدن افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، گیاه رزماری آنزیم لیپاز را نیز مهار می‌کند. لیپاز آنزیمی است که مولکول‌های چربی را می‌شکند و سبب احساس سیری و کاهش سرعت هضم غذا می‌شود.

دمنوش لاغری رزماری آنتی اکسیدان بالایی دارد و خاصیت ضد التهابی آن، چربی‌سوزی را در بدن افزایش می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش رزماری

اگر از برگ تازه رزماری استفاده می‌کنید، آن را به خوبی بشویید. حالا آب را در قوری یا کتری بجوشانید و برگ‌های رزماری را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. در آخر، دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های رزماری از آن جدا شود.

2.15دمنوش چربی سوز رازیانه

این دمنوش سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد درنتیجه کالری‌های دریافتی شما سریع‌تر مصرف می‌شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند. همچنین این دمنوش احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

درست است که تا حدودی این دمنوش به کاهش وزن کمک می‌کند اما زیاد خوردن آن، روند کاهش وزن را سریع‌تر نخواهد کرد. رازیانه برای لاغری در کنار رژیم می‌تواند موثر باشد. باید حواس‌تان باشد که قبل از استفاده از داروهای گیاهی برای لاغرشدن به تغذیه و ورزش توجه کنید.

دمنوش رازیانه سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

برای عطر و طعم بهتر می‌توانید دانه‌های رازیانه را قبل از دم کردن به مدت چند ثانیه در تابه خشک تفت دهید، سپس آب را در قوری یا کتری بجوشانید. دانه‌های رازیانه را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید تا دانه‌های رازیانه از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به دمنوش کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

2.16 دمنوش لاغری چای ترش

چای ترش، یک دمنوش لاغری یک ماهه است که آن را به نام‌های چای قرمز یا مکه هم می‌شناسند که با چای سفید، سبز و سیاه کاملا متفاوت است. چای ترش دارای انواع آنتی‌اکسیدان است که تاثیر زیادی بر روی دفع چربی‌ها، بافت‌های مرده و آسیب دیده دارد.

همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و سبب سرعت بخشیدن به دفع غذای مصرفی می‌شود. در نتیجه چربی موجود در غذا را غیر قابل دسترس کرده و جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش چای ترش

یک قاشق غذاخوری گل‌های خشک شده هیبیسکوس یا چای ترش را در قوری بریزید. یک فنجان آب جوش روی آن بریزید. اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کرده و در صورت دلخواه با عسل یا لیمو شیرین کنید.

دمنوش لاغری یک ماهه چای ترش سبب سرعت بخشیدن به دفع غذای مصرفی می‌شود.

2.17 دمنوش لاغری گزنه

گزنه گیاهیست که سبب تغذیه عمیق به سلول‌ها، کاهش میل به غذا و سم‌زدایی بدن می‌شود. این دمنوش سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، آهن و پتاسیم است که موجب کاهش اشتها می‌شود. دمنوش گزنه علاوه بر سوزاندن چربی‌ها، بدخلقی و بی‌حوصلگی را نیز برطرف می‌کند.

طرز تهیه دمنوش گزنه

اگر از برگ تازه گزنه استفاده می‌کنید، آن را به خوبی بشویید. آب را در قوری یا کتری بجوشانید. برگ‌های گزنه را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید دمنوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های گزنه از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به دمنوش کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

2.18دمنوش اسطوخودوس

این گیاه با نام‌های اسطوقدوس یا لاوندر هم شناخته می‌شود که برای درمان فشارخون بالا، دیابت و بی‌خوابی مفید است. خواص اسطوخودوس به دلیل آنتی‌اکسیدان بالای این گیاه موجب سم‌زدایی روده‌ها شده و با کاهش جذب چربی‌ها به کاهش وزن هر چند ناچیز کمک می‌کند.

دمنوش اسطوخودوس با کاهش جذب چربی‌ها به کاهش وزن کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

آب را در قوری یا کتری بجوشانید. گل‌های خشک شده اسطوخودوس را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید تا گل‌های اسطوخودوس از آن جدا شود. برای طعم بهتر می‌توانید به دمنوش کمی عسل یا لیمو اضافه کنید.

2.19دمنوش برگ بو و دارچین

یک نوع دمنوش لاغری یک ماهه چای برگ بو و دارچین است. برگ بو دارای ویتامین‌های زیادی از قبیل C ,A و B کمپلکس است. این برگ نقش مهمی در تقویت معده و هضم غذا دارد.

دارچین هم برای چربی‌سوزی بسیار موثر است و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. وجود این دو گیاه در کنار یکدیگر قند خون را کاهش می‌دهد که خود نقش موثری در کاهش میل به شیرینی‌ها دارد و جلوی احساس ضعف و گرسنگی را می‌گیرد.

طرز تهیه دمنوش برگ بو و دارچین

آب را در قوری یا کتری بجوشانید. برگ‌ بو و چوب دارچین را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌ بو و چوب دارچین از آن جدا شود.

2.20دمنوش چای کوهی

چای کوهی یکی از دمنوش‌های پرخاصیت و خوشمزه است که نوشیدن آن نتایج مثبت زیادی در سلامتی و کاهش وزن دارد. این دمنوش در طب سنتی، دارای طبع گرم و خشک است و برای درمان بیماری‌هایی که به دلیل مزاج سرد یا رطوبت زیاد در بدن ایجاد شده بسیار مفید است.

چای کوهی یکی از دمنوش‌های پرخاصیت برای کاهش وزن است.

طرز تهیه چای کوهی

برای مصرف دمنوش چای کوهی، کافیست مقداری از گل و برگ‌های آن را در آب جوش بریزید. سپس بگذارید پنج تا ده دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و با  کمی عسل میل کنید.

2.21دمنوش لاغری کرفس و چای سبز

کرفس خام به دلیل کالری پایین و هضم آهسته، احساس گرسنگی فرد را کنترل می‌کند. چای سبز هم موجب چربی‌سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. ترکیب این دو گیاه در کنار رژیم غذایی و ورزش تاثیر گذار است، اما نباید از آن توقع معجزه داشت.

طرز تهیه دمنوش کرفس و چای سبز

اگر از برگ کرفس تازه استفاده می‌کنید، آن را بشویید و ریز خرد کنید. آب را در قوری یا کتری بجوشانید و سپس چند دقیقه صبر کنید تا کمی از دمای آن کاسته شود. آب جوش می‌تواند طعم چای سبز را تلخ کند. برگ‌های کرفس و چای سبز را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت 5 تا 7 دقیقه دم بکشد. حالا دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های کرفس و چای سبز از آن جدا شود.

2.22 دمنوش لاغری یرباماته

این چای آمریکای جنوبی از برگ‌ها و شاخه‌های نازک گیاه یرباماته درست می‌شود که دارای مواد تحریک کننده کافئین و تئوبرومین است. علاوه بر این دارای ساپونین نیز هست که به حل شدن چربی‌ها کمک می‌کند.

چای یرباماته دارای ترکیباتی است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

ترکیبات موجود در این گیاه در شکلات نیز موجود است. در یک تحقیق بر روی حیواناتی که رژیم با چربی بالا داشتند، مشخص شد آنهایی که یرباماته مصرف می‌کردند سطح قند خون‌شان پایین‌تر بود.

طرز تهیه دمنوش یرباماته

یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده یربا ماته را در قوری یا فنجان بریزید. آب گرم (نه جوش) را روی برگ‌ها بریزید. اجازه دهید چای به مدت 5 تا 7 دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و در صورت دلخواه با عسل یا لیمو شیرین کنید.

2.23دمنوش لاغری به‌لیمو

به‌لیمو گیاه بومی آمریکای جنوبی با خواص دارویی بسیار زیاد است. دمنوش به‌لیمو باعث می‌شود تا افراد، کمتر دچار ریزه‌خواری شوند. این دمنوش به چربی‌سوزی و تجزیه چربی‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین مشکلات معده و سوء‌هاضمه را برطرف و اشتها را کم می‌کند. استفاده از این دمنوش علاوه بر تقویت عضلات در جلوگیری از آسیب به ماهیچه‌ها در طول تمرین موثر است.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

اگر از برگ تازه به‌لیمو استفاده می‌کنید، آن را بشویید و ریز خرد کنید. آب را در قوری یا کتری بجوشانید و سپس چند دقیقه صبر کنید تا کمی از دمای آن کاسته شود. برگ‌های به‌لیمو را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت 5 تا 7 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های به‌لیمو از آن جدا شود.

به‌لیمو گیاه بومی آمریکای جنوبی با خواص دارویی بسیار زیاد است.

2.24دمنوش لیموناد و چای سبز

چای سبز و لیمو دو ماده مفید در چربی‌سوزی هستند که تا حدودی سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند. علاوه بر آن عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشند.

طرز تهیه دمنوش لیموناد و چای سبز

برای تهیه دمنوش لیموناد و چای سبز، می توانید از چای سبز کیسه ای یا چای سبز خشک استفاده کنید. اگر از چای سبز خشک استفاده می کنید، به دمای آب دقت کنید. آب جوش می تواند چای سبز را تلخ کند. می‌توانید به دمنوش خود عسل، شکر یا نبات اضافه کنید تا طعم آن شیرین تر شود. می توانید از میوه های مختلف مانند لیمو، پرتقال، توت فرنگی و … برای طعم دادن به دمنوش خود استفاده کنید.

2.25دمنوش چای سیاه

مصرف چای سیاه در کشور ما بسیار مرسوم است. این چای طعم بسیار قوی دارد و مانع جذب چربی‌ها در روده می‌شود. با این حال نمی‌توان به طور قطع گفت که به کاهش وزن کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش چای سیاه

آب را به جوش آورید. قوری را با آب جوش بشویید تا گرم شود و دمای آن مناسب دم کشیدن چای شود. برگ‌های چای سیاه را در قوری بریزید.

چای سیاه مانع جذب چربی‌ها در روده می‌شود.

آب جوش را روی چای بریزید و اجازه دهید به مدت 3 تا 5 دقیقه دم بکشد. مدت زمان دم کشیدن به نوع چای و سلیقه شما بستگی دارد. هرچه مدت زمان دم کشیدن بیشتر باشد، چای قوی‌تر و تلخ‌تر خواهد شد. چای دم‌کرده را با صافی داخل فنجان بریزید. در صورت تمایل می‌توانید به چای خود شکر، عسل، شیر، لیمو، هل، دارچین و یا سایر طعم‌دهنده‌ها اضافه کنید.

2.26دمنوش لاغری دارچین

هر فنجان چای دارچین تنها 2 کالری دارد. حال اگر این نوشیدنی را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری مانند نوشابه کنیم، میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش داده‌ایم. از طرف دیگر دارچین قند خون را کنترل کرده و ثابت نگه می‌دارد. تثبیت قند خون باعث کنترل هوس‌های غذایی می‌شود.

اگر دمنوش لاغری دارچین را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری کنیم، میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش داده‌ایم.

طرز تهیه دمنوش چای دارچین

برای طرز تهیه دمنوش لاغری یک ماهه دارچین آب را در قوری یا ظرف مناسب بجوشانید. چوب دارچین را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد تا طعم دارچین به طور کامل در آب نفوذ کند.حالا چای کیسه‌ای را به مخلوط اضافه کرده و اجازه دهید چند دقیقه دیگر دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور داده و در فنجان بریزید.

هر فنجان چای دارچین تنها 2 کالری دارد.

2.27دمنوش لاغری چای اولانگ

این چای با خشک کردن برگ‌های چای در آفتاب گرم تهیه می‌شود. چای اولانگ نیز مانند چای سبز سرشار از کاتچین است. هر چند فواید بی‌نظیر این چای را در سلامت قلب، پوست، تقویت حافظه و پیشگیری از سرطان نمی‌توان منکر شد؛ اما نمی‌توان از آن به عنوان یک دمنوش لاغری موثر استفاده کرد.

طرز تهیه چای اولانگ

قوری را با آب گرم بشویید تا گرم شود. مقدار مناسبی از برگ‌های چای اولانگ را (معمولاً یک قاشق چای‌خوری برای هر نفر) داخل قوری بریزیدآب جوشیده شده را با دمای حدود 85-95 درجه سانتی‌گراد به آرامی روی برگ‌های چای بریزید. اجازه دهید چای به مدت 2-5 دقیقه دم بکشد. مدت زمان دم کشیدن به نوع چای اولانگ و سلیقه شما بستگی دارد. چای دم‌کرده را با صافی داخل فنجان بریزید.

2.28دمنوش چربی سوز زیره

اگر بخواهیم یکی از قوی‌ترین انواع دمنوش لاغری یک ماهه را نام ببریم، دمنوش زیره است. زیره سطح کلسترول و چربی خون را کاهش و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. وجود فیبر بالا در این دمنوش به کاهش اشتها کمک می‌کند، به همین دلیل است که آن را دمنوش لاغری می‌نامند.

اگر بخواهیم یکی از قوی‌ترین انواع دمنوش لاغری یک ماهه را نام ببریم، دمنوش زیره است.

طرز تهیه دمنوش زیره

یک لیوان آب را به جوش آورید و پودر زیره را به آن اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور داده و در فنجان بریزید.

2.29دمنوش زردچوبه

 زردچوبه، چربی سوزی بدن را بالا می‌برد و سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. پژوهش‌ها روی دو گروه از موش‌ها نشان داد که میزان چربی در گروهی که همراه با غذای خود زردچوبه مصرف می‌کردند، کمتر از گروه دیگر بود.

طرز تهیه دمنوش زردچوبه

آب را در یک قوری یا فنجان مناسب بجوشانید. پودر زردچوبه و فلفل سیاه را به آب جوش اضافه کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید تا مواد به طور کامل با هم ترکیب شوند. اجازه دهید دمنوش به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور داده و در فنجان بریزید. برای طعم بهتر می‌توانید به دمنوش خود عسل یا شیر نارگیل اضافه کنید.

2.30دمنوش لاغری یک ماهه چای سفید

این چای کمترین فرآیند فرآوری را تجربه کرده و طعمش کمی شیرین است. چای سفید می‌تواند به تجزیه سلول‌های چربی موجود در بدن کمک و از شکل ‌گیری سلول‌های چربی جدید جلوگیری کند.

چای سفید برای کاهش وزن مفید است.

با این حال پژوهش‌های انجام شده روی حیوانات بوده و هنوز مشخص نیست که همین تاثیر روی بدن صدق می‌کند یا نه. علاوه بر این مصرف زیاد چای سفید سبب از بین بردن مینای دندان در طولانی مدت می‌شود.

طرز تهیه چای سفید

قوری را با آب گرم بشویید تا گرم شود. برگ‌های چای سفید را در قوری بریزید. مقدار چای به اندازه یک قاشق چای‌خوری برای هر نفر مناسب است. آب با دمای 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد را به آرامی روی برگ‌های چای بریزید.

 اجازه دهید چای به مدت 2 تا 4 دقیقه دم بکشد. مدت زمان دم کشیدن به نوع چای سفید و سلیقه شما بستگی دارد. چای دم‌کرده را با صافی داخل فنجان بریزید.

2.31 دمنوش بلوبری

بلوبری یک میوه‌ خوشمزه با خاصیت بی‌‌نظیر برای کاهش وزن است. فیبر بالای موجود در این دمنوش باعث جلوگیری از یبوست و تنظیم حرکات روده می‌شود.

علاوه بر آن از جمله خواص فیبر می‌‌توان به هضم بهتر غذا و کاهش احساس گرسنگی اشاره کرد. آنتی‌‌اکسیدا‌‌ن‌های موجود در بلوبری نه تنها به جلوگیری از سرطان کمک می‌کنند، بلکه سرعت کاهش وزن را در افراد مختلف افزایش می‌دهند.

طرز تهیه دمنوش بلوبری

اگر از بلوبری تازه استفاده می‌کنید، آن‌ها را بشویید و خشک کنید. اگر از بلوبری خشک استفاده می‌کنید، نیازی به شستن ندارد. آب را در قوری یا ظرف مناسب بجوشانید.

بلوبری‌ها را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. هرچه مدت زمان دم کشیدن بیشتر باشد، رنگ دمنوش تیره‌تر و طعم آن غلیظ‌تر خواهد شد. دمنوش را از صافی عبور داده و در فنجان بریزید. برای شیرین کردن می‌توانید از عسل یا لیمو استفاده کنید. عسل به دلیل خواص درمانی بیشتر، گزینه مناسب‌تری است.

دمنوش بلوبری در کنار رژیم غذایی مفید است.

3بهترین دمنوش برای لاغری شکم و پهلو کدام است؟

دمنوش‌ها به عنوان مکمل‌های طبیعی، می‌توانند در کاهش چربی شکم به شما کمک کنند. این دمنوش‌ها با افزایش متابولیسم، کاهش اشتها و بهبود هضم، به شما در رسیدن به هدف کاهش وزن کمک می‌کنند:

3.1دمنوش‌های موثر برای لاغری شکم:

  • زیره: زیره به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و احساس سیری را افزایش می‌دهد. همچنین به بهبود هضم و کاهش نفخ کمک می‌کند.
  • دارچین: دارچین قند خون را تنظیم کرده و به کاهش اشتها کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش چربی شکمی کمک کند.
  • زنجبیل: زنجبیل متابولیسم را افزایش داده و به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کند. همچنین به کاهش التهاب و بهبود هضم کمک می‌کند.
  • نعناع: نعناع به بهبود هضم و کاهش نفخ کمک می‌کند؛ همچنین می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند.
  • چای سبز: چای سبز یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها برای کاهش وزن است. این چای متابولیسم را افزایش داده و به سوزاندن چربی کمک می‌کند.
  • رازیانه: رازیانه به هضم غذا کمک کرده و نفخ را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند.
دمنوش‌ها می‌توانند به عنوان مکمل رژیم به لاغری شکم کمک کنند.

4بهترین دمنوش لاغری قبل از خواب چیست؟

بهترین دمنوش قبل از خواب که به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر به خواب بروید و خواب عمیق‌تری داشته باشید عبارتند از:

بابونه: یکی از شناخته‌شده‌ترین دمنوش‌ها برای آرامش و بهبود خواب دمنوش بابونه است. بابونه دارای خواص ضد اضطراب و ضد اسپاسم است که به کاهش استرس و تنش کمک می‌کند.

سنبل‌الطیب: این گیاه دارای ترکیباتیست که به آرامش سیستم عصبی مرکزی کمک کرده و باعث ایجاد احساس آرامش و خواب‌آلودگی می‌شود.

اسطوخودوس: اسطوخودوس به دلیل رایحه آرام‌بخشش، به طور سنتی برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. این گیاه به کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

بادرنجبویه: بادرنجبویه دارای خواص آرام‌بخش و ضد افسردگی است. این گیاه به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر به خواب بروید.

عناب: عناب یک میوه خشک است که به طور سنتی در طب سنتی چینی برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. عناب به آرامش ذهن و بدن کمک کرده و باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی می‌شود.

بلوط: دمنوش پوست بلوط به دلیل خواص آرام‌بخش و خواب‌آور آن شناخته شده است. این دمنوش به کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

5بهترین زمان مصرف دمنوش لاغری

انتخاب زمان مناسب برای مصرف دمنوش لاغری، می‌تواند به افزایش تاثیرگذاری آن در روند کاهش وزن کمک کند. هرچند که زمان دقیق برای همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی مانند نوع دمنوش، بدن هر فرد و سایر عادات غذایی او بستگی دارد.

زمان مصرف دمنوش بر روی روند لاغری موثر است.

اما به طور کلی می‌توان چند زمان کلی را برای مصرف دمنوش‌های لاغری پیشنهاد داد:

  • صبح ناشتا: یکی از بهترین زمان‌ها برای مصرف دمنوش لاغری، صبح ناشتا است. در این زمان، بدن شما پس از یک شب استراحت به هیدراته شدن و دریافت مواد مغذی نیاز دارد. دمنوش لاغری می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و به بدن کمک کند تا در طول روز کالری بیشتری بسوزاند.
  • قبل از غذا: مصرف دمنوش لاغری 30 دقیقه قبل از غذا می‌تواند احساس سیری را افزایش داده و در نتیجه باعث کاهش اشتها شود. این امر به شما کمک می‌کند تا کمتر غذا بخورید و در نتیجه کالری کمتری دریافت کنید.
  • بعد از ورزش: مصرف دمنوش لاغری بعد از ورزش می‌تواند به جایگزینی مایعات از دست رفته و تسریع روند ریکاوری بدن کمک کند. برخی از دمنوش‌ها نیز می‌توانند به کاهش التهاب عضلانی کمک کنند.

6میزان مصرف دمنوش لاغری یک ماهه

میزان دقیق مصرف دمنوش برای لاغری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع دمنوش: هر دمنوشی غلظت و ترکیبات متفاوتی دارد. برخی دمنوش‌ها ممکن است کافئین بیشتری داشته باشند و مصرف بیش از حد آن‌ها باعث بی‌خوابی شود.
  • وزن و متابولیسم بدن: افراد با وزن و متابولیسم متفاوت، نیاز به میزان متفاوتی از دمنوش دارند.
  • هدف کاهش وزن: میزان کاهش وزن مورد نظر و مدت زمانی که می‌خواهید به آن برسید، بر میزان مصرف دمنوش تاثیرگذار است.
  • سایر عادات غذایی و سبک زندگی: رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سایر عوامل سبک زندگی نیز در تعیین میزان مصرف دمنوش موثر هستند.

به طور کلی، توصیه می‌شود روزانه 2 تا 3 فنجان دمنوش لاغری مصرف کنید. این میزان، به طور معمول، برای اکثر افراد مناسب است و عوارض جانبی کمی دارد.

در مصرف دمنوش لاغری زیاده روی نکنید.

6.1نکات مهم در مورد مصرف دمنوش برای لاغری

  • قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید: اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف هرگونه دمنوشی با پزشک خود مشورت کنید.
  • توجه به عوارض جانبی: برخی افراد ممکن است به برخی از گیاهان موجود در دمنوش‌ها حساسیت داشته باشند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی، مصرف دمنوش را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.
  • دمنوش‌ها مکمل هستند: دمنوش‌ها به تنهایی نمی‌توانند باعث کاهش وزن شوند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید دمنوش را در کنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم استفاده کنید.
  • تنوع در مصرف دمنوش‌ها: برای بهره‌مندی از خواص مختلف گیاهان، می‌توانید انواع مختلفی از دمنوش‌های لاغری را مصرف کنید.

7آنچه از مقاله دمنوش لاغری یک ماهه آموختیم:

در این مقاله با خواص انواع دمنوش لاغری یک ماهه آشنا شدیم و دانستیم که مصرف هر کدام از این گیاهان چربی سوز اگر به اندازه و در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم و اصولی باشد، می‌تواند به لاغر شدن‌مان کمک کند. اگر دارو مصرف می‌کنید یا باردار هستید باید در مصرف دمنوش برای لاغری شکم دقت کنید.

8سوالات متداول دمنوش لاغری یک ماهه

1- آیا چای و دمنوش می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

بله، اما نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش لاغری، شما را به همان سایز قبلی باز نمی‌گرداند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف دمنوش لاغری در صورت استفاده هم­زمان چای با رژیم و ورزش بر روی لاغری تاثیر دارد.

2- آیا دمنوش‌های لاغری برای همه افراد مناسب هستند؟

خیر، برخی افراد مانند زنان باردار، شیرده و افرادی که بیماری خاصی دارند، باید قبل از مصرف دمنوش لاغری با پزشک خود مشورت کنند.

3- آیا دمنوش‌های لاغری می‌توانند جایگزین رژیم غذایی و ورزش شوند؟

خیر، دمنوش‌ها تنها مکمل هستند و نمی‌توانند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم شوند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

4- برای لاغری شکم چه دمنوشی بخوریم؟

دمنوش‌های زیره، دارچین، زنجبیل، نعناع، چای سبز و رازیانه به هضم غذا کمک کرده و نفخ را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به کاهش اشتها و کوچک شدن شکم نیز کمک کند.

منابع:

  • www.healthline.com
  • www.theteamakers.co.uk
  • nutratea.co.uk
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان