توصیه هایی به شورای عالی امنیت ملی در باب چگونگی پاسخ به ترور شهید هنیه

توجه کنیم که اسراییل اکنون در ضعیف ترین جایگاه افکار عمومی جهانی در ۷۰ سال اخیر قرار دارد، بنابراین پاسخ ایران نباید وضعیت آن رژیم را ترمیم کند بلکه باید تصمیمی اتخاذ شود که این رژیم را ضعیف تر کند.

در پی اقدام اسرائیل در ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران و انتظار پاسخگویی به این اقدام تروریستی، امیر دبیری مهر تحلیلگر سیاسی و رسانه ای توصیه هایی را در 8 بند خطاب به شورای عالی امنیت ملی منتشر کرد.

به گزارش عصر ایران متن این توصیه ها به نقل از کانال تلگرامی دبیری مهر به شرح زیر است:

رییس و اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی 
 
با هدف حداکثر سازی امنیت و منافع ملی لطفا نکات زیر را در پاسخ به ترور شهید هنیه مد نظر قرار دهید:

1- هدف اصلی ترور اخیر درساعاتی پس از تحلیف ، ممانعت از تعامل دولت جدید ایران با جامعه بین المللی و کاهش منازعات خارجی است. همه می دانیم مخالف اصلی برجام و تنش زدایی رژیم صهیونیست بوده و هست پس مراقب باشیم با افزایش تنش در زمین تل اویو بازی نکنیم.

2 تکرار ترورها بعد از عملیات وعده صادق نشان میدهد حمله نظامی  مستقیم از ایران به خاک اسراییل، بازدارنده نیست. انها روی عملیات اطلاعاتی و نفوذ و ترور برنامه ریزی کردند نه نظامی. این معبر و نقطه باید کور شود.

3 اسراییل ماه‌هاست آماج حملات موشکی مقاومت بوده و از اینرو اصابت چند موشک دیگر برای این رژیم، موازنه وحشت ایجاد نمیکند. اما می تواند خاک و تاسیسات ایران را در معرض سطح جدیدی از تهدیدات واقعی قرار میدهد و دومینوی پاسخ ها به نفع ایران نیست بویژه که امریکا درصورت تداوم درگیری به نفع اسراییل عمل خواهد کرد.

4 -توجه کنیم که اسراییل اکنون در ضعیف ترین جایگاه افکار عمومی جهانی در 70 سال اخیر قرار دارد، بنابراین پاسخ ایران نباید وضعیت آن رژیم را ترمیم کند بلکه باید تصمیمی اتخاذ شود که این رژیم را ضعیف تر کند.

5 - باید بپذیریم که ایران مدتیست از ضعف و حفره های اطلاعاتی در رنج است؛ اذعان محسن رضایی و علی یونسی و محمود احمدی نژاد شاهدی بر این فرضیه است .

این ترور هم بیش از آنکه ناشی از ضعف نظامی باشد، ناشی از ضعف اطلاعاتی و‌ضد جاسوسی است. آسیب شناسی و بازسازی شبکه اطلاعاتی کشور بسیار ضروری است . شناسایی و مجازات شبکه احتمالی نفوذ ضربه کاری به اسراییل است .

6 در هر نوع پاسخ طبق قواعد حقوق بین الملل باید تناسب در نظر گرفته شود تا در نهایت بازنده افکار عمومی  ومجامع حقوقی و داوری جهانی نشویم.

7-توجه کنید که شهید هنیه رییس یک دولت نبود اما متاسفانه اسراییل یک دولت عضو سازمان ملل متحد است. بنابراین اقدام مشابه احتمالی ایران علیه سران رژیم اسراییل، با سکوت جامعه بین المللی مواجه نخواهد شد بلکه باعث بسیج افکار عمومی بین المللی علیه ایران خواهد شد. 

8 -  بهتر است ایران تعجیل نکند؛ ثانیا از خاک خود حمله نظامی نکند؛ ثالثا بهتر است از جبهه مقاومت، این جنگ را برای نتانیاهو بیش از این فرسایشی کند و در نهایت این پرسش را به خود پاسخ دهد که «نظر به تسلیحات اتمی اسراییل، ایران چگونه میتواند این رژیم را از تجاوزات بعدی بازدارد؟»

نتیجه : سیاست ورزی و تصمیم گیری از حل معادلات پیچیده ریاضی چند مجهولی سخت تر است . تبلیغات و احساسات نباید باعث گمراهی شود.بهترین و خردمندانه ترین تصمیمات گزینه هایی هستند که افکارعمومی انتظار آن را ندارند و حتی تصور آن را هم ندارند اما از آن منتفع می شوند.

موفق باشید
امیر دبیری مهر
رییس گروه پژوهشی  مطالعات سیاسی و رسانه ای اندیشه و قلم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان