وزارت خارجه بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود تاکید کرد

دیپلماسی ایران برای خون‌خواهی

شماره روزنامه: ۶۰۶۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۳ ...

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت با موضوع «وضعیت خاورمیانه» گفت که ایران حق ذاتی خود را برای دفاع از خود، مطابق با حقوق بین‌الملل، برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه اسماعیل هنیه در خاک خود در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌دارد. به گزارش «ایسنا»، ایروانی تاکید کرد که این اقدام تجاوزکارانه تروریستی، که به اندازه کافی تحریک‌‌‌‌‌آمیزاست، نقض جدی صلح و امنیت است و نیازمند اقدام فوری و موثر شورای امنیت سازمان ملل در اجرای وظایفش بر اساس منشور است. همچنین به گفته نماینده ایران، مسوولیت ایالات متحده آمریکا به عنوان متحد استراتژیک و اصلی‌‌‌‌‌ترین حامی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک نباید نادیده گرفته شود. زیرا این اقدام بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

همچنین علی باقری نیز علاوه بر آنکه چهارشنبه شب به دبیران‌‌‌‌‌کل سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و رئیس شورای امنیت نامه‌‌‌‌‌های جداگانه‌‌‌‌‌ای ارسال کرد و نوشت که جمهوری اسلامی مصمم به اتخاذ هرگونه اقدام لازم در جهت دفاع از امنیت ملی و حاکمیت خود علیه متجاوزان خواهد بود، در واکنش به این اقدام تروریستی با برخی مقامات دیگر کشورها رایزنی تلفنی داشت.

یکی از این تماس‌‌‌‌‌ها بین باقری و وزیر خارجه ترکیه بود؛ سرپرست وزارت خارجه ایران در این رایزنی گفت که اقدام رژیم صهیونیستی در ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، «امنیت و ثبات منطقه‌‌‌‌‌ای را با مخاطرات جدی روبه‌رو خواهد کرد.» وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از حق ذاتی و مشروع خود در پاسخ قاطع و پشیمان کننده در قبال این جنایت آشکار قطعا نخواهد گذشت.»هاکان فیدان هم اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در نقض آشکار خطوط قرمز و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.  در عین حال سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌‌‌‌‌وگوی تلفنی با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه اسماعیل هنیه مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران در کنار نمایندگان بیش از هشتاد کشور دیگر جهان در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بود، گفت که رژیم صهیونیستی با این اقدام جنایتکارانه به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تعرض و صلح و امنیت منطقه‌‌‌‌‌ای بین‌المللی را نقض کرد.

به گزارش «ایسنا»، باقری افزود: «این اقدام شنیع باید مورد محکومیت تمامی کشورها قرار گیرد.» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هم با محکومیت این اقدام گفت که رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات جنایتکارانه خود حد و مرزی نمی‌شناسد. باقری در ادامه رایزنی‌‌‌‌‌های تلفنی خود با وزرای خارجه کشورهای مختلف از جمله کشورهای منطقه، با بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان هم پیرامون آخرین تحولات مربوط به شهادت اسماعیل هنیه و تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گفت‌‌‌‌‌وگو و رایزنی کرد. او در این تماس نیز با تاکید بر نقض تمامیت ارضی و امنیت ملی ایران، بر حق مشروع جمهوری اسلامی برای پاسخ متقابل تاکید کرد. وزیر خارجه عمان در این تماس تاکید کرد که مرتکبین این جنایت باید مجازات شوند.

همچنین سرپرست وزارت خارجه ایران در رایزنی تلفنی با فیصل بن‌‌‌‌‌فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی گفت ایران از حق ذاتی و مشروع خود برای اقدام پشیمان کننده و قاطع علیه رژیم جعلی صهیونیستی استفاده خواهد کرد تا دیوانگی مستمر این رژیم با پشیمانی ابدی مواجه شود.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در این گفت‌‌‌‌‌وگو با محکومیت ترور هنیه و اقدام علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی، وضعیت منطقه را بحرانی و خطرناک ارزیابی کرد. او در ادامه بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرد و گفت: «عربستان سعودی از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی برای بررسی شهادت اسماعیل هنیه استقبال خواهد کرد.» این دیپلمات کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی روز پنج‌شنبه با وزیر خارجه مصر نیز گفت که ایران از حق ذاتی خود برای اقدام متقابل علیه صهیونیست‌‌‌‌‌های جنایتکار نخواهد گذشت.

دیگر رایزنی روز پنج‌شنبه سرپرست وزارت خارجه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بود. باقری در این گفت‌وگو تاکید کرد رژیم صهیونیستی با به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، از خط قرمز عبور کرده و صلح و ثبات منطقه‌‌‌‌‌ای و بین‌المللی را به خطر انداخته است. وی با تشکر از روسیه در جایگاه رئیس شورای امنیت ملل متحد در حمایت از درخواست ایران برای برگزاری جلسه فوق‌‌‌‌‌العاده این شورا، اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی در جلوگیری از محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران را تقبیح نمود و تاکید کرد همکاری‌‌‌‌‌های مسکو و تهران می‌تواند جلوی اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را در به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه بگیرد.  لاوروف  نیز با محکوم کردن ترور هنیه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران توسط رژیم اسرائیل، تاکید کرد اگرچه آمریکا و اروپا مانع محکوم کردن این اقدام تجاوزکارانه توسط شورای امنیت شدند، اما روسیه پیش‌‌‌‌‌نویس بیانیه‌‌‌‌‌ای را در چارچوب گروه دوستان منشور ملل متحد در محکومیت این اقدام تجاوزکارانه تهیه کرده که به زودی در سازمان ملل متحد نهایی و صادر خواهد شد.

هشدار نسبت به جنگ گسترده

باقری با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز درخصوص اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس رایزنی و بار دیگر مواضع کشورمان را تکرار کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق حقوق بین‌الملل حق دفاع مشروع و دفاع از خود را در قبال نقض امنیت ملی و تمامیت ارضی دارد، نسبت به احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار در لبنان و آثار و عواقب آن ابراز نگرانی کرد. علی باقری روز جمعه نیز به این تماس‌‌‌‌‌های تلفنی‌‌‌‌‌اش ادامه داد و با وزیر خارجه اردن و الجزایره و همچنین جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. وی در این تماس‌‌‌‌‌ها بار دیگر بر حق مشروع ایران برای مجازات قاطع رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

باقری در تماس با بورل اقدام برخی کشورهای اروپایی در همراهی با آمریکا در جلوگیری از محکومیت ترور شهید هنیه از سوی شورای امنیت را تقبیح کرد. باقری تاکید کرد: «این اقدام برخی کشورهای اروپایی و نیز سکوت آنها در قبال جنگ افروزی صهیونیست‌‌‌‌‌ها در یمن و لبنان، موجب ترغیب و تشویق این رژیم در تداوم اقدامات تجاوزکارانه خود شده که منجر به مخاطره انداختن صلح و ثبات در منطقه خواهد شد.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی خود، نسبت به افزایش تنش و شکل‌‌‌‌‌گیری یک جنگ تمام‌‌‌‌‌عیار در منطقه و آثار و عوارض آن برای مردم منطقه ابراز نگرانی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان