موسسه BMI پیش‌بینی خود را از قیمت طلای سیاه تا سال ۲۰۲۸ منتشر کرد

چشم‏‌انداز نفت در افق ۴ ساله

شماره روزنامه: ۶۰۶۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۳ ...

چشم‌‌انداز بازار انرژی بلومبرگ که در این گزارش لحاظ شده، پیش‌بینی می‌کند که قیمت برنت در سال‌جاری میلادی به‌‌طور متوسط 84 دلار در هر بشکه، 80 دلار در هر بشکه در سال آینده، 79 دلار در هر بشکه در 2026، 73 دلار در هر بشکه در 2027 و 72 دلار در هر بشکه در 2028 خواهد بود. گزارش قبلی که در ابتدای ژوئن توسط گروه Fitch به سایت ریگزون ارسال شد، پیش‌بینی قیمت نفت برنت BMI و تا حدی پیش‌بینی قیمتی بلومبرگ را تایید می‌کند. گزارش دیگری که در پایان ماه مارس توسط گروه Fitch به ریگزون ارسال شد، پیش‌بینی قیمت برنت خود را دقیقا مانند BMI منتشر کرد. در آن گزارش، بلومبرگ پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت برنت در سال 2024 به‌‌طور متوسط 83 دلار در هر بشکه، در سال‌های 2025 و 2026 ،80 دلار به‌‌ازای هر بشکه و در سال‌های 2027 و  2028، به 72 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

 چشم‌‌انداز BMI از قیمت

تحلیلگران BMI در آخرین گزارش منتشر شده اعلام کرده‌‌اند: «ما به پیش‌بینی خود برای قیمت نفت‌‌ خام برنت به‌‌طور متوسط معادل 85 دلار در هر بشکه برای ادامه سال‌جاری و کاهش به 82 دلار در هر بشکه در 2025 پایبند هستیم.» این کارشناسان در ادامه گزارش خود آورده‌‌اند: «عملکرد بازار جهانی انرژی در سال‌جاری میلادی تا به امروز کمی ضعیف‌‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌‌کردیم بوده که خطر بروز روند نزولی را برای چشم‌‌انداز ما ایجاد می‌کند. با این حال، ما انتظار داریم ثبات نسبی حاکم بر بازار در طول ماه‌‌های تابستان، میانگین سالانه قیمت را افزایش و در اواخر سال تا حدی بی‌‌ثباتی‌‌های بازار را جبران کند.» تحلیلگران بازار انرژی نیز اعلام کردند: «در این شرایط، ما به وقوع یک اصلاح قیمت بالقوه در پیش‌بینی بازار خود برای سال 2025 امید داریم به دلیل آنکه داده‌‌های ما نشان می‌دهد که مازاد عرضه در سه‌‌ماهه‌‌ پیش‌‌رو پدیدار خواهد شد.» در این گزارش، تحلیلگران خاطرنشان کردند که برنت از ضررهایی که در ماه مه متحمل شده بود، بازگشته و تاکید کردند که این کالای استراتژیک از پایین‌‌ترین سطح 77 دلار و 50 سنت در هر بشکه در 4 ژوئن به حدود 86 دلار در هر بشکه نیز رسیده است. تحلیلگران در این گزارش می‌‌گویند: «این مساله تا حدی نشان‌‌دهنده اصلاح واقعی در فرآیند فروش، هرچند برخلاف جریان بازار نفت، در پی صدور آخرین اعلامیه از سوی ائتلاف اوپک‌‌پلاس است.»

 نگاهی به سایر متغیرها

با این حال، در این میان، مولفه‌‌های مهم‌تری نیز نقش داشته‌‌اند. تقاضای جهانی نفت به صورت فصلی در ماه‌‌های تابستان افزایش می‌‌یابد و صادرکنندگان کلیدی نفت مجبور هستند صادرات خود را برای تامین مصرف داخلی بالاتر، محدود کنند. کاهش سطح صادرات نفت احتمالا در سال‌جاری بارزتر خواهد بود در حالی که محدودیت‌های تولید اوپک‌‌پلاس همچنان پابرجاست. تحلیلگران BMI همچنین خاطرنشان کردند که در شرایط کنونی، روند اصلاح ساختار بازار انرژی نیز تقویت شده است.این موضوع با این دیدگاه مطابقت دارد که توازن فیزیکی بین عرضه و تقاضا به طور قابل‌‌توجهی در طول تابستان در نیمکره‌‌شمالی کاهش می‌‌یابد. تحلیلگران می‌‌گویند که بهبود جو روانی حاکم بر بازار نیز در افزایش قیمت اخیر تاثیرگذار بوده است. آنها در این گزارش خاطرنشان کردند: «داده‌‌های کمیسیون معاملات آتی کالا نشان می‌دهد که نسبت به موقعیت‌‌های درازمدت به کوتاه‌‌مدت، بهای برنت توسط منابع مالی مدیریت شده در بازار افزایش یافته است.» بر اساس این گزارش و تحت شرایط فعلی، احتمال می‌رود سرمایه‌گذاران نفتی بهبود شرایط بنیادی در بازار انرژی را تایید و تشخیص داده‌‌اند که کاهش قابل‌‌توجه قیمت در کوتاه‌‌مدت بعید خواهد بود. با این حال، شرایط کنونی حاکم بر بازار نشان‌‌دهنده افزایش پایدار قیمت به میزان قابل‌‌‌‌اعتنایی بالاتر از سطح قیمت فعلی نیست. تحلیلگران ادامه دادند: «با توجه به دورنمای ضعیف رشد اقتصاد جهانی و انتظار بازگشت راهبرد کاهش تزریق بشکه‌‌های اوپک‌‌پلاس به بازار از ابتدای اکتبر، این موضوع قابل پیش‌بینی بوده است.»

 افت تقاضای نفت خام

آنان هشدار دادند که در افق 2025، انتظار می‌رود تقاضا برای نفت کاهش یابد. بازار انرژی در شرف بازگشت به افت ساختاری بلندمدت است، با کاهش مصرف از 0.5‌درصد در سال‌جاری به صفر‌درصد در سال آینده و باقی ماندن در محدوده منفی برای بقیه سال‌های دهه جاری. آنها افزودند بروز فراز و نشیب چرخه‌‌ای در اقتصاد کلان، می‌تواند شاخص رشد اقتصادی را افزایش دهد. درعین حال اما، افزایش بهره‌‌وری انرژی و اقبال سریع از سوخت‌‌های جایگزین، به‌‌تدریج منحنی‌‌های رشد اقتصادی و تقاضای نفت را در سال‌های آینده از یکدیگر دورتر خواهد کرد. تحلیلگران حوزه انرژی افزودند: ما نسبت به چشم‌‌انداز تقاضای بازارهای نوظهور خوش‌بین‌‌تر هستیم، اما با این وجود کاهش رشد را از 2.9‌درصد در سال 2024، به 2.5‌درصد در سال 2025 دور از ذهن نمی‌بینیم. در گزارشی که اواخر هفته گذشته توسط پل‌‌هورسنل، رئیس تحقیقات کالای بانک استانداردچارترد به ریگزون فرستاده شد، تحلیلگران این شرکت، از جمله هورسنل تاکید کردند که برنت به‌‌سرعت شکاف نمودار یک دلار و 41 سنتی در هر بشکه را که پس از انقضای قرارداد آتی فروش ماه اوت به ‌‌وجود آمده بود ترمیم کرد. لازم به ذکر است قراردادهای آتی فروش مربوط به نیمه اول سپتامبر، هفته‌‌ای یک دلار و 45 سنت در هر بشکه افزایش یافت و در اول ژوئیه به 86 دلار و 60 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت در روز سه‌‌شنبه30 ژوئیه، تغییر چندانی نداشت و در سطحی باقی ماند که از اوایل ماه ژوئن (حدود دو ماه پیش) تاکنون مشاهده نشده بود. دلیل این امر، نگرانی‌هایی درباره تقاضا در چین گزارش شده است. انبوهی از اخبار اقتصادی ناامیدکننده از چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، بر قیمت کالاها تاثیر گذاشته است. نظرسنجی رویترز نشان داد که فعالیت تولیدی چین در ماه جولای برای سومین ماه کاهش یافته است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان