آخرین وضعیت پارک‌های جنگلی تهران/ آب سرخه حصار می‌رسد

بیانی در پایان در مورد آخرین وضعیت شرایط پارک جنگلی «خرگوش دره» اظهار کرد: چاه‌های آب این منطقه دو هفته پیش کف شکنی شد. در این پارک نیز تعدادی درخت خشک شده است ولی هنوز مجوز قطع نداده‌ایم . آبیاری به‌صورت کامل باید انجام شود. برخی درختان ۱۰۰ درصد خشک شده‌اند و باید حتما جایگزین شوند ولی درختان نیمه خشک با آبیاری احیا می‌شوند.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران ضمن اشاره به آخرین وضعیت برخی پارک‌های جنگلی تهران، از پلاک‌کوبی درختان پارک چیتگر خبر داد.

رضا بیانی در گفت و گو با ایسنا افزود: پس از اینکه هشت پارک جنگلی را بر اساس قرارداد پس از سال 98 به شهرداری‌های مختلف تهران به‌ویژه شهرداری‌های 5، 13 و 22 احاله مدیریت کردیم، پیگیری‌های خاصی را با همکاری دادستانی استان انجام دادیم که در زمینه پارک چیتگر به نتیجه رسیده است. آب با همکاری شرکت آب و فاضلاب منطقه 22  دوباره به پارک چیتگر رسیده است و آبیاری این پارک پس از حدود 15 سال به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اسناد مالکیت پارک چیتگر با توجه به اینکه در محدوده شهر تهران است را به نام منابع طبیعی ثبت کردیم و مدیرکل ثبت در این زمینه هماهنگی لازم را انجام داد. این کار باعث می‌شود در صورت بروز تخلفاتی در پارک، بر اساس سند مالکیت امکان شکایت برای ما وجود داشته باشد.

بیانی درباره اقدامات انجام شده در خصوص درختان خشک شده این پارک گفت: با توجه به هماهنگی انجام شده حدود 1000 اصله با بن بیش از سه سال در حال جایگزینی با درختان خشک شده است. درختان جایگزین شده پهن‌برگ، با نیاز آبی کم و بومی منطقه مانند اقاقیا، زبان گنجشک و بلوط هستند.

وی اضافه کرد: این کار ادامه پیدا می‌کند تا تمام پارک آبیاری شود و در صورت وجود درختان خشک با دستور دادستان و بر اساس طرح جایگزینی که شهرداری منطقع 22 به ما ارایه می‌کند، درختان را جایگزین می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران درباره آخرین وضعیت آب‌رسانی به درختان سرخه حصار گفت: شهرداری منطقه 13 قراردادی به ارزش 50 میلیارد تومان را برای احیای حدود شش حلقه چاه بسته است و تا حدود 20 روز آینده این کار انجام می‌شود و درختان آبیاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه درخت خشکیده در پارک سرخه‌حصار داریم که پس از انتقال آب باید آن‌ها را جایگزین کنیم، توضیح داد: حدود 1400 اصله درخت در این پارک باید جایگزین شود. به همین منظور طرح درختان جایگزین از سوی منطقه 13 ارایه و درکمیته فنی مصوب شد و مورد تایید دفتر جنگلداری سازمان قرار گرفت. شهرداری منطقه 13 اعلام کرده که همزمان با قطع درختانی که مجوز قطع گرفته‌اند، درختان بر اساس طرح مصوب کاشته می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران تاکید کرد: پس از سال‌ها اگر بتوانیم آب را به درختان چیتگر و سرخه حصار  برسانیم، وضعیت آن‌ها کمی بهتر می‌شود. این درختان طی سال‌های گذشته دچار تنش آبی شده بودند و در نتیجه آفت به عنوان عامل ثانویه به آن‌ها حمله کرده بود.

وی با توجه به افزایش دمای هوای تهران گفت: با هر یک درجه افزایش دما، حدود 10 درصد نیاز آبی گیاه افزایش می‌یابد. درصورت تامین نشدن این نیاز آبی، درخت دچار مشکلاتی مانند آفت‌زدگی می‌شود.

پلاک‌کوبی درختان پارک‌های جنگلی تهران
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پلاک‌کوبی درختان پارک‌های جنگلی احاله مدیریت شده گفت: با هماهنگی دادستانی، پلاک‌کوبی درختان در پارک‌های جنگلی احاله مدیریت شده در حال انجام است. این کار از پارک چیتگر آغاز شده است.

بیانی درباره نتایج پلاک‌کوبی درختان اظهارکرد: این کار باعث می‌شود قطع و جابجایی درختان با توجه به شناسنامه‌دار شدن آن‌ها کمتر اتفاق بیفتد یا صورت نگیرد. اگر درختی بدون مجوز قطع شود، شهرداری باید پاسخگو باشد و ما هم از طریق دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه علت قطع شدن درخت را پیگیری می‌کنیم و نحوه جایگزینی آن را جویا می‌شویم.

وی ادامه داد: حکم دادگاه در صورت اثبات جرم متناسب با آن صادر می‌شود و بند ب ماده 12 قانون افزایش بهره‌وری مد نظر قرار می‌گیرد حتی اگر تخلف در طرح‌های عمومی عمرانی صورت گرفته باشد، این ماده برای جبران خسارت درخت و خاک اعمال و خسارت به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران درباره آخرین وضعیت گود آبعلی که به محل دفع نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است، گفت: وضعیت این منطقه را در دادگاه در حال پیگیری هستیم. اداره کل پسماند شهرداری تهران بر اساس بند ب ماده 12 قانون افزایش بهره‌وری باید در جهت جبران خسارت تلاش کند. هرچند در آن مکان پسماندها و نخاله‌های ساختمانی تخلیه می‌شد ولی باید خسارت وارد شده به درختان اطراف و محدود جبران و درختان کاشته شود.

بیانی در پایان در مورد آخرین وضعیت شرایط پارک جنگلی «خرگوش دره» اظهار کرد: چاه‌های آب این منطقه دو هفته پیش کف شکنی شد. در این پارک نیز تعدادی درخت خشک شده است ولی هنوز مجوز قطع نداده‌ایم . آبیاری به‌صورت کامل باید انجام شود. برخی درختان 100 درصد خشک شده‌اند و باید حتما جایگزین شوند ولی درختان نیمه خشک با آبیاری احیا می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان