روش نصب سازه ال اس اف و پوشش های آن

روش اجرای سازه ال اس اف ( سیستم نیوزلندی) : پس از طراحی و محاسبه و تهیه نقشه ساخت سازه جهت اجرای سازه ال اس اف باید موارد ذیل رعایت گردد.

  1. اجرای فونداسیون جهت سازه ال اس اف :

 چنانچه کار طراحی و محاسبه ابعاد پی  و تعداد و قطر  میلگرد مصرفی را جهت اجرای فونداسیون توسط مهندس محاسب انجام گرفته باشد طبق آن پی مورد نظر را اجرا گردد. ولی به طور معمول عمق پی با توجه به نواری یا گسترده بودن  ( رادیه ) آن بین 40 تا 50 سانتی متر و عرض پی به صورت نواری 50تا 60 سانتی متر اجرا می گردد . باید توجه داشت اجرای پی به صورت گسترده ( رادیه) گزینه مناسب تری می باشد.

  1. سرهم بندی دیوار سازه ال اس اف  :

پس از اجرای پی و رگلاژ نمودن آن و اطمینان از تراز بودن آن شروع به پیچ کردن سازه و سر هم بندی آن به وسیله پیچ مخصوص ( ویفر و یا واشر دار ) نمود . تعداد پیچ مصرفی به طور میانگین 50 تا 60 عدد برای هر متر مربع دیوار می باشد. 

  • نصب دیواره های سازه ال اس اف :

 پس از سرهم بندی سازه دیواره سازه نوبت به نصب و اتصال دیواره ها به یکدیگر با استفاده از پیچ مخصوص سازه می رسد تا به صورت کلاف یکپارچه در آمده و آماده اتصال سازه سقف گردد.

روش نصب سازه ال اس اف و پوشش های آن

  • سرهم بندی سازه سقف :

  همزمان و یا بعد از  سرهم بندی دیواره  های سازه LSF با توجه به شرایط و فضای موجودکارگاه ، شروع به سرهم بندی سازه سقف (خرپا ، جویست ،روف ) می نماییم .

  • نصب سازه سقف :

  پس از اتصال دیواره ها و سر هم بندی سازه های سقف ، سازه های خرپا و یا جویست به مکان مورد نظر منتقل و به دیواره ها متصل می گردد .

  • رگلاژ و نصب انکر بولت :

پس از نصب سازه دیوار و سقف و اتصال آنها به هم به وسیله پیچ سازه ( شیروانی یا بکسی )  ، باید سازه LSF  را اگر سطح پی تراز باشد به فونداسیون و اگر تراز نباشد با کمک موادی مانند گروت اپوکسی،  رگلاژ (تراز) نموده و  به وسیله انکر بولت ( رول بلت ) هیلتی و یا HSA  که از انواع مکانیکی و یا شیمیایی آن میتوان استفاده نمود ، به فونداسیون متصل نمود.   

  • نصب ورق OSB:

 پس از اتمام کار اتصال سازه به پی شروع به  نصب تخته OSB  که الزاما از گرید های 3 و 4 آن که خاصیت ضد آب دارند استفاده نمود ، می نماییم . باید توجه داشت حداقل ضخامت ورق OSB نباید کمتر از 12 میلی متر باشد و بهتر است که روش نصب آن به صورت آجرچین باشد به طوری که سعی شود که درز های تخته های OSB  ردیف پایین و بالا در یک جهت نباشد. از پیچ های سر مته برای اتصال ورق OSB  به سازه LSF  میتوان استفاده نمود. از ماستیک پلی اورتان و یا MS  میتوان جهت درز گیری بین دو تخته OSB  جهت اطمینان از ورود رطوبت ، حشرات و یا باد به داخل فضا استفاده نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید و اجرای سازه ال اس اف با شماره  02188058120تماس بگیرید.

روش نصب سازه ال اس اف و پوشش های آن

  • اجرای لایه بخار بند:

 بعد از اتمام نصب ورق OSB به سازه و اطمینان از هم سطح بودن تمامی تخته ها میتوان شروع به نصب و اجرای  لایه بخاربند که در اصطلاح عامیانه به آن تای وک ( TYVEK)  که نام برند شرکت آمریکایی تولید کننده لایه بخاربند هست نیز گفته می شود استفاده نمود . نحوه عملکرد لایه بخاربند به این صورت می باشد که میعانات و رطوبت را از سمت سازه LSF به بیرون هدایت کرده و از ورود رطوبت از سمت بیرون نما به داخل فضا جلوگیری نماید. از لایه بخاربند سه  لایه و یا پنج لایه میتوان برای نما استفاده نمود.

  • نصب پوشش سقف :

جهت اجرای پوشش سقف ابتدا باید لایه ورق OSB  اجرا گردد تا هم پل حرارتی کمتر شود و هم بستر مناسبی جهت اجرای لایه بخاربند فراهم گردد. جهت پوشش سقف میتوان از شینگل ، آندوویلا و یا ورق های موجدار استفاده نمود. از طرحهای مختلف شینگل  ( گوتیک ،  هگزا ، آجری )میتوان جهت پوشش سقف استفاده نمود.

  • اعمال پوشش سیلر جهت آب بندی:

  قبل از شروع به  نصب پوشش نما از متریال فایبر سمنت برد لازم می باشد که پشت پنل سمنت برد از  پرایمر یا سیلر مخصوص فایبر سمنت برد که وظیفه آب گریز نمودن و جلوگیری از نفوذ رطوبت به آن را به عهده دارد اعمال نمود.

  • نصب پوشش نمای خارجی دیوار :

جهت پوشش نمای دیوار LSF می توان از متریال ها و مصالح مختلف استفاده نمود. باید توجه نمود با توجه به ساختار سازه LSF  بهتر است از متریال های خشک(اجرای بدون ملات) جهت اجرای نما استفاده نمود. در ذیل به برخی از متریال هایی که میتوان برای نمای سازه LSF  و مختصری از نحوه نصب آنها اشاره می گردد.

  • فایبر سمنت برد : فایبر سمنت برد در دو طرح ساده و طرح چوب شاید یکی از بهترین متریال های مناسب جهت اجرای نمای روی سازه های مانند ال اس اف می باشد . ابعاد پنل های ساده معمولا 120*240 و ابعاد پنل های طرح چوب معمولا 20*240 و یا 20*300 و 20*400 در نوع خارجی آن می باشد. فایبر سمنت طرح چوب را به دو روش سایدینگ (کرکره ای) و با درز اجرا می گردد. جهت اجرای به روش سایدینگ نیاز می باشد که پنل اول از پایین کار نصب و پنل بعدی به صورت کرکره با همپوشانی 3 سانتی متر بر روی آن اجرا گردد. در روش اجرای سمنت برد طرح چوب با درز نیاز می باشد که پنل اول از پایین کار نصب و سپس پروفیل A پشت پنل و مابین پنل اول ودوم قرار داده وسپس تا انتها به همین شکل اجرا گردد. برای اجرای فایبر سمنت برد طرح ساده نیز بعد از برش به اندازه دلخواه به مانند اجرای با درز طرح چوب از پروفیل A مابین دو پنل سمنت برد استفاده و اجرا می گردد.

  • آکواپنل ، بوردکس : این دسته از متریال ها برای اجرای بدون درز و برای ایجاد سطح صاف و یکدست مناسب می باشد. اجرای آن به مانند اجرای سمنت برد می باشد ولی باید به این نکته توجه داشت که حتی بعد از نصب باید سطح پنل به وسیله مش فایبر گلاس و بتونه مخصوص به صورت پلاستر اجرا گردد.
  1. اجرای عایق پشم سنگ یا پلی اورتان پاششی: پس از اجرای نما، زمان اجرای عایق حرارتی و صوتی از داخل و بین سازه ها می باشد. عایق پشم سنگ مناسب برای اجرا ی بین سازه ال اس اف پشم سنگ تخته ای با ضخامت 5 سانتی متر می باشد. دانسیته مناسب جهت اجرا دانسیته 80 ،100 ، 120 می باشد. باید توجه داشت که در هنگام کارگذاری عایق پشم سنگ ابعاد مورد استفاده  پشم سنگ در داخل سازه باید بیشتر از حد فاصل دو سازه عمودی باشد تا منافذ ورود احتمالی هوا کاملا بسته شود. شاید یکی از مناسب ترین عایق ها ، عایق پلی اورتان دو جزیی پاششی می باشد که با استفاده از نازل مخصوص و پمپ آن که شامل دو مخزن جداگانه و پمپ میکسر می باشد انجام می گردد. به دلیل بخار سمی حاصل از میکس و اجرا این عایق نیاز به تجهیرات ، لباس و ماسک مخصوص می باشد.

  2. اجرای تاسیسات سازه ال اس اف  : پس از اجرای عایق مورد نظر شروع به اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی سازه می نماییم . باید به این نکته اشاره نمود که در سیستم سازه LSF نیوزلندی محل عبور تاسیسات در نطر گرفته شده است و نیازی به سوراخ کاری به مانند سیستم سازه کانادایی نمی باشد.

  3. اجرای نمای داخلی سازه ال اس اف :  هنگامی که تاسیسات برقی و مکانیکی اجرا گردید شروع به نصب پوشش نمای داخل می نماییم . باید توجه نمود که اگرجهت پوشش از گچبرگ استفاده می نماییم باید حتی الامکان از دولایه و به صورت آجری استفاده کرد به طوری که  درز لایه اول و دوم با هم منطبق نباشد. می توان از فایبر سمنت برد نیز در داخل فضا و سرویس های بهداشتی و حمام به دلیل مقاومت بیشتر و مقامت در برار رطوبت نیز استفاده نمود.

    روش نصب سازه ال اس اف و پوشش های آن

  4. رنگ آمیزی نمای خارج و داخل : در جهت نمای بیرون اگر ازمتریال سمنت برد و یا آکواپنل استفاده می نماییم الزاما باید از رنگ مخصوص نما بر پایه آب (آکرلیک) به دلیل تنفس پذیری و چسبندگی بیشتر استفاده نمود . در داخل فضا می توان از انواع رنگ های موجود در بازار که بر پایه آب ، روغن و یا پلاستیک است استفاده نمود. چنانچه از رنگ های صنعتی مانند اپکسی و یا پولی اورتان استفاده می گردد با ید حتما از پرایمر مخصوص آن قبل از اعمال استفاده گردد تا چسبندگی لازم ایجاد گردد.
  • روش اجرای سازه ال اس اف  ( سیستم کانادایی) :

سیستم کانادایی و نوع پوشش های آن به مانند سیستم نیوزلندی می ابشد . با این تفاوت که در سیستم کانادایی سازه به پروفیل های استاد و رانر به پروژه منتقل می گردد و در محل پروژه در اندازه مورد نیاز تولید و نصب می گردد . به این دلیل ممکن خطای انسانی در این نوع سیستم به وجود آید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان