کشف کوزه‌ای مملو از سکه‌های طلای ایران باستان

بر اساس بیانیه‌ای که توسط دانشگاه «میشیگان» ‌ منتشر شده است، ‌ به نظر می‌رسد این سکه‌ها در «سارد»،  شهری باستانی واقع در ۹۷ کیلومتری «نوشن» ضرب شده باشند.

یک ظرف مملو از سکه‌های طلا در شهر باستانی یونانی واقع در ترکیه کشف شد. باستان‌شناسان می‌گویند این سکه‌ها در ایران باستان ضرب شده است.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان با کاوش در ترکیه ظرفی شبیه کوزه را کشف کردند که به همراه گنجینه‌ای از سکه‌های طلای ایرانی دفن شده بود.

«لایوساینس» درباره این کشف تازه نوشت، ‌ این سکه‌های طلا داخل یکی از اتاق‌های خانه‌ای در شهر باستانی یونانی «نوشن» واقع در غرب ترکیه کشف شده‌اند. روی این سکه‌ها شکل یک کماندار زانو زده نقش بسته است که طرح «دَریک» ‌ ایرانی، نوعی سکه طلای ضرب‌شده توسط امپراتوری ایران بوده است.  

بر اساس بیانیه‌ای که توسط دانشگاه «میشیگان» ‌ منتشر شده است، ‌ به نظر می‌رسد این سکه‌ها در «سارد»،  شهری باستانی واقع در 97 کیلومتری «نوشن» ضرب شده باشند.

بر اساس ویژگی‌های سکه‌ها می‌شود نتیجه گرفت که آنها در حوالی قرن پنجم پیش از میلاد ضرب شده‌اند.

دَریک، سکه زرین ایران است که از دوره داریوش اول هخامنشی ضرب شد و رواج پیدا کرد.  سکه دریک زرین تنها به فرمان شخص پادشاه ضرب می‌شد و در تمام کشورهـای مجـاور به ویژه یونان بسیار رواج داشت و قسمت مهمـی از داد و ستدها از مصر تا هندوستان با آن انجام می‌شد.

«کریستوفر رات»، استاد رشته هنر مدیترانه باستان و باستان‌شناسی در دانشگاه میشیگان گفت: «به گفته گزنفون، مورخ یونانی یک سکه دریک، معادل دستمزد یک ماه یک سرباز بود.»

در چند سال اخیر محل کشف این سکه‌ها، محل اکتشاف آثار تاریخی دیگری از جمله تکه‌های سفال متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد بوده است که در دیوارهای قدیمی‌تر خانه که به دوران هلنیستی تعلق داشتند، پنهان شده بودند.

دوره هلنیستی پس از مرگ اسکندر مقدونی در سال 323 قبل از میلاد آغاز شد و تا فتح آخرین قلمرو هلنیستی توسط روم در سال 31 قبل از میلاد ادامه داشت. در طول قرن ششم قبل از میلاد، «نوشن» به همراه سایر شهرهای یونان به امپراتوری ایران محلق شده بودند.

بر اساس بیانیه دانشگاه «میشیگان»، این منطقه در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد، برای مدتی از سلطه ایران خارج شد، اما در طول قرن چهارم قبل از میلاد دوباره به امپراتوری ایران ملحق شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان