ایرانی‌ ها دو برابر اروپایی‌ها و ۲۲ کیلو در سال روغن می‌خورند

سالهاست تامین ۹۰ درصد نیاز روغن کشور وابسته به واردات است، برنامه‌های خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی موفق نبوده و نتوانسته از این وابستگی بکاهد.

مصرف دو برابری روغن در کشور باعث خروج سالانه 2.5 میلیارد دلار ارز و مشکلات سلامتی برای مردم می‌شود و دهه‌هاست این وضعیت ادامه دارد.

به گزارش فارس؛ «ایرانی‌ها دو برابر اروپایی‌ها و 22 کیلو در سال روغن می‌خورند» اینها را رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس محمد جواد عسگری می‌گوید.

به استناد آمار گمرک، سال گذشته به ارزش 2.5 میلیارد دلار روغن خوراکی از کشورهای دیگر وارد شده است.

 سالهاست تامین 90 درصد نیاز روغن کشور وابسته به واردات است، برنامه‌های خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی موفق نبوده و نتوانسته از این وابستگی بکاهد.

با ارزی که برای واردات روغن صرف می‌شود می‌توان 4 ماه یارانه معیشتی 80 میلیون نفر را پرداخت کرد.

با مصرف استاندارد روغن سالانه 1.25 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

واردات روغن با ارز ترجیحی تا اردیبهشت پارسال (4200 تومان) و پس از آن(28500 تومان) انجام می‌شود که رقم معنی داری با نرخ آزاد ارز دارد.

مسئله تنها خروج ارز از کشور نیست به استناد بررسی‌های حوزه سلامت، با مصرف بیش از استاندارد روغن بیماری‌های قلبی و عروقی، کبد چرب، سرطان، چاقی، دیابت، افسردگی، مشکلات گوارشی، از کار افتادن کلیه‌ها هم به سراغ مردم می‌آید، جامعه مریض و غیرفعال می‌شود و هزینه مضاعفی روی دوش اقتصاد می‌گذارد.

کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که باید تولید داخل را افزایش داد، اگر برنامه‌های خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی به درستی اجرا می‌شد وابستگی به حداقل می‌رسید.

در مقابل کارشناس کشاورزی افشین خاقانی می‌گوید که مصرف اگر به استاندارد جهانی برسد 50 درصد خودکفایی به همین راحتی حاصل می‌شود در کنار آن باید مافیای واردات که سالها ریشه دوانیده حذف شود تا تولید در داخل جان بگیرد.

یک پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد که راهکار اصلی در راستای خودکفایی روغن، «حذف ارز ترجیحی واردات روغن» و از کار انداختن منفعت فضایی آن برای وارد کنندگان، «فرهنگ‌سازی مضرات روغن» حداقل در صدا و سیما و اجرای«طرح الگوی کشت» و جایگزینی محصولات اصلی به جای محصولات غیر ضروری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان