معرفی نماینده ایرلند و اتریش در اسکار بین المللی ۲۰۲۵

ایرلند و اتریش فیلم نماینده خود در اسکار بین المللی را معرفی کردند.

مهر نوشت: «نی کپ» در حالی فیلم منتخب ایرلند در رقابت فیلم بین‌المللی اسکار 2025 شد که احتمال می‌رود حمایت صریح شخصیت‌های فیلم از حقوق فلسطینی‌ها و محکوم کردن مکرر حملات اسرائیل به غزه، بازدارنده شود.

به گزارش ورایتی، ایرلند «نی کپ» (مفصل زانو) را به عنوان نماینده این کشور به بخش فیلم بلند بین‌المللی اسکار ارسال کرد و نام خود را به عنوان اولین کشوری که وارد رقابت جوایز اسکار 2025 می شود، به ثبت رساند.

آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند این انتخاب را پس از آن انجام داد که این فیلم در جشنواره ساندنس خوش درخشید و سونی پیکچرز کلاسیک فیلم را خرید و در جشنواره‌های سراسر جهان با تحسین روبه رو شد.

دیروز جمعه، همزمان با اکران فیلم «نی کپ» در آمریکا، اعلام شد این فیلم نماینده ایرلند در اسکار خواهد بود. این فیلم قرار است از 8 آگوست در ایرلند اکران شود و انتظار می‌رود در گیشه سینماها رکوردشکن ظاهر شود.

معرفی نماینده ایرلند و اتریش در اسکار بین المللی

«نی کپ» به نویسندگی و کارگردانی ریچ پپیات، یک کمدی نیمه اتوبیوگرافیک درباره گروه سه نفره هیپ‌هاپ ایرلند شمالی به نام «نی کپ» است که به شدت صریح صحبت می‌کنند. این فیلم این گروه را در حالی در مرکز داستان قرار داده که آنها از سال 2017 سبک موسیقی رپ پانک ایرلندی را خلق و با آن زبان‌های ایرلندی و انگلیسی را درهم ادغام کردند و در نهایت به نماد جنبش حقوق مدنی برای نجات زبان مادری بدل شدند. همه اینها در حالی رخ می‌دهد که آنها با مقامات دولتی، گروه‌های شبه‌نظامی و مصرف مواد مخدر هم درگیر هستند.

اعضای «نی کپ» که با نام‌های هنری‌شان شناخته می‌شوند شامل مو چارا (لیام اوگ او هناید)، موگلی باپ (ناوایس او کایرالاین) و دی‌جی پرووا (جی‌جی او دوچارتایگ)، همگی در نقش‌های خودشان بازی می‌کنند و مایکل فاسبندر از دیگر بازیگران فیلم است.

چارا درباره ارسال فیلم به اسکار گفت: فرهنگی که مدت‌های مدید به طرز وحشیانه‌ای سرکوب شده بود و زبان آن تقریباً رو به انقراض بود، اکنون در بزرگترین صحنه جهان مطرح شده و این یک امتیاز بزرگ است. یک داستان بین‌المللی است و مردم را وادار می‌کند تا در فرهنگ و زبان خود را تامل و به رابطه خود با زبان بومی‌شان فکر کنند.

«نی کپ» توسط کمیته انتخاب ایرلند شامل استفن ریا بازیگر نامزد اسکار، کالم برد کارگردان «دختر آرام»، لیزا مولکای کارگردان «دروغ‌هایی که می‌گوییم»، لیام کانینگهام بازیگر «بازی تاج و تخت»، برید نی نیچتین بازیگر «رویز و فرانک» و ربکا اوفلانگان تهیه کننده «فلورا و پسر»، انتخاب شد.

معرفی «نی کپ» برای اسکار در حالی انجام می‌شود که فیلم‌سازی ایرلندی هر روز بیشتر مطرح است و 2 سال پیش «دختر آرام» به اولین فیلم ایرلندی زبان بدل شد که به فهرست نامزدی اسکار راه یافت و در نهایت جایزه را به «در جبهه غرب خبری نیست» واگذار کرد.

با توجه به هیاهویی که «نی کپ» از زمان اکرانش در ساندنس ایجاد کرده، امید زیادی وجود دارد که فیلم بتواند جا پای «دختر آرام» بگذارد، اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که لحن ضد نظام، اشاره‌ مکرر به مواد مخدر و دیدگاه‌های سیاسی خود گروه - از جمله حمایت صریح آنها از حقوق فلسطینی‌ها و محکوم کردن مکرر حملات اسراییل به غزه - مانعی بالقوه برای جلو رفتن فیلم شود.

فهرست نهایی اسکار 17 دسامبر اعلام و 5 نامزد نهایی 17 ژانویه 2025 معرفی خواهند شد. مراسم نود و هفتمین دوره جوایز اسکار 3 مارس 2025 در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

معرفی نماینده ایرلند و اتریش در اسکار بین المللی

«حمام شیطان» نماینده اتریش

اتریش فیلم ترسناک «حمام شیطان» را که برنده جایزه برلیناله شده است، به عنوان نماینده خود به اسکار بین‌المللی 2025 معرفی کرد.

«حمام شیطان» یک فیلم مهیج روان‌شناختی که در جشنواره فیلم برلین حضور داشت، نماینده اتریش در بخش رقابتی بین‌المللی فیلم بلند 2025 شد. این فیلم خرس نقره‌ای بهترین فیلمبرداری را برای مارتین گشلاخت از برلیناله دریافت کرد.

«حمام شیطان» به کارگردانی ورونیکا فرانتس و سورین فیالا است. این دو فیلمساز اتریشی سازنده «شب بخیر مامان» هم بودند که در ونیز نمایش داده شد و نماینده اتریش در اسکار هم بود. از این فیلم یک اقتباس انگلیسی زبان به همین نام با بازی نائومی واتس توسط آمازون ساخته شد.

داستان «حمام شیطان» در سال 1750 در روستایی در اتریش رخ می‌دهد و در آن آنیا پلاسگ نقش آگنس، زن جوان متاهلی بازی می‌کند که در دنیای شوهرش که محدود به کارهای روزمره است، احساس ظلم می‌کند. این زن متدین و بسیار حساس، قبل از اینکه مرتکب یک عمل خشونت‌آمیز شود که آن را تنها راه رهایی از زندان درونی خود می‌بیند، در افسردگی عمیقی فرو می‌رود.

این فیلم بر اساس شواهد تاریخی و الهام گرفته شده از داستان‌های واقعی زنانی است که برای فرار از خودکشی، با ارتکاب قتل به پایان راه زندگی خود می‌رسند.

پیش از اتریش، ایرلند به عنوان اولین کشور شرکت کننده در اسکار بین‌المللی 2025، فیلم «نی‌کپ» را به آکادمی معرفی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان