کاهش فشار فروش در بورس

بازگشت استراتژی محافظه‌کارانه به بورس

شماره روزنامه: ۶۰۶۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۳ ...

کاهش فشار فروش در بورس

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه، با بیان اینکه هفته گذشته هفته چندان خوبی برای بازار سرمایه نبود، گفت: البته در پیش‌بینی‌ها عنوان شده بود که احتمالا هفته قبل روند منفی داشته باشد، اما اتفاق سیاسی که در خصوص ترور آقای هنیه در تهران رخ داد، مقداری معادلات را بر هم زد و منفی‌های قابل پیش‌بینی را تشدید کرد. پیش‌بینی می‌شد به دلیل عدم‌رفع ابهامات حاکم بر بازار سرمایه، مشخص نبودن تیم اقتصادی آقای پزشکیان، عدم‌کاهش نرخ بهره بانکی، عدم‌افزایش نرخ دلار نیما به سطح مطلوب و... هفته‌ای منفی اما متعادل داشته باشیم، اما موضوع ترور، بازار را از تعادل خارج و منفی‌ها را تشدید کرد. وی ادامه داد: ریسک‌های سیاسی ترس را به بازارها القا می‌کند، همان‌طور که بارها عنوان شده سرمایه و پول ترسو هستند و از اتفاقات ریسکی گریزانند و این اتفاق یک اتفاق ریسکی است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین اتفاقی در این ابعاد اثری روی بازارهای مالی نداشته باشد.

در انتهای هفته گذشته، روزهای خیلی سختی را در بازار سرمایه گذراندیم، اما به نظر می‌رسد هیجان منفی بازار در روز چهارشنبه تخلیه شده باشد. این تحلیلگر بیان کرد: انتظار دارم در هفته پیش‌رو کمی روند منفی کاهش یابد، ولی هنوز سایه ابهاماتی مثل نحوه پاسخگویی ایران به جسارت اسرائیل بر سر بازار است. با توجه به اینکه در روزهای پایانی هفته گذشته افزایش دلار بازار آزاد را تا محدوده‌های 61هزار تومان مشاهده کردیم و در حال حاضر قیمت دلار در همین محدوده است و حتی احتمال افزایش قیمت هم دارد، چنانچه در هفته جاری شاهد افزایش قابل‌توجه نرخ دلار نیما با هدف کم‌کردن فاصله با دلار بازار آزاد باشیم و از طرفی با توجه به اینکه نرخ طلا هم در سطح جهان افزایشی شده و همچنین سایر کامودیتی‌ها هم می‌توانند هفته مثبتی را داشته باشند، به نظر می‌رسد که این اتفاقات مثبت می‌تواند تا حدودی فشار فروش بازار سهام را کاهش دهد.

محبی گفت که به‌شخصه انتظار ندارد هفته مثبتی را پیش‌رو داشته باشیم و ادامه داد: با وجود این انتظار دارم منفی‌های سنگین نخوریم و بیشتر از روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شاهد منفی‌های پرشور نباشیم. به هر حال در بازار سرمایه ایران هفته گذشته حدود 96‌درصد نمادها منفی و در صف فروش بودند، اما انتظار دارم که در هفته جاری شرایط کمی بهتر شود. وی افزود: هفته قبل هفته خوبی برای بازار سرمایه نبود. نه‌تنها برای بازار سرمایه بلکه برای سیاست ایران هم هفته خوبی نبود. به هر حال هنوز زیاد از حضور پزشکیان نمی‌گذرد و اتفاق اخیر نشان می‌دهد که او نه‌تنها در بحث اقتصادی، بلکه در روابط سیاسی هم با چالش‌هایی مواجه خواهد بود؛ به این معنی که افرادی خارج از ایران هستند که ممکن است از حضور وی بر صندلی ریاست دولت خوشحال نباشند و این امر باعث می‌شود اثرات منفی بر بازارهای مالی ایران مشاهده شود. به‌طور کلی هفته پیش‌رو را هفته‌ای متعادل و منفی می‌بینم و انتظار مثبت برای این هفته ندارم.

 

بورس در انتظار گذر از تنش‌‌‌ها

حسین نیا copy

حسن حسین‌‌‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه، با اشاره به اینکه بازار سهام سال 1403 را در شرایطی شروع کرد که تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و ریسک‌‌‌های سیستماتیک وارد دور تند شدند، گفت: از آن زمان عملا شاهد بروز اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی به صورت پی‌درپی هستیم. با توجه به این اتفاقات شاخص‌‌‌های قیمتی بورس به سمت نزول میل پیدا کردند. هر چند سیاستگذاری مالی دولت و سیاستگذاری پولی بانک‌مرکزی در تشدید افت بورس موثر بود، اما نمی‌‌‌توان نقش ریسک‌‌‌هایی را که عملا با استراتژی‌‌‌های تنوع‌بخشی سهام قابل پوشش نیستند بی‌تاثیر دانست.

وی ادامه داد: در تازه‌‌‌ترین اتفاق، پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم که انتظارات فعالان اقتصادی و بورسی بر بهبود شرایط و گذر از اتفاقات سه‌سال اخیر حکایت داشت و مهم‌ترین اخباری که سهامداران پیگیر آن بودند چینش کابینه و به‌ویژه وزرا و معاونان مرتبط با اقتصاد و بازار سهام بود، به‌یکباره در یک عملیات ترور، صفحه جدیدی از ریسک‌‌‌های سیستماتیک و تنش‌‌‌های نظامی منطقه‌‌‌ای ورق خورد. این تحلیلگر افزود: روز چهارشنبه با اعلام ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، بورس افت بیش از 2‌درصدی را ثبت کرد تا منتظر اتفاقات آتی از جمله نحوه مواجهه ایران با این ترور و سطح درگیری‌‌‌ها بماند. هرچند طرفین درگیر در منطقه اعم از دولت‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و فرامنطقه‌‌‌ای، از عدم‌تمایل به گسترش سطح برخورد صحبت می‌کنند، ولی در بازار سهام همواره ترس از زیان بیشتر و در عین حال تجربیات ماه‌های گذشته به اتخاذ استراتژی محافظه‌کارانه در فعالان منجر شده است.

حسین‌‌‌نیا گفت: بررسی معاملات بورس در روز چهارشنبه چند نکته قابل‌توجه نیز داشت؛ افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل و دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای تزریق پول به صندوق تثبیت بازار و حمایت از سهامداران. هرچند مبالغ اعلامی جهت واریز برای حمایت از سهام در حدی نیست که بتواند تاثیرگذار باشد، ولی به‌یقین می‌‌‌توان اعلام کرد که تغییر در مسوولان دولتی با نگرش متفاوتی همراه بوده و برعکس ماه‌‌‌های گذشته و دولت قبل که در موقعیت‌‌‌های مشابه صدای سهامداران به گوش مسوولان تصمیم‌گیر نمی‌‌‌رسید، در مقطع فعلی و با وجود عدم‌استقرار کامل دولت جدید، نشانه‌‌‌های امیدوارکننده قابل رویت است.

این تحلیلگر گفت: هرچند اولین گفتمان حمایت از بورس در دولت جدید در یک‌روز پرتنش و با جو احتمال بروز درگیری‌‌‌های گسترده مشاهده شد، اما اگر دولت چهاردهم بر گفته‌‌‌های مهره‌‌‌های کلیدی خود در دوران انتخابات پایدار بماند، می‌‌‌توان امیدوار بود که به‌تدریج شاهد اتفاقات بنیادی در جهت تغییر شرایط سودآوری بنگاه‌‌‌های بزرگ تولیدی حاضر در بورس نیز خواهیم بود. اما آنچه در مقطع فعلی اهمیت پیدا می‌کند، گذر منطقه و کشورمان از شرایط و تنش فعلی تحمیلی است که البته در موارد مشابه با عقلانیت تصمیم‌گیران و مسوولان، کشورمان از گردنه‌‌‌های سخت همچون ترور سردار سلیمانی نیز عبور کرده و باید منتظر عبور از تنش‌های فعلی نیز باشیم. آنچه برای هفته پیش‌رو انتظار می‌رود، مطابق بیانات معاون اول رئیس‌جمهور، حمایت از سهامداران با ورود پول جدید کلید خواهد خورد که البته نحوه ایفای نقش سازمان بورس و صندوق‌های فعال در بازار سرمایه نیز اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان