دلیل ورم پا و دست و پف چشم و صورت

ورم در هر نقطه از صورت و بدن می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و نشان‌دهنده‌ی یک مشکل زمینه‌ای باشد که برای تشخیص تقریبی علت ورم دانستن این نکات ضروری است.

هر تغییری در ظاهر و داخل بدن، نشانه از مشکلی است که عضوی را درگیر خود کرده و این تغییرات علامت های مقدسی هستند که شما را از وجود خطر مطلع میسازند برای همین از کنار این مسائل نباید به سادگی گذشت. یکی از تغییرات رایج، پف و تورمی است که در صورت، دست و پاها دیده می شود .

دلیل ورم و پف چشم

به گزارش نمناک، پوست نزدیک چشم شما نازک و ظریف است به همین دلیل به سرعت میتواند واکنش بدن را بروز دهد. گاهی اوقات برخی افراد دچار پف چشم می شوند که معمولاً خود به خود برطرف می شود اما اگر اغلب این تورم اتفاق می افتد، دلیل به شرح زیر است:

خوردن نمک زیاد

مصرف بیش از اندازه نمک بدلیل ایجاد تغییراتی در دفع و احتباس آب، منجربه تورم اطراف چشم بخصوص زیر چشم می شود.

نداشتن خواب کافی

نداشتن خواب کافی همچنین می تواند باعث تورم زیر چشم، افتادگی پلک، قرمزی چشم و سیاهی دور چشم شود. درمورد سایر عوارض ناشی از کم خوابی میتوان به پوست رنگ پریده و افتادگی پوست اطراف دهان اشاره کرد.

آلرژی

آلرژی می تواند باعث تجمع مایع در سینوس ها و اطراف چشم شود و منجر به تورم زیر چشم شود.

عفونت چشم

عفونت در یک یا هر دو چشم یا پلک ها می تواند باعث تورم زیر چشم شود که اغلب از یک چشم شروع می شود و می تواند به سرعت به چشم دیگر سرایت کند.

مسدود شدن مجاری اشک

اگر مجاری اشک شما مسدود شده باشد، ممکن است مایع در اطراف چشم شما جمع و باعث تورم زیر چشم شود.

بیماری گریوز

این بیماری که به عنوان بیماری چشمی تیروئید نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث تغییراتی در بافت اطراف چشم شود و منجر به تورم زیر چشم شود.

مونونوکلئوز

تغییرات چشم و بینایی، از جمله تورم زیر چشم، می تواند نشان دهنده مونونوکلئوز باشد که گاهی به آن «بیماری بوسیدن» می گویند، اما می تواند از طریق عطسه و سرفه نیز منتقل شود.

دلیل ورم یک سوم پایینی صورت

اگر چانه و گونه های شما پف کرده است و دلیل آن حالت طبیعی صورت یا افزایش وزن شما نیست، ممکن است دلایلی برای آن وجود داشته باشد که شامل:

کم کاری تیروئید

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید هورمون کافی برای بدن شما تولید نمیکند.

سندرم کوشینگ

این زمانی اتفاق می افتد که غدد فوق کلیوی شما کورتیزول، هورمونی بیش از حد تولید می کنند. افراد مبتلا به این سندرم ممکن است چاق شوند و صورت پف کرده ای داشته باشند. علائم دیگر این سندرم عبارتند از:چربی دور گردن، قوز بین شانه ها، علائم کشش بنفش، و ضعف عضلات یا استخوان ها.

سندرم شوگرن

این یک وضعیت جدی مدت است که در آن سیستم ایمنی بدن به بزاق و غدد اشکی حمله می کند و می تواند گونه های شما را به دلیل تورم غدد بزاقی پف کرده یا متورم نشان دهد.

لنفادنیت

این مشکل مربوط به زمانی است که یک یا چند غدد لنفاوی به دلیل عفونت مجاور متورم می شوند. اگر عفونت در سر یا گردن شما باشد، ممکن است یک یا هر دو گونه شما متورم شود.

سنگ های بزاقی

این ها رسوبات کلسیم سختی هستند که در غدد بزاقی شما تشکیل می شوند. این مسئله بیشتر افراد بین 30 تا 60 سال را مبتلا می کند و در مردان شایع تر است.

دلیل ورم دست ها و انگشتان دست

گاهی اوقات وقتی مایعات زیادی در بافت ها وجود دارد، دست ها متورم می شوند که اغلب در دوران بارداری یا زمانی که دما تغییر میکند اتفاق می افتد. هنگامی که دست ها متورم می شوند، ممکن است بزرگتر از حد معمول به نظر برسند. پوست ممکن است پف کرده یا براق تر باشد و فشار دادن روی پوست ممکن است فرورفتگی ایجاد کند. دلایلی وجود دارد که می تواند باعث پف کردن دست شود که شامل:

خوردن یک وعده غذایی سنگین و شور

  • برخی سرطان‌ها و داروهای شیمی‌درمانی که می‌توانند دست‌ها را همراه با پا، مچ پا، ساق پا و صورت متورم کنند.
  • کلیه‌ها درصورتی که خوب کار نکنند.
  • آرتریت می تواند باعث تورم و سفت شدن مفاصل به خصوص در دست ها شود.
  • گاهی اوقات، مشکلات رگ های خونی می تواند باعث تورم یک دست شود.

دلیل ورم پاها، مچ پا یا پاهای متورم

اصلی ترین دلایل ورم پاها را میتوان به شرح زیر نام برد:

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یکی از دلایل متداول تورم پاها و مچ پا است. هنگامی که قلب نمی تواند خون را به خوبی پمپاژ کند، مایع جمع می شود و باعث تورم می شود که به آن ادم می گویند. افراد مبتلا به مشکلات قلبی اغلب دچار تورم پاها، مچ پا و پاها می شوند.

مشکل کبدی

بیماری کبد یکی دیگر از علل تورم پاهاست. کبد پروتئینی به نام آلبومین می سازد که از نشت مایع از رگ های خونی جلوگیری می کند. اما اگر کبد بیمار باشد، آلبومین کافی تولید نمی کند، بنابراین مایع در پاها و مچ پا جمع می شود.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی یک مشکل جدی و عامل دیگر تورم پاهاست؛ زیرا کلیه ها سطح آب و نمک را در بدن کنترل می کنند و اگر آسیب دیده باشند، نمی توانند خون را تمیز کنند یا مایع اضافی را از بین ببرند، که باعث تورم پاها و مچ پا می شود.

نارسایی وریدی

نارسایی وریدی زمانی ایجاد می شود که وریدهای پا درست کار نمی کنند، بنابراین نمی توانند خون کافی را به قلب برگردانند.

لخته شدن خون

لخته شدن خون در پا همچنین می تواند باعث تورم مچ پا و ساق پا شود. این مشکل معمولا در یک طرف پا اتفاق می افتد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان