سفر فرمانده سنتکام به منطقه برای ایجاد سپر دفاعی در برابر عملیات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل

فرمانده سنتکام از شنبه (دیروز) وارد منطقه شده و به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اردن و اسرائیل سفر می کند. ماموریت او تشکیل یک سپر برای دفاع از اسرائیل در برابر ایران است.

وبگاه خبری "اکسیوس" آمریکا از سفر ژنرال "مایکل کوریلا" فرمانده مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه (سنتکام) به منطقه از روز شنبه (دیروز) خبر داده است.

به گزارش عصرایران و بر اساس این گزارش: دو مقام آمریکایی با اعلام این خبر به اکسیوس گفتند، ژنرال آمریکایی مسئول نیروهای آمریکایی در خاورمیانه روز شنبه (دیروز) وارد منطقه شده تا تدارکات برای مقابله با حمله احتمالی ایران به اسرائیل در تلافی ترور رهبران ارشد حماس و حزب الله را هماهنگ کند.

بر اساس این گزارش: یک مقام آمریکایی گفت سفر کوریلا به منطقه قبل از تشدید تنش اخیر بین اسرائیل، ایران و حزب الله برنامه ریزی شده بود، اما انتظار می رود او از این سفر برای بسیج همان ائتلاف بین المللی و منطقه ای که از اسرائیل در برابر حمله 13 آوریل ایران (عملیات وعده صادق) دفاع می کرد، استفاده کند. 

3 مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که انتظار دارند ایران تا روز دوشنبه به اسرائیل حمله کند.

رهبران ایران و حزب‌الله قول داده‌اند که ترور "فواد شکر" فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس را تلافی کنند.

تشییع شهید اسماعیل هنیه در تهران/ عکس: خبرگزاری فرانسه

سفر فرمانده سنتکام به منطقه برای ایجاد سپر دفاعی در برابر حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده نیروهای خود را در خاورمیانه تقویت می کند تا برای حمله احتمالی ایران به اسرائیل آماده شود و کشتی های جنگی و جت های جنگنده بیشتری به منطقه بفرستد.

مقامات آمریکایی انتظار دارند که هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران از نوع همان حمله آنها به اسرائیل در 13 آوریل گذشته باشد - اما به طور بالقوه از نظر دامنه بزرگتر احتمالی آن بیم دارند و اینکه احتمالا در این مرحله ایران و حزب الله حمله ای هماهنگ و شدیدتر به اسرائیل ترتیب دهند. 

دولت بایدن نگران است که این بار بسیج ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهایی که از اسرائیل در حمله تلافی جویانه قبلی ایران دفاع کرده‌اند دشوارتر باشد، زیرا ترور هنیه در چارچوب جنگ اسرائیل و حماس است که احساسات شدید ضد اسرائیلی را در سراسر منطقه برانگیخته است. 

به گفته یک مقام آمریکایی، کوریلا قرار است از چندین کشور عربی حاشیه خلیج فارس، اردن و اسرائیل بازدید کند.

اردن یک توقفگاه کلیدی در سفر او خواهد بود. اردنی ها در حمله 13 آوریل با رهگیری پهپادهای ایرانی که وارد حریم هوایی آنها شده بود و نیز با اجازه دادن به جت های آمریکایی و اسرائیلی برای استفاده از فضای هوایی خود برای رهگیری پهپادهای ایرانی، نقش مهمی ایفا کردند. 

این مقام گفت که ایالات متحده امیدوار است در صورت نیاز، همین اتفاق دوباره تکرار شود.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که نمی‌دانند ایران و حزب‌الله یک حمله هماهنگ انجام خواهند داد یا جداگانه عمل خواهند کرد.

آنها افزودند که فکر می کنند هم ایران و هم حزب الله همچنان در حال کار بر روی نهایی کردن برنامه های نظامی خود و تایید نوع عملیات در سطح سیاسی هستند.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه را در روز جمعه اعلام کرد، زیرا ایران و حزب‌الله همچنان در حال بحث در مورد چگونگی انتقام‌جویی‌شان بودند، با این امید که این اعلامیه به بازدارندگی آنها و تاثیرگذاری بر برنامه‌های نظامی آنها کمک کند.

روز شنبه بایدن به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا فکر می کند ایران از حمله صرف نظر می کند یا نه؛ گفت:" امیدوارم. نمی دانم."

بایدن در زمان عملیات وعده صادق نیز بارها به ایران درباره حمله تلافی جویانه به اسرائیل هشدار داده بود، اما ایران در نهایت اعتنایی به این هشدارها نکرد و به تلافی حمله به ساختمان سفارت خود در دمشق، بیش از 300 پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرده و دو پایگاه هوایی و اطلاعاتی اسرائیل را مورد هدف قرار داد.

بسیاری از ناظران معتقدند حمله پیشین ایران فقط یک قدرت نمایی و اعلام هشدار بوده ولی تهران این بار احتمالا با شدت بیشتر و بدون هشدار قبلی اسرائیل و متحدان غربی آن را با حملاتی ترکیبی و پیچیده غافلگیر خواهد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان