افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تعرفه خدمات پستی

شرکت ملی پست از ابتدای مردادماه ۱۴۰۳ تعرفه خدمات خود را افزایش داده است. بر اساس این مصوبه، تعرفه پایه خدمات پستی ۳۰ درصد و خدمات غیرپایه ۳۵ درصد افزایش یافته است.

خدمات شرکت ملی پست بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول مرداد 1403 نرخ‌نامه‌ جدید خود را اجرایی کرده که به موجب آن تعرفه‌ پایه‌ خدمات پستی با پنج درصد نوسان، 30 درصد افزایش و خدمات غیر پایه نیز با 10 درصد نوسان، 35 درصد افزایش یافته است، همچنین جدای از تعرفه‌ پایه، بیمه‌ کالا نیز جزو بخش‌هایی است که در نرخ‌نامه‌ جدید افزایش قیمت داشته است.

یکی از مدیران شرکت ملی پست در گفت‌وگو با سیتنا، گفت: از سال 1398 تا 1401 شرکت ملی پست افزایش تعرفه نداشته است و از ابتدای دولت سیزدهم افزایش قیمت برای خدمات پایه 40 درصد و برای خدمات غیر پایه برای افراد حقوقی 50 درصد و افراد حقیقی 20 درصد افزایش یافت. از طرفی دیگر این شرکت نزدیک به 43 درصد رشد هزینه داشته که بالغ بر 70 درصد روند تورمی را در پیش داشتند.

وی ادامه داد: در سال 1402 مجوزی که صادر شد افزایش 27 درصدی خدمات پایه و 30 درصدی خدمات غیر پایه را در پی داشت که مجوز آن توسط ستاد تنظیم بازار صادر شد و در آن زمان تورم حدود 48 درصد بود.

این مدیر شرکت ملی پست گفت: در سال 1403 یکی از چالش های شرکت ملی پست نرخ خدمات در تنظیم بازار بود که رقبای بخش خصوصی هم متضرر کرده بود و از طرف دیگر نیز دولت یارانه ای را برای بخش تجاری بازار متحمل کرده بود . در این راستا تلاش شد مصوبه نرخ خدمات 1403 بر اساس خدمات پایه 30 درصد و خدمات غیر پایه 35 درصد در نظر گرفته شود که از اول مردادماه سال جاری اجرایی شد و با تاکید وزیر ارتباطات سقف 30 درصد در نظر گرفته شده است.

افزایش 30 تا 35 درصدی تعرفه خدمات پستی

وی ادامه داد: در رابطه با سرویس های فیزیکی و ارزش افزوده قاعده متفاوت است و در سبد خرید مردم نیست لذا به صورت قراردادی در نظر گرفته می شوند. شرکت ملی پست در بحث خدمات فیزیکی و الکترونیکی به دنبال طرح جدیدی است که در سرویس فیزیکی طرح توزیع همان روز بین شهری اضافه شده است و همچنین سرویس اکسپرس فعال شده است و در سرویس الکترونیکی 20 سرویس جدید ارائه شده است.

افزایش 30 تا 35 درصدی تعرفه خدمات پستی

این مدیر شرکت ملی پست در ادامه به سیتنا گفت: الگوی حجمی در شرکت ملی پست با توجه به نظرات رگولاتوری در نظر گرفته شده است و برای محصولات غیر استاندارد نرخ پایه 30 درصد رشد در نظر گرفته شده است که بحث عدالت محوری در ظرفیت شبکه توزیع در نظر گرفته شده است. همچنین در ساختار نرخ نامه نسبت به سال گذشته ساماندهی و تنوع بخشی در سرویس های جدید در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای امسال از 25 تا 300 درصد نرخ افزایش حجمی در نظر گرفته شده است که در اجرا تا 150 درصد افزایش در نظر گرفته می شود که برای حجم اضافی است نه حجم های مورد تایید در چارچوب.

افزایش 30 تا 35 درصدی تعرفه خدمات پستی

معیار وزن حجمی چیست؟

در نرخ‌نامه‌ جدید شرکت پست، اضافه شدن معیار «وزن حجمی» برای محاسبه و تعیین تعرفه‌ پستی در بخش خدمات جانبی وجود دارد. در حالی که پیش از این هزینه‌ ارسال مرسولات پستی با در نظر گرفتن وزن مرسوله و مقصد مشخص می‌شد اما طبق تصمیمات جدید شرکت ملی پست از این به بعد وزن حجمی نیز در هزینه‌ ارسال پستی تأثیرگذار است. مرسوله‌های پستی که بزرگ‌تر از ابعاد استاندارد تعیین‌شده توسط پست باشند، 25 تا 300 درصد بیشتر از نرخ پایه، هزینه‌ ارسال خواهند داشت.

افزایش 30 تا 35 درصدی تعرفه خدمات پستی

یکی‌دیگر از تغییرات نرخ‌نامه‌ جدید شرکت ملی پست، افزایش میزان هزینه‌ مربوط‌ به خدمات شناسه‌ الکترونیکی است. طبق نرخ جدید، هزینه‌ای که برای دریافت خدمت شناسه‌ی الکترونیکی دریافت می‌شود نسبت به نرخ گذشته 35 درصد گران شده است.

افزایش 30 تا 35 درصدی تعرفه خدمات پستی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان